Gå til innhold

Har de lov å bare fjerne fysikk 2?

Shushi

Anbefalte innlegg

God morgen/god dag.

6 stykk har lyst å fortsette fra fysikk 1 til fysikk 2 på vår VGS, men nå ser det ut som taperne i styret har lyst til å fjerne det.. Alle pengene deres ser ut til å være brukt opp på å installere en heis på vår skole.

Er det noen steder man kan klage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, hadde lignende tilfeller i noen fag ved skolen min. Det var for få som søkte de fagene, så ledelsen satte ikke opp de fagene. Sikker på at de brukte pengene på heisen og ikke at det ikke var det faktumet at det bare var 6 stykker som søkte ?

Lenke til kommentar

På vår skole har det pleid å være et krav om 10-12 stykker som må søke, vi var 13 som søkte Fysikk 2 og fikk faget. Husk at fysikk 2 ikke er krav for noen utdanninger, så har ikke så mye å si sånn sett. personlig angrer jeg at jeg valgte det, men det er vel opp til den enkelte :p

Lenke til kommentar

Fysikk 2 er jo krav for alle ingeniørutdanningene ?

Nei, "REALFA = Generell studiekompetanse (GENS) og: R1/(S1+S2) og enten (R1+R2) eller FYS(1+2) eller KJE(1+2) eller BIO(1+2) eller INFO(1+2) eller GEO(1+2) eller TEK(1+2)."

Man trenger matte R2, ikke Fysikk 2, men Fysikk 1

Endret av kiwinazgul
Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet ditt, Shushi, man kan prøve å ta det opp med skoleledelsen/rektor og se hva som er mulig å få til. Dersom dere er veldig motivert går det kanskje ann å få til fjernundervisning via video!

Å ha fysikk 2 er greit hvis man skal på sivilingeniør og vanlig ingeniør, men det meste man går gjennom i fysikk 2 dekkes det første halvåret eller noe sånn på slike studier.

Endret av kiwinazgul
Lenke til kommentar

Det er ikke noe å klage på.

Dere kan forsøke å overbevise skolen om at de bør tilby fysikk 2, men det er ikke noe krav om at de må tilby faget når det er så få som ønsker det. Kanskje fysikklærerne kan være til hjelp for å overbevise skolens ledelse, men mange skoler tilbyr ikke fag når det er så få elever som ønsker faget.

Lenke til kommentar

menmen.. på en sivil ingeniør linje, må man gjennom biologi?

hvis det er tilfellet så kan jeg vel ta biologi neste år istedet for fysikk 2..?

Og hva med å ta fysikk2 som privatist?

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Det finnes vel noen siv. ing-studier som har innslag av biologi. F.eks Industriell Kjemi & Bioteknologi på NTNU, eller Kjemi & Bioteknologi ved UMB. Ellers (med unntak av lignende utdanninger) ville jeg tro at så godt som ingen siv. ing-utdanninger har noe biologi. Biologi 2 er for øvrig et veldig artig fag.

Endret av mrcompson
Lenke til kommentar

Bare så det er klart, så trenger du kun R1 + R2 og Fysikk 1 for å komme inn på siv. ing. Du kan ta Biologi 2 uten å ha tatt Biologi 1, så hvis du har lyst til å gjøre det, så kan det være gøy. Men det er lite sannsynlig at du kommer til å ha behov for Biologi 2 i et siv. ing-løp, med mindre du sikter deg mot en bioteknologi siv.ing-greie.

Lenke til kommentar

hmm micro men må man ikke gjennom grunnleggende naturfag, inkusivt biologi, for å bli ingeniør? heh, jeg hater biologi personlig, for mye pugging :p de tilbyr kun biologi 1 neste år, forresten

Men er det muligheter for å ta fysikk2 på et annet vgs enn det man går i?

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Jaja, lærte jeg noe nytt i dag også. (Lurer nå på hvorfor jeg har fysikk 2 :dontgetit: )

Fysikken jeg har nå i år på universitetet tok omtrent for gitt at man har hatt fysikk2 og gikk fort igjennom det og over på vanskeligere ting. Å ha hatt det på VGS er en kjempefordel. :)

Lenke til kommentar

Hva om du hører med en skole i nærheten om når de har sine fysikktimer? Så kan du evt hospitere hos de, eventuelt så kan du jo ta faget der dersom det passer med timeplanen din.

I tillegg kan du jo vente til ett år etter vgs (selv om du da havner i en annen søkergruppe). Isåfall kan du møte opp og ha faget som en ordinær elev på utdanningen. Dersom du har lyst til å bytte skole for å få det til så er det vel slik at mange skoler har ledige plasser (spørs litt hvor du bor i landet selvfølgelig). Det går an å ringe og høre med de om de har noen ledige plasser på studiespes (som jeg antar at du går) og ta det derfra ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...