k1ngkong Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Hei godtfolk! Jeg søker råd fra mesterhjernene! Trenger noen tips angående valg av utdanning. Akkurat nå vurderer jeg å enten starte på jusstudiet eller lærerutdanningen, men jeg har noen spørsmål! - Er jusstudiet så vanskelig som alle sier? Jeg er absolutt ikke den skarpeste kniven i skuffen, på sesjon for et par år siden fikk jeg "under gjennomsnittlig IQ" på en av testene. Må man være SMART for å klare å gjennomføre studiet? Holder på å forbedre karakterene nå og ligger på 4.2 i snitt. Planen er å fortsette å forbedre og samle opp poeng fra førstegangstjeneste og alderspoeng. - Hvordan er karakterpresset? Jeg hører at det kjempes om de gode karakterene med livet som innsats, men er det ikke mulig å skaffe seg erfaring og så jobbe seg oppover på "rankstigen"? Behøver man toppkarakterer for å jobbe innen strafferett? Jeg synes det virker spennende å jobbe som forsvarer, varierende arbeidsdag med nye utfordringer å ta tak i. Stemmer dette? Er det VELDIG mye kontorarbeid? Vil helst unngå å råtne på et kontor, men litt skal jeg selvfølgelig klare. - Hvis man jobber som forsvarer, hvor lang er arbeidsdagene sånn ca? 8-16? Jeg har absolutt ikke som mål å ha en millioninntekt fordi jeg vet det kreves MAKSIMALT med arbeid gjennom hele studiet og ikke MINST i etterkant, så å jobbe 60-70 timer i uken er ikke av interesse. Men hvis man skulle gjette, hva ligger lønnen på for en forsvarer som har en vanlig arbeidsdag? 400 000 i året? - Jeg skal ikke legge skjul på at lønn er viktig, det er ikke det viktigste, men det er av betydning - Er det mulig å ta en lektorutdanning i rettslære og undervise i det på videregående nivå? Vurderer å ha rettslære som hovedfag og i tillegg ha gym. Er også litt skeptisk til læreryrket på grunn av status. Folk tenker mest sannsynlig at jeg er helt loco som tenker i den retningen, men jeg vet du også tenker status! - Sist men ikke minst; hva ville du valgt av disse to utdanningene og hvorfor? Endret 27. mai 2011 av k1ngkong Lenke til kommentar
whatev3r Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hart hørt at jus er badass vanskelig. Vil si at IQ er mer eller mindre irrelevant, det kommer vel mye an på egen innsats og forståelse innenfor faget. Det er ikke akkurat lett stoff du hopper på, men kanskje du vil ha meningen til en jurist(under utdanning). Jus nivået innen høyere utdanning kan vel nesten ikke sammenlignes med rettslæren man går gjennom på videregående slik som jeg har forstått det, siden var det veldig lett å gli gjennom faget på vg3. Hører at lektorutdanning er VELDIG krevende studie om du velger masteren (og ikke 3 + 2), men så er ikke jeg den skarpeste kniven i skuffen heller. I Trondheim er kravene i allefall veldig høy, men vet ikke hvordan det blir for deg som vil bli lektor i rettslære på vgs/jus på universitet eller høyskole. Hvordan du velger å oppnå lektorutdanningen er helt opp til deg selv, er flere måter å gjøre det på. Lenke til kommentar
Schwarzkopf Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Skal du ha de mest ettertraktede jobbene etter endt studium, er uten tvil karakterene alfa omega. Selvfølgelig kommer man seg gjennom studiet med under gjennomsnittlige resultater, men da blir som regel lønnen deretter og Lenke til kommentar
Catnipz Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Du kan ikke ta rettslære som undervisningsfag på 5- årig lektorutdanning på NTNU. Hvis du tenker status, så synes jeg egentlig litt synd på deg, spesielt med tanke på at du sier du ikke er så intelligent. En lektor med opprykk starter på 416 000 etter de nye lønnsforhandlingene. http://www.norsklektorlag.no/ Lenke til kommentar
k1ngkong Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Du kan ikke ta rettslære som undervisningsfag på 5- årig lektorutdanning på NTNU. Hvis du tenker status, så synes jeg egentlig litt synd på deg, spesielt med tanke på at du sier du ikke er så intelligent. En lektor med opprykk starter på 416 000 etter de nye lønnsforhandlingene. http://www.norsklektorlag.no/ Så en som "ikke er så intelligent" kan ikke vurdere statusyrker, er det det du sier? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 det er nok det han mener ja, og jeg tror han har ganske rett. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Med mindre du er en idealist og brenner for å undervise bør du aldri velge lektorutdanning. Lenke til kommentar
1503 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Jusstudiet har et vanvittig karakterjag. Bare de beste studentene med de beste resultatene får de mest ettertraktede jobbene. Strafferettsadvokat er garantert en av disse. Det samme gjelder vel de fleste advokatjobber. Om du sliter med å oppnå gode karakterer, bør du i alle fall vurdere hva som skjer dersom du skulle fullføre jusstudiet med karakterer på eller under gjennomsnittet. I verste fall får man jobb som jurist hos NAV eller liknende. Er det bare jus du er interessert i? Du nevner gym i forbindelse med lektoryrket, men ikke noe mer. Og er du oppriktig interessert i jus, eller er dette bare pga. en fascinasjon for forsvareryrket, tanker om høy status og lønn? Hva om du får en gjennomsnittlig betalt jobb som jurist i staten, vil du fremdeles være interessert? Hvilke(t) fag likte du best og fikk lettest gode resultater i på grunnskolen og videregående? Kanskje du kan vurdere noen andre utdanningsmuligheter også? Du bør definitivt vurdere i hvilken grad du er i stand til å gjennomføre det studiet du velger med de resultatene du trenger for å få den jobben du vil ha. Hvor hardt har du jobbet for det snittet du nå har fra videregående f.eks.? Det kan være en grei indikasjon. Les forøvrig jobbfebers informasjon om jurist- og advokatyrket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå