Gå til innhold

Vurderer iPad for reising

Anbefalte innlegg

Ettersom nettbrettjungelen har blitt nokså stor, trenger jeg hjelp til valg av nettbrett med følgende kriterier for reising:

1)Viktigst: En god office pakke (Med dette mener jeg funksjoner som stavekontroll, oppsett av dokument osv).

2)Enkel overføring av bilder fra kamera, hvor jeg kan se og slette bilder.

3)Vekt og størrelse.

4)God støtte for lesing av ebøker.

5)Størrelse på lader, jo mindre jo bedre pga plassmangel.

Innfrir iPad her, eller bør jeg gå for laptop?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ingen erfaring med overføring av bilder til iPad, men kjenner jeg Apple rett kan dette være alt annet enn enkelt. Men her kan nok andre gi bedre informasjon.

Når det kommer til produktivitet er det verdt å huske på at iPad kun har tastaturet i skjermen med mindre du går for en dock/tastaturløsning som du tar med deg på tur. Jeg har iPad selv og synes ikke det er særlig komfortabelt å skrive på den i det hele tatt, men der er det veldig delte meninger. Apple har iWork-pakken til iPad, men om denne kan gi produktiviteten du ønsker/trenger er usikkert.

På listen din er det egentlig bare vekt/størrelse og e-bøker hvor iPad har et fortrinn foran en laptop. Det kan godt hende at et Android-nettbrett kan gi bedre støtte til behovene dine, men disse har jeg liten oversikt over og kan derfor ikke gi særlig solide råd om. Jeg har derimot en iPad, og tror ikke at det er produktet for deg basert på informasjonen du gir her.

Kanskje en MacBook Air, om du liker å bruke Mac?

Lenke til kommentar

Bildeoverføring er enkelt. Spesielt enkelt om du bruker iPhoto eller Aperture for videre behandling. Imidlertid har jo ikke iPaden enormt med lagringsplass, og du har ingen måte å flytte bilder over på en ekstern disk eller lignende. For kortere turer holder jeg meg til iPaden, på lengre turer drar jeg med laptop eller netbook.

Jeg skriver 1500-2000 ord eller mindre på iPad uten å tenke meg om, skal jeg skrive stort mer foretrekker jeg å ta med meg Apples lille bluetooth-tastatur. Dette veier ikke stort og tar liten plass, men har en usannsynlig evne til å kalle på seg oppmerksomhet i sikkerhetskontrollen.

Laderen er liten, vekt og batteritid bedre enn du kommer til å finne andre steder. Apples iWork-programmer er rimelig bra.

Lenke til kommentar

Bildeoverføring er enkelt. Spesielt enkelt om du bruker iPhoto eller Aperture for videre behandling. Imidlertid har jo ikke iPaden enormt med lagringsplass, og du har ingen måte å flytte bilder over på en ekstern disk eller lignende.

Joda. Med appen CameraSync kan man laste bildene opp i "skyen" ganske enkelt, både til Dropbox, iDisk, flickr m.fl. Den kan også laste bildene over på en FTP- server, og jeg laster bildene mine over til NAS-en min via FTP. Dermed er bildene der de skal være raskt og effektivt. CameraSync holder rede på hva som er syncet, og overfører bare nye bilder.

Jeg liker også Apples BT-tastatur godt, men om målet er å komme under f.eks. en Macbook Air i størrelse og vekt, så må nok det droppes. Skjermtastaturet er greit nok, men jeg ville ikke skrive en bok med det. I mangel av mus, så kan merking og redigering av tekst også være litt mer utfordrende på iPaden enn på en laptop, men etterhvert blir det en vanesak.

Laderen til iPaden er ganske liten, men skal man tyne størrelsen ennå et lite hakk, så er det mulig å bruke den nyeste iPhoneladeren. Den lader ikke mens iPaden er i bruk, men den kan lade paden over natta. Mindre enn den blir det ikke.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den så jo rimelig genial ut! Spørsmålet er om den fungerer optimalt, og minus for mangel på æ,ø og å (det er jo ikke noe problem hvis det er like lett å trylle med som i windows..)

den fungerer optimalt og du får vel brukt æøå på den. det står andre tegn på den men æøå komemr fram når ipaden er norsk regner jeg med!:) skal selv ha apple sin tastaturdock:) den virker som en god investering!:) blir nok kanskje denne også etterhvert!:)

en på mac1.no har denne:

Hei

Jeg bruker selv et skinn cover med tastatur av denne typen

http://www.dealextreme.com/p/bluetooth- ... lack-70708

Ikke store størrelse forskjellen med tastatur, og kjekt å ha når man skal skrive litt mer enn vanlig. Hender jeg bytter tilbake til det gamle coveret hvis jeg skal ha med meg ipaden på steder hvos jeg vet jeg ikke skal skrive, men det er mest fordi jeg ikke ønsker å ødelegge tastaturet, feks i båten. Finnes mer "kjente" merker som har cover med tastatur, så et på en elektrobutikk i oslo (tror det var elkjøp) som kostet ca 800,-

Men vet ikke om det er noe bedre enn det jeg kjøpte på dealextreme. Handler du på DE, vær obs på at enkelte av cover med tastatur kommer uten bluetooth, og de må kobles til ipaden med ledning i "usb" porten. Det virker litt tungvint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...