Anders81 Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hei, Jeg har en gammel gamp av en PC som av økonomiske årsaker må trave videre til midten av August. Med 4,5 år uten oppgraderinger eller annen form for vedlikehold, var det kanskje ikke så rart at ting begynte å gå skeis igår kveld. PC'en restartet seg brått midt i et spill med heroes 5, typisk slik som skjer hvis temperaturen på en eller annen komponent har nådd smertegrensen og ting skrues av for å redde det som reddes kan. Jeg gikk inn igjen i Heroes 5, og etter tjue min tid, skjedde det samme igjen. Da det hele gjentok seg gang nummer tre, skrudde den seg bare helt av, uten å restarte. Mine bange anelser var korrekte, og PC'en var dau, strømforsyningen gav fra seg en flau summelyd, åpenbart ute av stand til å forsyne noe som helst. Turen gikk derfor idag til nærmeste forhandler av strømforsyninger, og en splitter ny 600W Corsair CX600 ble kjøpt inn og installert. I samme slenger byttet jeg ut 2gb ram med 4gb ram, siden ram er så billig om dagen. Vel, nå starter PCen helt fint og alt virker i orden, men da jeg forsøkte å spille litt Witchers 2, skrudde den seg av etter drøyt kvarteret. Nå er jeg litt redd for å kveste strømforsyningen igjen, da det etter all sannsynlighet er min mest verdifulle komponent om dagen, og jeg vil gjerne at dette tullet skal stoppe. Har jeg rett i at dette er en temperaturmåler på CPU eller GPU som kjører emergency shut-down, eller kan det være et annet, billigere, alternativ? Hva med mammakortet? Hvordan kan jeg avgjøre hvilken komponent som overopphetes/har gåen temperaturmåler, når jeg ikke har tilgang på komponenter jeg kan bytte mellom? Jeg er i beste fall middels teknisk begavet, så brukerfeil bør ikke utelukkes. Håper noen kan hjelpe, jeg ville vært veldig takknemlig! Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hva med å ta en innvendig rens av maskinen og sjekke at vifter på cpu/gpu snurrer som de skal? Du må jo prøve å finne problemet som gjør at maskinen koker og slår seg av. Regner med det er cpu som overoppheter, da skjermkortet bare ville gitt grafikkfeil/blåskjerm. Kanskje ta av kjøler, smøre på ny kjølepasta, og se om du kanskje må bytte vifta på kjøleribba. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Viss du ikke har renset pcen for støv på 4.5 år så er det nok støv som lager krasjet, altså varme men du kan jo laste ned dette programmet her å sjekke tempen når du spiller http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor/versions-history.html Endret 28. mai 2011 av sveibuen Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Grafikkortet rapporterte max temp på 99C når jeg spilte nå, det er jo rimelig drøyt. Men har faktisk ikke antydning til artefakter eller grafiske glitcher. CPUen ble aldri varmere enn 52C, så den er frikjent. Aner ikke hva som har skjedd, eller hvorfor det ikke lukter svidd av GFX-kortet. EDIT: Kjente på luften som GFX-kjøleren blåste ut, og den vil jeg tippe holder en 30C. Kan det være at jeg må ta vekk viften og smøre på mer kjølepasta? Har ikke drevet med slikt på ti år, men jeg finner vel ut av det. Endret 28. mai 2011 av Anders81 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Er nok grafikk kortet som er synderen pga den høye temperaturen der. Det at det ikke lukter svidd er jo at det er en sån sikkerhetsmekanisme som gjør at du "dette" ut av spillet. Blås det rent for støv viss det er noe. Husk å hold på selve viften når du blåser da Endret 28. mai 2011 av sveibuen Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Kan hende at det er vifta på skjermkortet som begynner å ta kvelden eller har tatt kvelden. uansett skader det ikke å kjøpe luft på boks å spraye det over kjøleribbene. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Prøv å kjøre viften manuelt når du spiller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå