Gå til innhold

Krisehjelp

Von

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

håper dere kan ta godt imot en fersking på vannkjølefronten. Har forsøkt å søke etter passende svar i forumet allerede, men finner ikke ut av dette...

Jeg har kjøpt en pent brukt og ferdig oppsatt vannavkjølt pc. Problemet er at jeg har oppdaget en liten lekkasje, grøss og gru. Det pipler litt vann ut av det ene slangefestet på cpu-kjøleren. (Swiftech.) Muligens kan det ha oppstått en skade, jeg tror slangen ble bøyd litt vel mye nær festet. Det pipler ikke hele tiden, men likevel...

Det jeg ønsker nå, er å sette i gang med det jeg hadde planlagt å gjøre, nemlig å demontere systemet for å sette det opp på en litt annen måte, med større tank og en annen pumpeplassering. Planen var å lære mer om alt dette før jeg gjorde noe som helst, men nå er jeg supernervøs og redd for vannskader, og tør nesten ikke la maskinen stå uten at jeg passer på den selv om den er slått av.

Finnes det noen enkel forklaring på hvordan jeg trygt kan demontere hele kjølesystemet? Raskt?

På forhånd takk for alle gode råd!

Von

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått et hint om at det hele kan skyldes trykkfall, det skjedde nemlig i det jeg holdt på å fylle vanntanken. Er dette vanlig? Og kan jeg stole på at det ikke vil lekke mer, hvis det går bra med prøvekjøring noen timer...?

Lenke til kommentar

litt vanskeleg å montere slangeklemmer der. Det finnest en "ting " som du har inni slangen for å stive den opp når den presses ned i kjøleblokka.

"tingen"

Denne skal hjelpe, trur eg. Se etter om du har en slik inni slangen i enden som går ikk i blokka. Har slike på radiatoren. Synes ikkje dei er heilt til og stole på. Hadde litt problem med vann som dryppet av og til. Fikset det med litt selikon.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe inne i slangen, så vidt jeg kan se. For meg ser det ut akkurat som på bildet jeg linket til i forrige innlegg, bare med slangen nedi. Det virker som om slangen sitter godt når jeg kjenner etter, men så er jeg jo ganske forsiktig.

Nå ser det heldigvis fortsatt ut til å være stabilt etter at jeg sist fylte og lukket tanken. Jeg tenkte faktisk på å bruke litt silikon for sikkerhets skyld. Er det noen grunner til at man ikke bør gjøre det? (Bortsett fra at det kanskje kan bli vanskelig å få av senere, hvis jeg skal demontere systemet?)

Lenke til kommentar

Det var det første jeg tenkte på fUsiOn, men er usikker på hvordan jeg gjør det på en kontrollert måte. Jeg tenkte å ta ut alt annet fra kabinettet som ikke er koblet til anlegget, så skru av blokken på cpu'en (blokken på grafikkortet er fastlimt, så den får jeg ikke av) og så kjøre pumpa til det meste av vannet var ute. Men så har jeg fått høre at denne typen pumpe (Eheim 1048) kan bli ødelagt hvis den tørrkjøres.

Lenke til kommentar
Ikke tørrkjør pumpa nei.. Kan du ikke bare blåse i den ene enden? Enkelt og greit...

ville ikkje gjort det, smaker vondt og er ikkje heldig, hvis der er frostveske og liknande i.

men d funker.

Blåse, ikkje suge.. Iiiiikje suge :wink: :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...