designerus Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Designer skal være designer. Hvis han/hun er virkelig designer, altså. Ikke flasher og ikke web-master, men designer. Så en "ekte" designer har ikke lov til å kunne/benytte for eks. php? Designer skal designe. Web-master skal kode. Og hvordan skal man designe? Hva har det med saken å gjøre? Hva prøver du å si? Lenke til kommentar
yNx Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Når man designer en side, bruker man ikke bare Photoshop. Man må kunne lage html for designet også. For meg virker det litt for lettvint hvis kun designere skal tegne siden. EDIT: en liten "kun" slengt inn... Lenke til kommentar
designerus Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Når man designer en side, bruker man ikke bare Photoshop. Man må kunne lage html for designet også. For meg virker det litt for lettvint hvis kun designere skal tegne siden. EDIT: en liten "kun" slengt inn... Jeg mente PHP. HTML skal en webdesigner selvfølgelig kunne. Lenke til kommentar
yNx Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Når man designer en side, bruker man ikke bare Photoshop. Man må kunne lage html for designet også. For meg virker det litt for lettvint hvis kun designere skal tegne siden. EDIT: en liten "kun" slengt inn... Jeg mente PHP. HTML skal en webdesigner selvfølgelig kunne. Hehe, en liten missforståelse, altså... Da var vi enig? Lenke til kommentar
designerus Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Når man designer en side, bruker man ikke bare Photoshop. Man må kunne lage html for designet også. For meg virker det litt for lettvint hvis kun designere skal tegne siden. EDIT: en liten "kun" slengt inn... Jeg mente PHP. HTML skal en webdesigner selvfølgelig kunne. Hehe, en liten missforståelse, altså... Da var vi enig? Absolutt. Lenke til kommentar
yNx Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Når man designer en side, bruker man ikke bare Photoshop. Man må kunne lage html for designet også. For meg virker det litt for lettvint hvis kun designere skal tegne siden. EDIT: en liten "kun" slengt inn... Jeg mente PHP. HTML skal en webdesigner selvfølgelig kunne. Hehe, en liten missforståelse, altså... Da var vi enig? Absolutt. Supert! Da får jeg sove inatt også Lenke til kommentar
elektronaut Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 DHer er noen «regler» jeg har hørt fra mange designere: - sansskrifter leses lettere enn sans-serifskrifter; - det skal ikke være flere en 2 farger på en side; - det finnes farger som ikke passer sammen; - sort farge er negativ farge; - hvit farge, kvinner og babyer er positivt; - hvit tekst leses vanskelig på en svart bakgrunn; - du skal ikke bruke standarde filtre i Photoshop; - bilder som skal printes må ha en oppløsning på 300px og bilder fra internett skal man ikke printe ut; - rammer er dårlig på web-sider. Det er ikke det at vi nå kan lage flere hundre «men» som beviser det motsatte. Årsaken er: slike uttalelser har ikke noen rett til å eksistere. De er riktige bare i noen tilfeller. Mange designere lider i dag av slike «regler». Det gjør også deres klienter. De lider fordi slike begrensniger er gyldige bare i noen situasjoner, men de er ikke universale. Det er ingen regler i design. Det var ingen og det blir ingen. - serif skrift er lettere å lese enn sans-serif på trykk, men på web blir ofte sans-serif best leselig pga. lav oppløsning. - 2 farger? bullshit. men velg farger som harmonerer, og sørg for å ha bra kontrast mellom farge/bakgrunn. - det finnes farger som ikke passer sammen, men av og til er dette akkurat effekten man vil ha! - svart er negativt, deprimerende. hvitt er positivt, innbydende. blå gir inntrykk av seriøsitet, profesjonalitet. rød/orange er bedre for matvarer enn blå. osv.. dette er bevist gjennom maange tester. - filtre finnes for en grunn, og de er VERKTØY. men å pøse på med filtre blir bare forferdelig. - ting som skal trykkes er ofte 150-300dpi. en skjerm har en oppløsning på 72dpi, dvs vesentlig lavere oppløsning. - frames er unødvendig og gjør det vanskeligere for browsere som ikke støtter frames, for søkemotorer, gjør at det blir vanskeligere å bookmarke og at det blir umulig å linke direkte til en side på en skikkelig måte. alle layouts som baserer seg på frames kan lages 100% like UTEN frames! såklart, det finnes ingen regler. men bruk skjønn. og tenk over hvem målgruppen er. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2003 Er visst mange som har peiling på dette her, takk for rådene! Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 bruk så mange animerte *gif's som mulig, gjerne ting som spretter rundt på skjermen. Er også koselig med et bilde eller animasjon som følger etter musa. Midi musikk i bakgrunnnen er også bra Skal mekke ei super side ut ifra dette seinare Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 heh, den tenker jeg du kommer langt med... Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 hmm, Det skjer neppe endå, tar tid å finne fine ting å ha på sida, fin grafikk, fonter, og å finne på et flott, flott design Dessuten skal eg mekke ferdig det seriøse, nye designet på sida mi først.. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Fargevalget er en viktig del, synes jeg. Så et program om innredning og sånt på tvnorge, husker ikke hva det hette, og der sa de at det var to hovedmåter å velge farger på: - Velge forskjellige toner av samme farge (og kanskje sammen med hvitt, for hvitt passer til alt), feks mørkeblå og lyseblå. - Velge motsatte farger, feks blå og oransje. HW, for eksempel bruker den første metoden. Forskjellige blåtoner. Har ikke noe godt eksempel på den andre for hånden akkurat nå, men Statoil har blått og oransje i logoen. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Fargevalg er viktig ja. Fargane bør heller ikkje vere for skrikande, og stjele oppmerksomhet. Er f.eks. litt vanskelig å lese innholdet på ei ellers nøytral og fin side, når menyen er knall rød/rosa/oransje og er en einaste stor kontrast til resten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå