Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som vet hva det feiler meg?

frkand

Anbefalte innlegg

hei,

jeg er en ung jente på 24år, som har vært plaget med å være mer eller mindre utbrent siden september (straks 9mnd). I tillegg til dette har jeg hatt store plager i magen på venstre side rett under ribbeinet. Det er trykkende smerte og kan vare i alt fra 1minutt til flere dager. For å beskrive smertene kan det kjennetegnes som hold/sting som man får i høyresiden eller rett og slett å bli klypi. I tillegg blir jeg veldig kvalm og har kastet opp flere ganger pga svimmelhet. I tillegg er jeg svært plaget med skjelving - dette kom på samme tid da jeg startet å bli sliten. Kan sove veldig mange timer, uten at det hjelper noe. Har også trent en del, men holdt på å besvime hver gang pga magesmertene og svimmelheten starter.

Noen som vet hva dette kan være? eller kjenner seg igjen? Dette begynner virkelig å gå utover psyken siden jeg føler jeg kan gjøre svært lite før jeg trenger å sove eller slappe av...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke, men gå til en lege når det er så alvorlig!

har vært hos legen gjentatte ganger, tatt flere blodprøver men finner ikke noe unormalt. Og som han sier; "du bruker bare litt for mye energi ift hva du har"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Støtter det å gå til lege. Å stille spørsmål på nett kan i små tilfeller hjelpe dersom det er snakk om eksem eller annet småtteri. Men når symptomene blir såpass så bør man søke professjonel hjelp. Det eksisterer få til ingen gode grunner til å unngå å oppsøke lege.

D'oh. Litt sen. Kanskje høre med en ernæringsfysiolog for å rådspørre deg om å få endret kostholdet til å få mer overskudd?

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Støtter det å gå til lege. Å stille spørsmål på nett kan i små tilfeller hjelpe dersom det er snakk om eksem eller annet småtteri. Men når symptomene blir såpass så bør man søke professjonel hjelp. Det eksisterer få til ingen gode grunner til å unngå å oppsøke lege.

D'oh. Litt sen. Kanskje høre med en ernæringsfysiolog for å rådspørre deg om å få endret kostholdet til å få mer overskudd?

jeg spiser egentlig ikke noe spesielt usunt. Masse grønnsaker, alle fine produkter (som pasta, ris osv) er byttet ut med fullkornsprodukter, god variasjon av fisk, kylling og rødt kjøtt. Drikker masse vann, ikke glad i brus. Ikke noe spesielt storspiser av hverken sukker eller potetgull heller.... Røyker av og til. Alkohol blir det svært sjeldent da jeg er aleneforelder og ikke har noe behov for å feste..

Lenke til kommentar

Jeg er ikke lege.

Men er det en hoven lymfeknute som er årsaken til klumpen kanskje ? Du burde gå til en annen lege. Ei venninne av meg har også en klump i magen, og fastlegen hennes sa at det ikke var noe. Men etter å ha hatt plager i et år gikk hun til flere leger, og skal nå snart til en full sjekk. De sa det muligens var alvorlig.

Skjelvingen kan komme som følge av stress/angst, som gjorde at du ble utbrent. Angst er ikke som mange tror (kjemperedd, nervøs) men heller en form for nervøsitet i forbindelse med stress. Jobber du noe for tiden? Hvis du spiser OK så er det nok ikke dårlig kosthold, men mange jenter får jernmangel ved hyppig/omfattende menstruasjon. Dette kan være årsaken til at du er slapp og blir lett sliten. Kanskje dette også er den egentlige grunnen til at du ble utbrent. Eller kanskje du ikke er utbrent i det hele tatt, du bare rett og slett ikke har nok jern i blodet.

Jobb, barn (aleneforsørger?) og andre ting kan lett knekke en person.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke lege.

Men er det en hoven lymfeknute som er årsaken til klumpen kanskje ? Du burde gå til en annen lege. Ei venninne av meg har også en klump i magen, og fastlegen hennes sa at det ikke var noe. Men etter å ha hatt plager i et år gikk hun til flere leger, og skal nå snart til en full sjekk. De sa det muligens var alvorlig.

Skjelvingen kan komme som følge av stress/angst, som gjorde at du ble utbrent. Angst er ikke som mange tror (kjemperedd, nervøs) men heller en form for nervøsitet i forbindelse med stress. Jobber du noe for tiden? Hvis du spiser OK så er det nok ikke dårlig kosthold, men mange jenter får jernmangel ved hyppig/omfattende menstruasjon. Dette kan være årsaken til at du er slapp og blir lett sliten. Kanskje dette også er den egentlige grunnen til at du ble utbrent. Eller kanskje du ikke er utbrent i det hele tatt, du bare rett og slett ikke har nok jern i blodet.

Jobb, barn (aleneforsørger?) og andre ting kan lett knekke en person.

klump? er ingen klump er bare vondt, smerter, trykk.

Ble lagt inn på akuttmottaket på sykehuset i februar pga smertene (var en av de andre legene ved fastlegekontoret som sendte meg inn) med noe han trodde var gallestein - men var på feil side av magen og legen ved sykehuset la det fra seg. Denne dagen viste det seg også at jeg hadde blod i avføring. Men iom at smertene avtok, ble det ikke noe videre prøvetakning.

Jernprøvene har kommet ut helt normale (ved 5 prøver). Går på p-piller så ikke for store eller hyppige blødninger.

Skjelvingen kommer mer ved mindre søvn og/eller mer stress-perioder er også det som kan utløse magesmertene.

Jeg er student, så ikke noe slitsom fysisk arbeid heller, men selvfølgelig har det tatt på i perioder det også.

Lenke til kommentar

Rent anatomisk så stemmer dette overens med bukspyttkjetelen og venstre nyre samt nedadgående tykktarm.

Jeg ville bedt legen om å sjekke for unormalt mye IgE og IgG antistoffer, samt matscreening som tar de mest vanlige allergene matvarene som da kan oppstå p.g.a manglende fordøyelsesenzymer og permiabel tarm.

Lenke til kommentar

jeg spiser egentlig ikke noe spesielt usunt. Masse grønnsaker, alle fine produkter (som pasta, ris osv) er byttet ut med fullkornsprodukter, god variasjon av fisk, kylling og rødt kjøtt. Drikker masse vann, ikke glad i brus. Ikke noe spesielt storspiser av hverken sukker eller potetgull heller.... Røyker av og til. Alkohol blir det svært sjeldent da jeg er aleneforelder og ikke har noe behov for å feste..

Hvor mye mat spiser du på en normal dag da? Har selv en mor som sier hun har lite energi men som spiser så sunt så.. problemet er vel heller at hun spiser to måltider om dagen på sikkert 800kcal til sammen!

Spesielt hvis du kaster opp så er det viktig at du får i deg næring.

Lenke til kommentar

Rent anatomisk så stemmer dette overens med bukspyttkjetelen og venstre nyre samt nedadgående tykktarm.

Jeg ville bedt legen om å sjekke for unormalt mye IgE og IgG antistoffer, samt matscreening som tar de mest vanlige allergene matvarene som da kan oppstå p.g.a manglende fordøyelsesenzymer og permiabel tarm.

Skal på ul i starten av juni, men da skal lever, nyre og galle sjekkes.

Jeg skal ta til meg de prøvene du nevner, og prøve å få tatt de også :yes:

Lenke til kommentar

Hvor mye mat spiser du på en normal dag da? Har selv en mor som sier hun har lite energi men som spiser så sunt så.. problemet er vel heller at hun spiser to måltider om dagen på sikkert 800kcal til sammen!

Spesielt hvis du kaster opp så er det viktig at du får i deg næring.

Er 2 brødskiver/knekkebrød til frokost, samme til lunsj, middag rundt 16-17, (oftest) kvelds i 19-tiden da gjerne noe lett som knekkebrød, yoghurt eller havregrynsgrøt. Vann til alle måltider, av og til kaffe i løpet av dagen. Så ville ikke sagt at kaloriinntaket heller blir for lavt.

Lenke til kommentar

Er 2 brødskiver/knekkebrød til frokost, samme til lunsj, middag rundt 16-17, (oftest) kvelds i 19-tiden da gjerne noe lett som knekkebrød, yoghurt eller havregrynsgrøt. Vann til alle måltider, av og til kaffe i løpet av dagen. Så ville ikke sagt at kaloriinntaket heller blir for lavt.

Hvis du trener så er det for lavt.

Lenke til kommentar

Hvis du trener så er det for lavt.

Trengingen har det som tidligere nevnt vært svært lite av siden dette startet i september pga smertene blir for store desverre og jeg blir veldig svimmel og uvel... Det er desverre "nok trim" å gå til skolen (15min pr vei).

Lenke til kommentar

Trengingen har det som tidligere nevnt vært svært lite av siden dette startet i september pga smertene blir for store desverre og jeg blir veldig svimmel og uvel... Det er desverre "nok trim" å gå til skolen (15min pr vei).

