Marfu Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Heisann, Etter at WP 3.1 kom ut og dem tok første skrittet mot ett mer generelt CMS er det kommet støtte for noen nye funksjoner, samt noen gamle som er blitt forbedret. Disse prøver jeg nå å sette meg inn i og forstå forskjellen på, men det er ikke lett. Eksempler er b.l.a. Custom Taxonomies, Custom Post Types, Custom Write Panels m.m. Her er min generelle oppfatning av hva dette er, men jeg er ute etter korrigering av eventuelle missoppfatningner. Custom Post Types Muligheten til å definere egne type poster til forskjellig bruk, f.eks. "Produkt" som lett kan ha sitt eget utseende forskjellig fra en standard post. Dette har latt seg gjøre tidligere ved å sette opp en kategori, men å bruke kategorier til slikt er noe en sluttbruker ofte har problemer med og roter til. Personlig ser jeg ikke helt poenget med custom post types uten at det blir brukt sammen med custom write panels siden custom post types mest sannsynlig ofte krever custom fields i tillegg. Custom Write Panels En normal post eller page har alle samme informasjons oppsett med tittel, content, custom fields m.m. Men ofte er det mye av dette man ikke trenger, samt en sluttbruker vil gjerne slite med å sette opp riktige custom fields fra en drop down meny for hvert innlegg dem skal skrive. For å komme rundt dette problemet og forenkle det for alle kan man lage custom write panels der informasjonen linket til det du skal legge ut er tilpasset på forhånd. Custom Taxonomies Forhåndslagring av data for gjennbruk? Dette har jeg ikke helt klart å få en oppfatning om hva er. Sliter med å skille forskjellen på dette og f.eks. custom fields. En annen ting jeg har prøvd å få forståelse for er, hvis jeg la oss si hadde laget mitt eget komplette oppsett med custom post types, write panels osv. til rett og slett erstatte standard poster. I min oppfattning så høres jo det helt supert ut, men jeg hører rykter om at dette fungerer ekstremt dårlig? Poster kommer ikke som normale poster i kronologisk rekkefølge, dem blir ikke postet til RSS feed heller, søking blir også ett problem? O.s.v… Syntes dette området også er veldig vagt og all utdyping på området ville vært til stor hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå