Walts Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Hei Neste måned så planlegger jeg å gå til innkjøp av en ny gaming pc og en NAS. Har satt opp et oppsett her som jeg lurte på om noen hadde noe å si på. Budsjette ligger på ca 15.000 med en 4-bay NAS. Skal brukes til gaming, photoshop og andre div tekniske programmer. Er noe usikker på kabinettet, bil helst ha noe så stille som mulig men likevel ha god kjøling så andre tips tas gjerne imot. Legger ved en link til oppsettet: http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=14a2308ad50446bdadd7895e9bc9e2a9 Takker for alle innspill Endret 27. mai 2011 av Djrabbit Lenke til kommentar
ulfses Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 dropp NASen og bruk pengene på disker og sleng dem i kabinettet? Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Jeg synes NAS-en er et godt valg. Har fått kjempeskussmål å drøssevis av tester over hele nettet. Jeg har tenkt til å kjøpe den selv når jeg skal utvide fra min nåværende 2-disk NAS. Jeg anbefaler følgende disker til lagring framfor den du har valgt i oppsettet ditt : Samsung F4 ecogreen 2TB Jeg har forøvrig 4 WD caviar green disker selv, to 1tb og to 2tb, så jeg har absolutt ikke noe i mot dem, men mitt neste innkjøp til lagring blir Samsung F4 2TB eller 3TB. Bedre og billigere disker enn WD sine. Sjekk en bra test av Samsung F4 her. Ellers så ville jeg ha valg i5 2500K i stedenfor 2600K. Mye billigere og yter omtrent likt. Overklokker like bra også. Du får veldig lite ytelse for de 45% mer du betaler for 2600K. Hvis du vil ha mer ytelse så kan du kjøpe en ny prosessor når Intel kommer med nye og raskere prosessorer. Sannsynligvis slipper de noe á lá 2700K eller 2800K i slutten av juni når AMD kommer med Bulldozer. Ellers kommer det nye Ivy bridge-prosessorer i begynnelsen av 2012 som vil yte en del mer (og bruke mindre strøm). De vil passe til hovedkortet du har valgt her. Ellers har du jo bare kvalitetskomponenter. Meget bra alt sammen. Det eneste jeg ikke kan si noe spes om er skjermkortet, men det er sikkert bra det og. Endret 27. mai 2011 av Kaaz Lenke til kommentar
Walts Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 ulfses: har allerede disker, planen er å få de ut av kabinettet for å skape mindre varme og diskene brukes allerede av 3 andre maskiner så like greit å putte dem i en NAS. Kaaz: takk for svar, skal sjekke ut samsung diskene, har allerede 2 andre av WD disken som jeg er fornøyd men vil jeg merke noe forskjell på 32mb eller 64mb buffer? Skal også sjekke ut cpu tipset, om de så si er like bra er det jo ingenting i veien for å spare litt penger. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Kaaz: takk for svar, skal sjekke ut samsung diskene, har allerede 2 andre av WD disken som jeg er fornøyd men vil jeg merke noe forskjell på 32mb eller 64mb buffer? Skal også sjekke ut cpu tipset, om de så si er like bra er det jo ingenting i veien for å spare litt penger. Ang. bufferstørrelse så skulle man jo tro at det er bedre med større buffer. Jeg har både 32gb og 64gb WD-disker og har aldri merket noen forskjell i praktisk bruk. Sjekk også testen jeg linket til på Storagereview. Samsung F4 slår alle de andre (inkl. WD green-diskene) på alle syntetiske tester, energiforbruk, etc. Men på "real world-testene" faller den litt bak. Konklusjonen er jo temmelig entydig. Tror bare det er en fordel å ha forskjellige disker i et raid. Leste noe om det ett sted, men husker ikke hvor. Ang. 2500K vs. 2600K kan du lese litt her: Benchmarks - Anandtech Test og sammenligning - Anandtech Test og sammenligning - Overclock.net I den siste linken overklokker 2500K bedre. Det har jeg sett mange andre steder også. Men jeg har også sett 2600K gjøre det bedre. Uansett er det marginale forskjeller. Det gir mye større forskjeller å bruke disse pengene på andre komponenter. Det lønner seg som regel å kjøpe komponentene som gir mest ytelse for pengene til en hver tid og heller oppgradere når det bildet forandrer seg (dvs hver gang det kommer nye modeller). Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Ang diskene. 1 TB disker. Her er Samsung F3 1TB diskene dei raskeste på markedet nå til dags. Du kan lese denne testen her: http://techreport.com/articles.x/19330/1 Endret 28. mai 2011 av sveibuen Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Ang diskene. 1 TB disker. Her er Samsung F3 1TB diskene dei raskeste på markedet nå til dags. Du kan lese denne testen her: http://techreport.co...icles.x/19330/1 F4 er ikke med i den testen, og de er bedre enn F3. Spesielt i forhold til energiforbruk, varme, støy, etc i en NAS. Men F3 er bra, bevaremegvel. Lenke til kommentar
Walts Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Da tror jeg det blir den samsung disken istedenfor ja Mulig også i5 2500k også istedenfor, virker jo greit å spare inn litt penger. takker igjen for svar Noen som har noe å si på kabinettet? er så usikker på det. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Ang diskene. 1 TB disker. Her er Samsung F3 1TB diskene dei raskeste på markedet nå til dags. Du kan lese denne testen her: http://techreport.co...icles.x/19330/1 F4 er ikke med i den testen, og de er bedre enn F3. Spesielt i forhold til energiforbruk, varme, støy, etc i en NAS. Men F3 er bra, bevaremegvel. Jaja, F3en lager faktisk ikke så mye lyd. men jeg linket til den beste "1TB" disken som er ute nå F4en er også knall god den Da tror jeg det blir den samsung disken istedenfor ja Mulig også i5 2500k også istedenfor, virker jo greit å spare inn litt penger. takker igjen for svar Noen som har noe å si på kabinettet? er så usikker på det. Kabinettet er et knall bra valg Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Enig med Sveibuen. Kabinettet får skryt overalt. Lenke til kommentar
Walts Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Takker igjen for svar på kabinett da blir det nok det. Gikk også til innkjøp av NAS, 2Tb samsung F4 disk i dag. Selve pcen blir kjøpt i juni en gang. Men lurte på en liten ting til. Er det stor forskjell på Radeon 6970 og GTX 580? er det verdt de 1000-1200kr mer eller vil jeg klare meg fint med 6970? Disse jeg har sett på: ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTCU II 1536MB PCI-E DVI/HDMI ASUS RADEON HD6970 2GB DC GDDR5 PCI-E DVI/DP Endret 31. mai 2011 av Djrabbit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå