Gå til innhold

Den massive Galaxy tab 8.9 og 10.1 tråden

Gjest

Anbefalte innlegg

Samsung forandret på det som Samsung ble dømt for på Galaxy Tab av Apple. Og fortsatt går det ikke opp et lys for noen her på at Apple aldri kommer til å godkjenne noe som helst i fra Samsung siden Apple er ute etter å stoppe konkuransen og utviklingen i det mobile markedet.

Men neida, dette bare gikk hus forbi.

Så Apple kommer til å tape i rettsaken på dette.

Samsung har limt på en ramme rundt Galaxy Tab 10.1, for å få den til å ligne litt mindre på originaldesignet til Apple, uten at det egentlig endrer på veldig mye siden det kun berører en del av grunnlaget for at Samsung nektes å selge kopiproduktene sine.

Ett av de store problemene til Samsung er at Samsung selv har trappet opp et søksmål fra Apple i USA, til å bli en global patentkonflikt som gjelder mye mer enn rammen rundt en Galaxy Tab 10.1 som skal selges i Tyskland, og at det derfor ikke hjelper dem veldig mye at de prøver seg med et billig triks for å omgå et salgsforbud i ett land. Apple viker naturligvis ikke en tomme, før bandittselskapet Samsung har fått en skikkelig smekk på lanken gjennom en rettskraftig dom.

Det er åpenbart for alle og enhver at Apple ikke saksøker alle som lager konkurrerende produkter, men kun de som systematisk har kopiert flere Apple-produkt over lengre tid. Det bør være klart nok at Apple ikke har noe imot fair konkurranse fra produsenter som ikke bare kopierer men tilfører en smule innovasjon selv - noe f.eks Sony og Acer ser ut til å klare mye bedre enn apekattene i Samsung.

Så nei, krigen er ikke over, den har knapt begynt, og Apple holder nok kruttet tørt og advokatene på tå hev...mens de venter på at EU skal granske Samsungs feige, urettmessige og konkurransefiendtlige bruk av FRAND-patenter mot Apple... ;)

EDIT: Og rett hadde jeg på at Apple kom til å tape på flekken på dette. Bare se her og her.

Jepp, Australia er et sted i Tyskland...

Saken i Australia har et helt annet innhold enn saken i Tyskland, og er også langt fra avsluttet, selv om det midlertidige salgsforbudet mot Galaxy Tab kanskje blir opphevet i Australia - eller ikke, dersom Høyesterett har en annen mening enn de føderale dommerne som denne uken lot seg bestikke overtale av Samsungs advokater til å oppheve det midlertidige salgsforbudet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung forandret på det som Samsung ble dømt for på Galaxy Tab av Apple. Og fortsatt går det ikke opp et lys for noen her på at Apple aldri kommer til å godkjenne noe som helst i fra Samsung siden Apple er ute etter å stoppe konkuransen og utviklingen i det mobile markedet.

Men neida, dette bare gikk hus forbi.

Så Apple kommer til å tape i rettsaken på dette.

Samsung har limt på en ramme rundt Galaxy Tab 10.1, for å få den til å ligne litt mindre på originaldesignet til Apple, uten at det egentlig endrer på veldig mye siden det kun berører en del av grunnlaget for at Samsung nektes å selge kopiproduktene sine.

Ett av de store problemene til Samsung er at Samsung selv har trappet opp et søksmål fra Apple i USA, til å bli en global patentkonflikt som gjelder mye mer enn rammen rundt en Galaxy Tab 10.1 som skal selges i Tyskland, og at det derfor ikke hjelper dem veldig mye at de prøver seg med et billig triks for å omgå et salgsforbud i ett land. Apple viker naturligvis ikke en tomme, før bandittselskapet Samsung har fått en skikkelig smekk på lanken gjennom en rettskraftig dom.

Det er åpenbart for alle og enhver at Apple ikke saksøker alle som lager konkurrerende produkter, men kun de som systematisk har kopiert flere Apple-produkt over lengre tid. Det bør være klart nok at Apple ikke har noe imot fair konkurranse fra produsenter som ikke bare kopierer men tilfører en smule innovasjon selv - noe f.eks Sony og Acer ser ut til å klare mye bedre enn apekattene i Samsung.

Så nei, krigen er ikke over, den har knapt begynt, og Apple holder nok kruttet tørt og advokatene på tå hev...mens de venter på at EU skal granske Samsungs feige, urettmessige og konkurransefiendtlige bruk av FRAND-patenter mot Apple... ;)

EDIT: Og rett hadde jeg på at Apple kom til å tape på flekken på dette. Bare se her og her.

Jepp, Australia er et sted i Tyskland...

Saken i Australia har et helt annet innhold enn saken i Tyskland, og er også langt fra avsluttet, selv om det midlertidige salgsforbudet mot Galaxy Tab kanskje blir opphevet i Australia - eller ikke, dersom Høyesterett har en annen mening enn de føderale dommerne som denne uken lot seg bestikke overtale av Samsungs advokater til å oppheve det midlertidige salgsforbudet...

Samsung forandret på det dem ble dømt for på Galaxy tab 10.1 i Tyskland. Så hvorfor skal da ikke en ny ramme rundt Galaxy Tab'en og at høyttaleren er plassert på en annen plass være til hjelp når Samsung gjorde dette akkurat for å fikse på det dem ble saksøkt for der?

Det er jo ganske rart med at Apple bare saksøker Samsung hvor dem skal stoppe demmes tablets osv mens andre produsenter som lager tablets f.eks kopierer like mye og kanskje mye mere enn Samsung (ja jeg sier at alle kopierer hverandre siden dette er vanlig praksis i dagens market) ikke blir saksøkt av Apple hvor dem må stoppe salget av noen produkter.

På måten Apple går frem på, så er det ingen tvil på at Apple kun saksøker Samsung for å stoppe opp konkuransen og for å forhindre utviklingen av tablets med hva Apple saksøker for.

Og nei, EU går inn å ser på hva både Apple OG Samsung driver på med når det er anngående FRAND greia. Dette handler ikke bare om Samsung alene. Det handler om at EU går inn å ser på hva hele årsaken til at Apple og Samsung saksøker hverandre for i hytt og pine i tilfelle Apple eller Samsung eller begge missbruker rettsystemet.

Mere info her.

EDIT: Blandet litt mellom Tyskland og Australia. De 2 linkene jeg postet lengere opp omhandler faktisk om det som skjer i Australia. Så det blir noe annet.

Så vi får vel vite etterhvert på hvordan det går med saken i Tyskland.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Samsung forandret på noe av det som var basis for salgsforbudet i Tyskland. Vær så snill å ikke bland sammen saken i Tyskland og saken i Australia, som har helt forskjellig grunnlag.

Det er ikke det minste rart at Samsung er den som får svi, siden det er Samsung som drevet systematisk plagiering, helt siden iPhone kom ut i 2007 (og etter det jeg husker, muligens endra tidligere med enkelte mp3-spillere). Ett sted må grensen gå for uhemmet kopiering, og Samsung har overtrådt den grensen ift. de originale produktene Apple har brukt enorme ressurser på å skape de siste årene. Imidlertid kan Acer, Sony og alle andre som er i stand til å tilføre bittelitt originalitet i stedet for å kopiere markedslederen, selge så mange nettbrett de bare klarer. Fair konkurranse i markedet, som belønner egen utvikling og design i stedet for plagiering, fungerer altså i beste velgående.

Angående EU sin etterforskning mot Samsung - fra din egen link:

"The European Commission earlier this month asked Apple and Samsung for details on patents used as standards in the mobile telephone industry. "

Det er kun Samsung som bruker slike standard-essensielle patenter (som de er pålagt å lisensiere ut med FRAND-betingelser) i denne disputten - det er derfor kun Samsung som etterforskes for misbruk av slike patenter, selv om EU også har bedt om synspunkt fra parten som blir utsatt for Sasmungs misbruk av slike patenter.

Men om EU skulle ønske å se på hvorfor Samsung har valgt å opptrappe en enkel sak i USA til en global "atomkrig", så gjerne for meg... ;)

Lenke til kommentar

Samsung forandret på noe av det som var basis for salgsforbudet i Tyskland. Vær så snill å ikke bland sammen saken i Tyskland og saken i Australia, som har helt forskjellig grunnlag.

Det er ikke det minste rart at Samsung er den som får svi, siden det er Samsung som drevet systematisk plagiering, helt siden iPhone kom ut i 2007 (og etter det jeg husker, muligens endra tidligere med enkelte mp3-spillere). Ett sted må grensen gå for uhemmet kopiering, og Samsung har overtrådt den grensen ift. de originale produktene Apple har brukt enorme ressurser på å skape de siste årene. Imidlertid kan Acer, Sony og alle andre som er i stand til å tilføre bittelitt originalitet i stedet for å kopiere markedslederen, selge så mange nettbrett de bare klarer. Fair konkurranse i markedet, som belønner egen utvikling og design i stedet for plagiering, fungerer altså i beste velgående.

Angående EU sin etterforskning mot Samsung - fra din egen link:

"The European Commission earlier this month asked Apple and Samsung for details on patents used as standards in the mobile telephone industry. "

Det er kun Samsung som bruker slike standard-essensielle patenter (som de er pålagt å lisensiere ut med FRAND-betingelser) i denne disputten - det er derfor kun Samsung som etterforskes for misbruk av slike patenter, selv om EU også har bedt om synspunkt fra parten som blir utsatt for Sasmungs misbruk av slike patenter.

Men om EU skulle ønske å se på hvorfor Samsung har valgt å opptrappe en enkel sak i USA til en global "atomkrig", så gjerne for meg... ;)

Jeg blander ikke saken i Tyskland og Australia nå. Se på min EDIT post over.

Les linken jeg postet om dette FRAND greia hvor EU skal inn å sjekke ting en gang til. Det står klart og tydelig at både Apple OG Samsung skal bli etterforsket om dem missbruker rettsystemet eller bryter noe FRAND greier.

Og det er ingen plasser hvor det står at Apple ikke bryter noen FRAND patenter. Hadde man vist at Apple ikke utnyttet noen FRAND patenter, så hadde vel ikke EU gått inn å sjekket om dem benytter seg av det eller?

Og desverre så er ikke Samsung den eneste som har kopiert Apple på forskjellige ting i lang lang tid.

Hvorfor saksøker ikke Apple andre produsenter som kopierer Apple like mye og kanskje mye mere enn det Samsung gjør?

Jeg ser ikke på det som et problem at Samsung kopierer andre produsenters produkter noe når alle andre kopierer fra mange andre igjen (ja Apple er også en stor aktør i å kopiere ting i fra andre). Problemet er at Apple saksøker KUN Samsung fordi Samsung er en trussel for Apple i markedet.

Den første iPhonen er jo et godt eksempel på ren kopiering. iPhone var ikke noe nytt. Det var bare stjelt en masse i fra andre mobile OS'er og bare gjort ting mye lettere med å fjerne det meste av funksjonalitet bare for å få ting til å bli lettere i bruk.

Så Apple har egentlig ikke noe dem skulle ha sagt.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med tab 8.9 ? Vurderer det, ser veldig fresht ut :) Kan man skrive noe på tab'en og så kommer det automatisk inn i Word på dataen ? Kan man evt. hente halvferdige dokumenter fra dataen og innpå tab'en over wifi ? Er det noen veldig gode antivirus som man kan innstalere som er gratis ? Kjøper ikke Android før jeg vet at jeg kan vere sikker mot virus, hester osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Noen som har erfaring med tab 8.9 ? Vurderer det, ser veldig fresht ut :) Kan man skrive noe på tab'en og så kommer det automatisk inn i Word på dataen ? Kan man evt. hente halvferdige dokumenter fra dataen og innpå tab'en over wifi ? Er det noen veldig gode antivirus som man kan innstalere som er gratis ? Kjøper ikke Android før jeg vet at jeg kan vere sikker mot virus, hester osv.

Det er mange måter å gjøre det på. Taben kan fungere som et tastatur, du kan fjernstyre hele PCen, du kan lagre dokumenter på Taben og så sende de til PCen etc. Samme med andre veien, du kan fjernstyre, sende filer etc.

Nå er ikke det følgende ment som en fornærmelse, men dette er ganske grunnleggende funksjonalitet når det kommer til mobile platformer. At du derfor spør om det indikerer at du kanskje ikke har noe erfaring med slike ting fra før? Isåfall vil jeg poengtere at iPad er ganske mye enklere å bruke for de som ikke har satt seg altfor mye inn i elektronikk, og det du prater om over fungerer like fint der. Du vil kunne sette deg inn i Android også, og forskjellen er ikke så stor at du kjører fullstendig feil om du velger Android uten å ha full kontroll over elektronikk, men det er verdt å nevne.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ja det kan du.

Lydkvaliteten....................................................

Spørs hva du er vant med. For det første koster de 400 kr. For 400 kr får du greie normale hodetelefoner eller en grei Bluetooth-dings for å gjøre vanlige hodetelefoner trådløse. Hvorvidt du får begge deler i samme pakke tviler jeg på, men har ikke prøvd dem. Hadde aldri kjøpt dem selv, for å si det slik.

For få god lyd over BT bør du helst ha dyrere saker som bruker apt-x kodeken for å streame lyden og en tablet som kan streame over apt-x. Det kan Galaxy Tab 7.0 Plus, men ikke 8.9 såvidt jeg vet. Du får ok saker billigere, men det kommer helt an på hva du klassifiserer som god lyd. Finnes folk her i verden som faktisk bruker ørepropper som følger med ting, folk som prøver koss portapro og synes det er revolusjonerende.

Lenke til kommentar

Captain Ødegård: Takk for svar :) Jeg har holdt på med mobile plattformer lenge, kanskje ikke så lenge på nettbrett men en god stund på mobil. Jeg kjenner ikke så godt til android, verken på mobil eller nettbrett derfor trenger jeg de svarene. Skrive dokumenter da, er det et eget program eller går det fint å kombinere Word på data'en og skriveprogrammet på tab 8.9 ? Dette er meget vesentlig for meg da jeg har lyst å bruke den i skole-sammenheng. Pappa har iPad så jeg vet at man kan gjøre slike ting på iOS, men vet ikke hvordan det fungerer på android. Eneste android-kunnskapen jeg har, er etter er kjøp av desire.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Android er ikke akkurat min favorittplatform til skolebruk (og jeg har kun brukt iPad dette året - ingen papirer, ingen bøker, kun iPad og tilbehør) men hvis "skriveprogram" er alt du har ambisjoner om så finnes det hauevis. Det er som på en PC at du kan velge mellom mange programmer, det er ikke et som følger med som du kommer til å bruke. Filene du lagrer kan lett leses i Word og frem/tilbake-overføring går fint og trådløst via ting som Dropbox.

Jeg synes derimot ikke du skal kjøpe Galaxy Tab til den bruken. Skal du skrive mye, vil jeg absolutt anbefale Asus sin Transformer serie. Aller helst den som kommer nå i desember, Transformer Prime. Istedetfor den sirupschipen som jeg tør påstå Tegra 2 er så er det den første tableten med Tegra 3. Mye raskere CPU, mye raskere GPU enn alt som er på markedet i dag (unntatt iPad 2, GPU-messig). Kamera som også er mye bedre, noe som er en fordel for deg om du skal scanne dokumenter med de programmene som finnes for å gjøre det. Tynnere og letter enn iPad 2, selv med 10.1" skjerm.

Det viktigste er allikevel tastaturdocken. Den ser ut som nedre halvdel av en laptop, og klasker du tableten nedi der får du tastatur, mer batteri (opptil 18 timer tilsammen), USB porter etc amt en trackad. Til forskjell fra tastaturløsninger til iPad, Galaxy Tab etc så blir Transformer tabletene praktisk sett Android laptoper når de dockes - derav navnet Transformer. Den tastaturdocken tror jeg kommer til å være gull verdt om du skal skrive mye. Du får også mye mer for pengene, da en Prime med dock kommer til å ligge på rundt 5000 i Norge.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Ja det kan du.

Spørs hva du er vant med. For det første koster de 400 kr. For 400 kr får du greie normale hodetelefoner eller en grei Bluetooth-dings for å gjøre vanlige hodetelefoner trådløse. Hvorvidt du får begge deler i samme pakke tviler jeg på, men har ikke prøvd dem. Hadde aldri kjøpt dem selv, for å si det slik.

For få god lyd over BT bør du helst ha dyrere saker som bruker apt-x kodeken for å streame lyden og en tablet som kan streame over apt-x. Det kan Galaxy Tab 7.0 Plus, men ikke 8.9 såvidt jeg vet. Du får ok saker billigere, men det kommer helt an på hva du klassifiserer som god lyd. Finnes folk her i verden som faktisk bruker ørepropper som følger med ting, folk som prøver koss portapro og synes det er revolusjonerende.

Takk for svar. Nå bruker jeg proppene som fulgte med, er det ikke sannsynlig at de jeg linket til gir minst like god lyd?

Hvis du eller andre her vet om bedre alternativer i omtrent samme prisklasse så tar jeg gjerne imot tips.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ja det kan du.

Takk for svar. Nå bruker jeg proppene som fulgte med, er det ikke sannsynlig at de jeg linket til gir minst like god lyd?

Hvis du eller andre her vet om bedre alternativer i omtrent samme prisklasse så tar jeg gjerne imot tips.

Kommer litt an på hvor bluetooth du vil ha det. Hvis du kun vil slippe å ha noe koblet til tableten, kan jeg anbefale http://cdon.no/elektronikk/nokia_bh-214_bluetooth_stereoheadset_stone-11866207

Følger med propper, men du kan også plugge inn egne hodeteleofner. Det blir litt som å ha normale hodetelefoner koblet til en liten MP3 spiller, altså fortsatt kabler, men du kan gjemme kablene under klær etc. Fordelen er at det er en mer fleksibel løsning mtp fremtidig oppgradering av selve hodetelefonene, bruk sammen med høyttalere etc. Har en slik en selv, og den er helt grei. Pleier å klippe den fast i buksa, ledning under genseren.

"helt trådløse", dvs slike du tenker på hvor du har null ledninger til noe som hels, er verre i den prisklassa. Så lenge siden jeg har tukla med den type hodetelefoner at alt som var "bra" på den tiden ikke selges lenger. Men om du bruker medfølgende propper vil alt være en oppgradering

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...