En gjennomsnittlig kvinne (varier utifra høyde, aktivitetsnivå, osv,osv) trenger 2000 - 2500 kalorier om dagen, kroppen forbrenner i underkant av 1500 kalorier når du gjør ingenting, og da mener jeg absolutt ingenting, da jobber du ikke, du går ikke, du gjør ikke husarbeid eller noe fysisk aktivitet overhode, det er hva kroppen bruker for å holde deg i live. Så se på det igjen; tror du virkelig at du får i deg nok?

Lenke til kommentar

Mat allergi, når det gjelder smertene.

Jeg tenkte også kanskje cøliaki, men da kommer det gjerne flere symptomer med, men igjen så blir det påstått at halvparten av de som har cøliaki ikke vet det på grunn av at legen avviser at de har det på grunn av mangel på alle eller flere symptomer. Cøliaki kan visst også forveksles med både anoreksi og depresjon.

Lenke til kommentar

Dette er etter min erfaring klassiske tegn på ubalanse i tarmsystemet.

Her bør du bruke gode probiotikaprodukter over tid, samt totalt fravær av høyglykemiske matvarer og mat du reagerer allergisk på.

Jeg kan så godt som garantere at du har ugunstige mikroorganismer i mage/tarmsystemet.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også kanskje cøliaki, men da kommer det gjerne flere symptomer med, men igjen så blir det påstått at halvparten av de som har cøliaki ikke vet det på grunn av at legen avviser at de har det på grunn av mangel på alle eller flere symptomer. Cøliaki kan visst også forveksles med både anoreksi og depresjon.

Men om det har med kosten å gjøre, ville det vel alltid utløst en form for allergireaksjon etter et måltid med nettopp melk eller korn? Har pollenallergi og vet jeg på en eller annen sær måte ikke tåler (uferdig/rå) eggehvitte og noen urter, ville ikke det da fått samme utslaget? Kan også nevnes at har tatt allergitester for dette - men kommer negativt ut (noe de visstnok gjør i ca 90% av tilfellene her i landet i følge legen?)

Og som tidligere nevnt kommer smertene og skjelvingen i hovedsak i forbindelse med stress (både psykisk og fysisk) og for lite søvn.

Kan ta et eksempel (vært slik ved flere anledninger):

er på byn, men drikker lite, kanskje i seng i 4 tiden, men får ikke sove. Sovner til slutt. Etter så og si nøyaktig 2timer våkner jeg og jeg føler meg sørpedritings - kjennes ut som sengen er ombord på en båt og alt går rundt. Er svimmel, må alltid kaste opp og det svartner omtrent flere ganger (uten at jeg faktisk besvimer). Etter dette får jeg sove igjen, men ikke godt...

Lenke til kommentar

Men om det har med kosten å gjøre, ville det vel alltid utløst en form for allergireaksjon etter et måltid med nettopp melk eller korn? Har pollenallergi og vet jeg på en eller annen sær måte ikke tåler (uferdig/rå) eggehvitte og noen urter, ville ikke det da fått samme utslaget? Kan også nevnes at har tatt allergitester for dette - men kommer negativt ut (noe de visstnok gjør i ca 90% av tilfellene her i landet i følge legen?)

Ikke nødvendigvis. Som sagt, man antar at mange med cøliaki (som er intoleranse ovenfor gluten, som finnes i veeeldig mange dagligdagse matvarer) går uten en diagnose nettopp på grunn av at man ikke tror det er det.

Kjenner til flere som f.eks tydelig reagerer på pelsdyr men hvor det ikke er noe utslag på allergiprøver. Eneste måten å faktisk fastslå cøliaki er en prøve av tarmvevet.

Og som tidligere nevnt kommer smertene og skjelvingen i hovedsak i forbindelse med stress (både psykisk og fysisk) og for lite søvn.

Kan ta et eksempel (vært slik ved flere anledninger):

er på byn, men drikker lite, kanskje i seng i 4 tiden, men får ikke sove. Sovner til slutt. Etter så og si nøyaktig 2timer våkner jeg og jeg føler meg sørpedritings - kjennes ut som sengen er ombord på en båt og alt går rundt. Er svimmel, må alltid kaste opp og det svartner omtrent flere ganger (uten at jeg faktisk besvimer). Etter dette får jeg sove igjen, men ikke godt...

Da høres det heller ut som om det er noe seriøst galt med nyrene dine. Kanskje du har nedsatt nyrefunksjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...