Gå til innhold

VAT ved kjøp fra utlandet - er jeg fritatt for det?

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva skjer om jeg kjøper en vare fra utlandet der prisen er oppgitt inkludert VAT? Jeg kan fryktelig dårlig reglene rundt dette - men jeg mener å huske at det er noe slikt at man da kan ta VAT av prisen. Stemmer dette?

Hvis varen i tilleg er under 200kr slik at den ikke er momsbelagt, blir dette da en ren besparing?

Varen jeg ser på er fra England dersom det spiller noen rolle. Jeg ser at de tar 15% VAT for på sendingene innen EU som en standard, men vi er jo ikke med i EU - så hva skjer da med VAT'en?

På forhånd takk.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen EU-nettbutikker trekker ut VAT ved salg til land utenfor EU, og andre gjør det ikke. Hvis de ikke oppgir dette på nettsidene, så må du sende dem en epost for å være sikker. Uansett, det norske tollvesenet bruker prisen du faktisk betaler, enten det er med eller uten VAT, for å vurdere grensen på 200 kroner. Hvis nettbutikken ikke trekker fra VAT, og prisen på varen blir 200 kroner eller mer, så må du faktisk betale MVA på VAT'en også. Taler her av sur erfaring med en av mine første importer for noen år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Allright - det var det jeg regnet med. Jeg har allerede sendt epost til butikken for å høre hva de sier.

siden prisene deres er iberegnet 20% VAT så kan det hjelpe godt på med å holde prisen under 200kr for import :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...