Gå til innhold

Hvorfor MS SharePoint for nettsider?

Anbefalte innlegg

Hei. Med forbehold at jeg ikke vet noe om den tekniske løsningen, så har jeg fundert hva som er greia med MS SharePoint. Jeg har sett eksempler på at noen ønsker eller foretrekker å bruke det som bakenforliggende løsning for nettløsning, internett og intranett-sider. Og jeg har også sett overslag på hva totalkostnaden havner på når man tar med Microsoft-lisenser for støttesystemer og MS CAL for intranett brukere. Kostnaden er svært eksklusiv for en nettløsning om man vurderer kostnaden uten å skjule den i volumlisenser fra Microsoft. Ergo group selger en slik løsning bl.a.

Hvorfor er det attraktivt å velge SharePoint som nettløsning?

Hva er de tekniske fordelene med det framfor andre løsninger?

Er SharePoint nettløsning bedre enn f.eks. Plone som er åpen kildekode og man kan kanskje få råd til å ansette interne utviklere?

Det finnes sikkert en rimelig årsak håper jeg. :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men sett at det går an å lage velfungerende sider så er det likevel mange ganger dyrere med SharePoint enn dedikerte CMS-løsninger. Det må jo finnes noen overlegne egenskaper som gjør SharePoint bedre enn konkurrerende produkter, ellers så er det jo ikke noen rasjonell grunn for at det så utbredt.

Lenke til kommentar

Nå er sharepoint optimalisert for Business intelligence, vet ikke om plone er det men det ser ut til å være et vanlig CMS?

Nettopp det gjør det komplisert å forstå hva SharePoint egentlig er for noe, ettersom det ikke er ett web CMS men brukes som ett svindyrt web CMS likevel. Om du orker å forklare hva SharePoint er for noe hadde det sikkert hjulpet meg å forstå - eller gjort meg mer forvirret kanskje. :)

Det er en veldig god episode av Floss Weekly som handler om Plone, og det blir blant annet diskutert hva som skiller det fra andre CMS'er. Etter hva jeg forstår er plone mer rettet mot forretningsbehov og har god støtte for arbeidsflyt og for å integreres i eksisterende infrastruktur. Jeg tror det er mye av det samme som SharePoint gjør der man velger det som en webløsning, altså innføre en webløsning etter at alt det andre er på plass. Det ble nevnt såvidt i podcast-episoden at Plone konkurrerer bl.a. med SharePoint (på nettløsningsiden antagelig). Jeg har ikke noen erfaring med Plone direkte.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri jobbet med det selv, men vet at flere firmaer bruker det; og når microsoft var å presenterte noe som het Microsoft University hos oss og forklarte om sertefiseringer tok de hele tiden frem i lyset hvor viktig "Buisiness intelligence" var i dagens bedriftsmarked. Og de viste hele tiden til hvordan microsoft-sertifiseringer med f.eks. sharepoint ville være en god fordel å ha.

Du kan lese mer om hva buisiness intellegence er her: http://en.wikipedia.org/wiki/Business_intelligence

Men i hovedsak tror jeg du kan se på Sharepoint som en blanding av et rammeverk og CMS system, satt opp for å løse akkurat denne oppgaven. På en måte rett og slett et CMS med et godt utvalg profesjonelle og veldig spesifikke "plugins". Det er altså mye mer enn bare en webside.

Her har du mye god informasjon:

http://office.microsoft.com/en-us/sharepoint-server-help/introduction-to-business-intelligence-features-HA010087218.aspx

SharePoint Server 2010

Microsoft SharePoint Server 2010 is the business collaboration platform for the enterprise. Use SharePoint Server 2010 to do the following:

* Connect people with colleagues and information through communities, so they can share knowledge and ideas.

* Manage and govern enterprise content while balancing user experience with policy and process.

* Respond to changing business needs by making data-driven decisions.

* Help users find the content, information, and people they need with enterprise search.

* The consolidation of collaboration solutions onto SharePoint 2010 makes it possible to cut costs by lowering training and maintenance expenses and increasing IT productivity.

SharePoint Foundation 2010

Microsoft SharePoint Foundation 2010 is for smaller organizations or departments looking for a low-cost entry-level or pilot solution for secure, web-based collaboration. Use SharePoint Foundation 2010 to do the following:

* Coordinate schedules.

* Organize documents.

* Participate in discussions through team workspaces, blogs, wikis, and document libraries.

SharePoint Foundation 2010 is the underlying infrastructure for SharePoint Server 2010 and is the new version of Microsoft Windows SharePoint Services

F.eks, la oss si du driver en større bedrift, her har du f.eks. en utgående salgsavdeling. Du ønsker å lage et program som fungerer slik at de ansatte bare kan logge på med et brkernavn og passord og så trykke på en knapp så ringer telefonen automatisk et tilfeldig nummer. Du kan da knytte dette opp i mot en Sharepoint server som f.eks. kan føre statistikk og real-time data. F.eks. de ansatte da gå inn på intranettet til bedriften hvor de f.eks. kan følgende:

* Registrere salg

* -- Denne kan være knyttet mot f.eks. lageret til bedriften slik at det alltid viser lagerstatus på varen

* -- Mulighet til å finne mer info om de ulike produktene

* Mulighet til å sjekke gjennomsnuttlig samtale tid

* Sjeke hvor lenge samtalene varer i gjennomsnitt

* Hvem som er ledige

* Hvor mange salg man får (gjerne knyttet opp i mot KPI)

* Kontakte andre personer internt i bedriften.

Det er nok mye mer funksjoner enn akkurat det der og, mye knyttet opp i mot statistikker og et enkelt system for å alltid holde dataen oppdaterte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk, det var en god forklaring om bruksområder til SharePoint. Men man må jo ha en bedre grunn til å velge SharePoint som web CMS enn at det er mulig å publisere noe direkte fra MS Excel for å ta ett banalt eksempel. Jeg mener, finnes det eksempler på utfordringer hvor det gir mening å velge SharePoint som nettløsning over noe annet?

Lenke til kommentar

Blir ikke det litt som å diskutere hvorfor man skal bruke C# over Java?

Jeg har desverre ingen direkte erfaringer, men føler argumentene som går igjen er at om du ønsker å utvikle på .NET plattformen og med rammeverkene rundt dette så er sharepoint veien å gå da det er så utrolig godt integrert. Om du ikke ønsker å bruke .NET så går man for andre løsninger.

Kanskje noen med direkte erfaring kan gi bedre svar?

Lenke til kommentar

@blackbrrd: Med mine uerfarne øyne ser det ut som at Alfresco gjør det samme som SharePoint. Snedig.

@Nator: Det tviler jeg ikke på, men å velge SharePoint som web CMS er som å reise med en romferge til matbutikken om det ikke løser noen konkrete utfordringer som SharePoint er god på. Som regel er målet med ett web CMS å nå ut til publikum, noe som alternative løsninger takler helt fint.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

det primære bruksområdet for SharePoint hos mange norske bedrifter er "samhandling", altså at grupper av mennesker kan dele informasjon og dokumenter. Du kan ha felles informasjon som kalender osv. der, du kan laste opp dokumenter som hver og en i gruppen kan jobbe på (den som jobber i dokumentet "sjekker det ut", dermed er det låst for at ander kan gjøre endringer i det inntil det er sjekket inn igjen.). I tillegg er det som nevnt tidligere i tråden et rammeverk som det går an å bygge mye rundt.

Lenke til kommentar

Hei. Med forbehold at jeg ikke vet noe om den tekniske løsningen, så har jeg fundert hva som er greia med MS SharePoint. Jeg har sett eksempler på at noen ønsker eller foretrekker å bruke det som bakenforliggende løsning for nettløsning, internett og intranett-sider. Og jeg har også sett overslag på hva totalkostnaden havner på når man tar med Microsoft-lisenser for støttesystemer og MS CAL for intranett brukere. Kostnaden er svært eksklusiv for en nettløsning om man vurderer kostnaden uten å skjule den i volumlisenser fra Microsoft. Ergo group selger en slik løsning bl.a.

Hvorfor er det attraktivt å velge SharePoint som nettløsning?

Hva er de tekniske fordelene med det framfor andre løsninger?

Er SharePoint nettløsning bedre enn f.eks. Plone som er åpen kildekode og man kan kanskje få råd til å ansette interne utviklere?

Det finnes sikkert en rimelig årsak håper jeg. :shrug:

Det som er viktig for bedrifter, er ikke kosten av utviklingsverktøy, men hvordan de får jobben gjort. Dersom du saprer bare én eneste dag med utvikling med SharePoint har det allerede lønnet seg å bruke. Det er arbeidskraft som koster penger, ikke verktøy.

Dette ser du igjen i hvorfor svært mange spill bruker DirectX: du sparer dagesvis, hvis ikke uker og måneder med arbeid i forhold til å bruke OpenGL og medhørende API-er. Siden det allerede er ganske trangt for økonomien til spillselskaper kan dette være forskjellen på om de overlever eller ikke.

Jeg kan dog ikke noe som helst om SharePoint, så skal ikke uttale meg om at det er bedre enn andre, men jeg vil anta at det sparer selskaper tid, siden det er såpass utbredt.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Det som er viktig for bedrifter, er ikke kosten av utviklingsverktøy, men hvordan de får jobben gjort. Dersom du saprer bare én eneste dag med utvikling med SharePoint har det allerede lønnet seg å bruke. Det er arbeidskraft som koster penger, ikke verktøy.

I dette tilfellet er faktisk kostnadene knyttet til verktøyet som er problemet grunnet CAL (Client Access License) som påløpes direkte og indirekte ved bruk av SharePoint som intranettløsning. Det etter mitt skjønn ett verktøy for "romteknologi" og prisen er der etter. Jeg tør ikke tenke på hvor mye det sløses i å velge feil verktøy til jobben i Norge når SharePoint velges som nettløsning. Som andre også har påpekt her i tråden er hovedområdene til SharePoint slike ting som samhandling, business intelligence og dokumenthåndtering. Jeg vet så langt ikke om ett eneste område hvor SharePoint er det beste valget for nettsidehåndtering i forhold til hva man får tilbake for investeringen.

Lenke til kommentar

hovedårsaken til at folk velger sharepoint er at det er intergrerbart med nesten alt du har av MS programmer pr dags dato, vil mene at alt av nyere software fra MS blir fremover lagt opp for å på en eller annen måte kunne jobbe mot sharepoint

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...