flodhest Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Lurer litt på hvordan man blir en god webdesigner, er det noen "regler" på hvordan et design skal være? Hvordan skal siden være bygd opp? Hvis man skal være webmaster, hva må man kunne av programmerings språk, annet enn html og php? Hvordan skal man starte? Vet det er endel dyktige web designere her, så jeg håper på utfyllende svar Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Hm.. Du kan starte med og lære deg html skikkelig, så for eks php/asp og ikke minst kan du jo lære deg og bruke for eks photoshop bra slikt at du både kan lage et bra design både grafisk og teknisk. Bra koding får du hvis sidene du lager godkjennes av wc3 walidator http://validator.w3.org Lenke til kommentar
yNx Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Føler ikke emg som en 1337 designer, men jeg føler meg såpass stabil innen webdesign at jeg kan gi deg noen råd. Når du skal lage webdesign må du tenke på hvem som skal besøke siden, altså alle som vil besøke siden må kunne se den på den måten du ville den skulle ses på. Det kan noen ganger være en utfordring å få en side til å virke noenlunde likt i de mest populære nettlesere. Derfor bør siden validere i HTML og alternativt i CSS. Siden kan selvsagt fungere fint i mange nettlesere selv om den ikke validerer, men det er ikke heldig. Dessuten er det viktig å ikke ha for mye rot og forstyrrende elementer. Det er litt vanskelig å forklare hvordan du bør tenke når du designer. Bruk heller gode design som hw.no sitt som inspirasjonskilde. Egentlig er det bare nødvendig å kunne html, knapt det. Men språk som PHP og CSS kan både lette arbeidet og gjøre resultatet bedre. Prøv deg frem. Hva mener du med hvordan du skal starte? Kan ha mange betydninger. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 Takker for utfyllende svar! Et design bør ikke ha forstyrrende elementer, men det betyr vel ikke at det ikke kan være avansert? Vet det er individuelt, men hva er best av enkelt og rent design, og avansert design? Lenke til kommentar
yNx Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Takker for utfyllende svar! Et design bør ikke ha forstyrrende elementer, men det betyr vel ikke at det ikke kan være avansert? Vet det er individuelt, men hva er best av enkelt og rent design, og avansert design? Et design kan godt være avansert, bare man finner en balanse. Besøkende må ikke få fokuset ledet bort fra det de egentlig kom til siden for. Personlig liker jeg best enkle sider når jeg leter etter stoff. Men hvis jeg bare er og surfer har jeg ingenting imot en "avansert" side. Lenke til kommentar
designerus Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Det var ikke, det er ikke og det blir ikke noen regler i design. Det finnes «7 gode regler» og «10 største tabber» i design. Hvis design var vitenskap (og design er sånn vitenskap som sjakk er idrett), da kunne vi diskutere. Vi kunne ha sagt at dette kan bare være slik. Men design er en slags kunst, kreativitet. Det er liksom en måte mennesker omgås med hverandre. Design går sine veier og kan ikke ha noen regler. Dermed kan vi snakke om begrensninger. Mange, f.eks. vil si at når du har en avis-side og trenger å skrive noe på den, da skal du bruke bare én skrift. Det er ikke sant. Vi kan sikkert si at hvis vi bruker en skrift, da kan vi ikke unngå å bruke en italic eller bold variant av samme skrift på samme side. Det er ikke noe hvis en bruker 3-4 typer skrifter på en side. Unge designere bruker altfor mange typer skrifter for å kompensere sin mangel av kreativitet. Men for å si «nei» til en design bare fordi det brukes mange skrifter — er formalism. Hvis du bruker mange skrifter på en side, ser det veldig fint ut: Hvis vi bruker så mange skrifter på en side i en magasin, da vil alt se fOrFeRdElIg! Men kanskje ikke. Det spørs om hva slags magasin er det. Hvilken som helst regel har sin egen unntagelse. Her er noen «regler» jeg har hørt fra mange designere: - sansskrifter leses lettere enn sans-serifskrifter; - det skal ikke være flere en 2 farger på en side; - det finnes farger som ikke passer sammen; - sort farge er negativ farge; - hvit farge, kvinner og babyer er positivt; - hvit tekst leses vanskelig på en svart bakgrunn; - du skal ikke bruke standarde filtre i Photoshop; - bilder som skal printes må ha en oppløsning på 300px og bilder fra internett skal man ikke printe ut; - rammer er dårlig på web-sider. Det er ikke det at vi nå kan lage flere hundre «men» som beviser det motsatte. Årsaken er: slike uttalelser har ikke noen rett til å eksistere. De er riktige bare i noen tilfeller. Mange designere lider i dag av slike «regler». Det gjør også deres klienter. De lider fordi slike begrensniger er gyldige bare i noen situasjoner, men de er ikke universale. Det er ingen regler i design. Det var ingen og det blir ingen. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 Amen for that! Takk for det fyldige svaret Designerus, føler at jeg fikk et større innblikk i hvordan det fungerer, en skal ikke la seg binde av regler Lenke til kommentar
designerus Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Amen for that!Takk for det fyldige svaret Designerus, føler at jeg fikk et større innblikk i hvordan det fungerer, en skal ikke la seg binde av regler God bless you. :smile: Lenke til kommentar
smetho Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Men å binde seg av regler er ikke det samme som å ikke ha dem i bakhodet! Ved å ha kjennskap til visse designprisipper så kan dette hjelpe deg på lang vei. Men som nevnt, en må se hva som stemmer for deg og din side, ikke nødvendigvis hva "reglene" sier. Lenke til kommentar
christt Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Jeg er ikke enig i at en god webdesigner bør kunne scripting (php/asp, osv). Selv driver jeg kun med webprogging, og har alltid designere som jeg jobber sammen med. Du kan ikke bli god på alt, derfor bør du satse der du føler deg mest hjemme og der du har mest talent. For meg var dette progging. Lenke til kommentar
yNx Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Jeg er ikke enig i at en god webdesigner bør kunne scripting (php/asp, osv). Hvem sier det? Lenke til kommentar
christt Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Jeg er ikke enig i at en god webdesigner bør kunne scripting (php/asp, osv). Hvem sier det? Du kan starte med og lære deg html skikkelig, så for eks php/asp og ikke minst kan du jo lære deg og bruke for eks photoshop bra slikt at du både kan lage et bra design både grafisk og teknisk. Lenke til kommentar
yNx Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Jeg er ikke enig i at en god webdesigner bør kunne scripting (php/asp, osv). Hvem sier det? Du kan starte med og lære deg html skikkelig, så for eks php/asp og ikke minst kan du jo lære deg og bruke for eks photoshop bra slikt at du både kan lage et bra design både grafisk og teknisk. Ok, ser det nå Lenke til kommentar
christt Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Poenget var at det kanskje er lurere å være skikkelig god på en ting, enn middels på mange ting. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 Poenget var at det kanskje er lurere å være skikkelig god på en ting, enn middels på mange ting. Helt enig! Det man er interessert i, blir man også dyktig i. Hvis man f.eks ikke er interessert i progging men mest av alt vil holde på med design så overlater man jobben til andre og holder på med det man er best i Lenke til kommentar
designerus Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Designer skal være designer. Hvis han/hun er virkelig designer, altså. Ikke flasher og ikke web-master, men designer. Lenke til kommentar
yNx Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Designer skal være designer. Hvis han/hun er virkelig designer, altså. Ikke flasher og ikke web-master, men designer. Så en "ekte" designer har ikke lov til å kunne/benytte for eks. php? Lenke til kommentar
designerus Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Designer skal være designer. Hvis han/hun er virkelig designer, altså. Ikke flasher og ikke web-master, men designer. Så en "ekte" designer har ikke lov til å kunne/benytte for eks. php? Designer skal designe. Web-master skal kode. Lenke til kommentar
christt Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Designer skal være designer. Hvis han/hun er virkelig designer, altså. Ikke flasher og ikke web-master, men designer. Så en "ekte" designer har ikke lov til å kunne/benytte for eks. php? En "ekte" designer har programmere som tar seg av den biten slik at han kan jobbe med design. Lenke til kommentar
yNx Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Designer skal være designer. Hvis han/hun er virkelig designer, altså. Ikke flasher og ikke web-master, men designer. Så en "ekte" designer har ikke lov til å kunne/benytte for eks. php? Designer skal designe. Web-master skal kode. Og hvordan skal man designe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå