Gå til innhold

Har satt opp en gamer pc til ca 16 000, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hei, har satt opp en gamer pc etter beste evne etter å ha lest trådene her på forumet. Dette er hva jeg har kommet frem til:

Asus Sabertooth P67 hovedkort

Intel Core i5 2500K prosessor

Fractal Design Define R3 Black Pearl Midi

Skjerm 3D BenQ XL2410T

Nvidia GeForce GTx 580

Kingston DDR3 HyperX T1 1600MHz 12GB KIT

FRACTAL DESIGN NEWTON R2 800W MODULAR

CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC

SEAGATE BARRACUDA XT 2TB 7200RPM SATA/600 64MB

CORSAIR H60 HYDRO SERIES LIQUID COOLING S-1155/1156/1366/AM3

ARCTIC SILVER 5 KYLPASTA (3.5 GRAM)

Hva er deres synspunkter på dette? Er det noe andre forslag, mangler jeg noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har satt opp en gamer pc etter beste evne etter å ha lest trådene her på forumet. Dette er hva jeg har kommet frem til:

Skjerm 3D BenQ XL2410T

Nvidia GeForce GTx 580

12GB ram trenger du ikke om du bare skal spille.(Anbefalt for en gamer er 4). Ram er mest til video/photo redigering. Kanskje heller kjøpe en quad qore siden det begynner å bli ganske vanlig at alle spill støtter det. Har selv prøvd H60 men ble veldig misfornøyd med den. Ville heller valgt viftekjøling eller å sette opp vannkjøling selv. 480 skjermkort støtter også 3D og er veldig bra. Og husk at 1/10 nordmenn ikke kan se 3D

Lenke til kommentar

MSI Z68A-GD80

BENQ G2420HDBE 24" WIDE TFT

amd radeon hd 6970 to stykker-> crossfire

CORSAIR 4GB DDR3 VALUE SELECT PC10666 1333MHZ

noctua nh-d14

Dette er MYE bedre. Du kan kutte ut den dyre ssd-en

Lenke til kommentar

Vel, en SSD på bekostning av ett ekstra skjermkort i et oppsett som likevel vil dra det aller meste av dagens spill på fullt er ikke dumt spør du meg.

Trådstarter:

RAM-brikkene du har valgt er beregnet for trippel-channel og er dessuten mer enn du noen gang vil nyttegjøre deg av sannsynligvis. 8GB av disse eller disse vil være mer enn nok.

AS5 er forøvrig noe utdatert og har dessuten så høy viskositet at den kan være vanskelig å hanskes med hvis man ikke bruker spredningsmetoden. Arctic Cooling MX-2 evt MX-4 er like gode om ikke bedre.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Jeg hadde droppet vannkjølingen, men det er fordi jeg synes det virker som mer pes enn moro. Har 2x120mm kabinettvifter +1x120mm i powersupplyet og 1x120mm på cpu-kjøleren. Skjermkortet har 2x80mm vifter og det som bråker mest er harddisken. Heldigvis har jeg en ssd, så harddisken kjører bare av og til.

Jeg hadde forresten ikke kjøpt meg 3d-skjerm for 3d-en sin skyld. Det er slitsomt i mer enn 1-2 timer og man får lett vondt i hodet. Hvis du kjøper den for 120hz, så kan jeg forstå det.

Alternativt hadde jeg gått for en bra S-IPS skjerm, f.eks Dell U2311H http://www.prisjakt.no/product.php?p=623526 Dette forutsetter at du ikke bare spiller FPS. ;)

Hadde kanskje byttet til denne hdd-en som er 300kr billigere enn den du har valgt: http://www.prisjakt.no/product.php?p=770460 Eller så hadde jeg gått for en 5400rpm hdd hvis du ønsker litt stillhet. Pengene du sparer på de ovennevnte tingene kan gå til en 240gb ssd som gjør at alt av spill/programmer og andre ting som er irriterende å vente på at skal laste ligger på denne.

(Satte inn en SSD i PC-en min hjemme og det var som å få en splitter ny pc, selv om cpu/ram fortsatt er 4,5 år gammelt)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

...Du kan kutte ut den dyre ssd-en

Hvorfor i all verdens navn skal man bygge ny maskin uten å ha med en SSD? Jeg har skjelden, etter å ha bygget egne og andres maskiner siden 1996, vært borti en enkelt komponent noe som utgjør så stor positiv forskjell i praktisk bruk.

Når det er sagt ville jeg nok oppfordret trådstarter til å undersøke SSD'er litt mer før han handlet. 115GB-varianten er vesentlig billigere og bare litt mindre. Er du villig til å bruke mer penger finnes det også raskere enheter.

Edit: skrivefeil.

Endret av ca2
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verdens navn skal man bygge ny maskin uten å ha med en SSD? Jeg har skjelden, etter å ha bygget egne og andres maskiner siden 1996, vært borti en enkelt komponent noe som utgjør så stor positiv forskjell i praktisk bruk.

Når det er sagt ville jeg nok oppfordret trådstarter til å undersøke SSD'er litt mer før han handlet. 115GB-varianten er vesentlig billigere og bare litt mindre. Er du villig til å bruke mer penger finnes det også raskere enheter.

Stor teoretisk forskjell i SSD-hastighet målt av benchmarks er ikke noe man kommer til å merke særlig til på alt nyere/bedre enn Intel sin X25 G2 i f.eks loading av spill.

Som benchmarken her* viser, det varierer i score fra 314 - 325 fra Intel sin, til den som er kjappest på markedet. Forskjeller på 3-4% som dette er ikke noe man legger merke til.

Da er det viktigere å ha en stor nok SSD til at man får lagt alt av spill, programmer, os, osv på SSD-en og ikke på HDD. HDD-en er fint til film, musikk, osv.

* http://www.anandtech.com/bench/SSD/67

Lenke til kommentar

Skjerm 3D BenQ XL2410T

Nvidia GeForce GTx 580

12GB ram trenger du ikke om du bare skal spille.(Anbefalt for en gamer er 4). Ram er mest til video/photo redigering. Kanskje heller kjøpe en quad qore siden det begynner å bli ganske vanlig at alle spill støtter det. Har selv prøvd H60 men ble veldig misfornøyd med den. Ville heller valgt viftekjøling eller å sette opp vannkjøling selv. 480 skjermkort støtter også 3D og er veldig bra. Og husk at 1/10 nordmenn ikke kan se 3D

Jeg prøver ut en annen type kjøler da: ANTEC KÜHLER H2O 620 LIQUID COOLING S-775/1156/AM2/AM2+/1366/AM3/1155. Tenker å prøve vannkjøling for å hente inn litt på støy. Blir det ikke syk forskjell på støy?

Prøver meg også på et litt billigere skjermkort: GIGABYTE GEFORCE GTX 570 SUPER OC 1280MB PCI-E DVI/HDMI.

Jeg kjøper ikke skjermen i hovedsak pga 3d, men pga 120hz skjerm til skytespill for å få mer fps.

Bytter ram som du anbefaler, takk for tipset:)

Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg er enig i at en ssd-disk bør være med på en pc nå til dags.

Den disken jeg har funnet:

CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC:

Overføringshastighet (lese) 550 MB/s

Overføringshastighet (skrive) 510 MB/s

Disse hastighetene er jo nesten det dobbelte av det andre ssd disker har i hastighet. Bør jeg ikke ta dette i betraktning ved kjøp av ny disk?

Eller hva mener du er raskere enheter?

Lenke til kommentar

SSD-en du har valgt ser veldig bra ut.

Skjermkort er forresten ikke stedet jeg ville spart på pengene når du samtidig går for 120hz skjerm. Målet ditt er da 120 FPS i spill, ikke 60 som er det man ellers går for. Da er enten gtx 580 eller et sli/crossfire oppsett det jeg hadde gått for.

Lenke til kommentar

Jeg hadde droppet vannkjølingen, men det er fordi jeg synes det virker som mer pes enn moro. Har 2x120mm kabinettvifter +1x120mm i powersupplyet og 1x120mm på cpu-kjøleren. Skjermkortet har 2x80mm vifter og det som bråker mest er harddisken. Heldigvis har jeg en ssd, så harddisken kjører bare av og til.

Jeg hadde forresten ikke kjøpt meg 3d-skjerm for 3d-en sin skyld. Det er slitsomt i mer enn 1-2 timer og man får lett vondt i hodet. Hvis du kjøper den for 120hz, så kan jeg forstå det.

Alternativt hadde jeg gått for en bra S-IPS skjerm, f.eks Dell U2311H http://www.prisjakt.no/product.php?p=623526 Dette forutsetter at du ikke bare spiller FPS. ;)

Hadde kanskje byttet til denne hdd-en som er 300kr billigere enn den du har valgt: http://www.prisjakt.no/product.php?p=770460 Eller så hadde jeg gått for en 5400rpm hdd hvis du ønsker litt stillhet. Pengene du sparer på de ovennevnte tingene kan gå til en 240gb ssd som gjør at alt av spill/programmer og andre ting som er irriterende å vente på at skal laste ligger på denne.

(Satte inn en SSD i PC-en min hjemme og det var som å få en splitter ny pc, selv om cpu/ram fortsatt er 4,5 år gammelt)

Har en del vifter i kabinettet også ja. Men blir vel litt mindre støy med vannkjøling.

Jeg kjøper ikke skjermen pga 3d nei, må ha mer fps i skytespill, så da kommer 3d på kjøpet liksom:P Men jeg lurte på om jeg burde kjøpe 3d briller fra nvidia, siden jeg har en 3d kompatibel skjerm, og grafikkort, eller om det bare er showoff, og noe som ikke kommer til å bli brukt?

Blir ikke 5400 rpm veldig tregt? Dårlig lese og skrivehastighet samt responstid?

Lenke til kommentar

SSD-en du har valgt ser veldig bra ut.

Skjermkort er forresten ikke stedet jeg ville spart på pengene når du samtidig går for 120hz skjerm. Målet ditt er da 120 FPS i spill, ikke 60 som er det man ellers går for. Da er enten gtx 580 eller et sli/crossfire oppsett det jeg hadde gått for.

Blir et GIGABYTE GEFORCE GTX 570 SUPER OC 1280MB PCI-E DVI/HDMI for svakt da?

Har du forslag på hvilket type du eksakt ville gått for? Helst på dustinhome, siden det er der jeg skal bestille det meste fra..

Og vil strømforsyningen være tilstrekkelig?

SEASONIC X-760 760W MODULAR

Syns også den disken så bra ut. Virker kjapp, regner med det er det man skal se på når man ser på disker:-) Hadde nesten dobbel hastighet i forhold til andre ssd`er..

Endret av Kai Ruben Høgden
Lenke til kommentar

Vel, en SSD på bekostning av ett ekstra skjermkort i et oppsett som likevel vil dra det aller meste av dagens spill på fullt er ikke dumt spør du meg.

Trådstarter:

RAM-brikkene du har valgt er beregnet for trippel-channel og er dessuten mer enn du noen gang vil nyttegjøre deg av sannsynligvis. 8GB av disse eller disse vil være mer enn nok.

AS5 er forøvrig noe utdatert og har dessuten så høy viskositet at den kan være vanskelig å hanskes med hvis man ikke bruker spredningsmetoden. Arctic Cooling MX-2 evt MX-4 er like gode om ikke bedre.

Tusen takk for svar:)

Jeg bytter til CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB) etter din anbeling, og sparer dermed endel penger.

Leste også en test på kjølepasta, og kjøper testvinneren NOCTUA PRO-GRADE THERMAL GREASE. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det, visste ikke at det hadde betydning:-)

Hva anbefaler du av skjermkort og ssd?

Lenke til kommentar

kjør 6950 i Crossfire og flash 6950 til 6970

2 stykker av denne typen her f.eks?

ASUS RADEON HD6950 2GB DCII GDDR5 PCI-E DVI/DP

Får ikke muligheten å kjøre 3d da eller? Er ikke det forbeholdt nvidia?

Jeg tror det bare er nvidia du kan ha 3d med. Desutten så har nvidia physx som gjør at du fysikken blir gjordt på grafkikkortet også. Og hvis du planlegger å sette opp SLi/Cross Fire så ville jeg heller beholdt 580 siden den har 2 GPU'er. Så det blir som SLi bare med mindre temperatur og du slipper å bruke en ekstra PCi plass hvis du for eks planlegger å sette opp en ssd på i pci. eller et sata kort etc. Men tror 570 vil funke helt greit. Det sies å være et bra kort med rundt 40-50 fps i alle spill.

Lenke til kommentar

...

Og hvis du planlegger å sette opp SLi/Cross Fire så ville jeg heller beholdt 580 siden den har 2 GPU'er. Så det blir som SLi bare med mindre temperatur og du slipper å bruke en ekstra PCi plass hvis du for eks planlegger å sette opp en ssd på i pci. eller et sata kort etc.

...

Dette er feil, GTX580 er et single-gpu kort, det kjappeste på markedet. Det høres ut som om du har blandet det opp med gtx 590 som er et dual-gpu kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...