hallohallo Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hei hei. Jeg er en student på 23 år som i løpet av cirka tre år har spart opp nesten 250 000,- (fordelt på 40 000,- på BSU og resten på vanlig sparekonto). Målet med sparingen er å etterhvert kjøpe meg leilighet, men så er også tingen det at jeg er student og har også studentlån, på mer enn det jeg har spart opp, cirka 280 000,- og skal fremdeles fortsette å studere en stund til. Har en grei deltidsjobb og er flink til å spare, men studentlånet (og noe blir jo stipend), kommer likevel godt med. Kunne egentlig tenkt meg å fortsette å ha studielån og spare penger, men så er jo tingen det at sparer jeg 30 000,- til, vil jeg ikke lenger få noe fra lånekassen, men jeg har jo ikke lyst til å bare "slutte å spare" eller slutte i jobben for det. Så det jeg egentlig kunne tenkt meg var å kjøpe leilighet og heller ta opp et slikt lån og kjøpe istedet for å fortsette å spare og leie bolig. Det med støtten fra lånekassen er egentlig ikke "så" viktig, da jeg gjennomsnittlig kan jobbe (jobber mer i ferier) slik at jeg har en netto månedslønn på cirka 20 000,-, så jeg hadde sikkert klart meg uansett, men selvfølgelig med mindre sparing da..(Holder meg med vilje til cirka 12 000,- nå, for å holde meg under grensen til lånekassen) Det jeg lurer på er hvordan studielånet påvirker det om jeg kan få noe boliglån eller ikke? Bør jeg betale ned studielånet mitt først, og sitte igjen med null i egenkapital og deretter spare på nytt mens jeg leier før jeg forsøker meg på å kjøpe leilighet, eller kjøpe nå og betale ned begge deler samtidig? Hvis det er mulig. Alle tips og råd mottas med stor takk! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Velkommen til forumet! Hvilken lånekassegrense er det du snakker om egentlig? Formuegrensen for 2012 er 363.501, hvis det er denne du sikter til. Det at du har studielån er ikke i seg selv noe hinder for å kunne ta opp boliglån, men jeg antar det kan påvirke likviditeten din overfor banken når du søker om boliglån. Forøvrig kan det nevnes at det å ta opp større lån med flere rom kan være en god løsning, dersom du har mulighet til å leie ut. Potensielle leieinntekter kan trolig også påvirke likviditeten din. Jeg leier rom av en kamerat, vi er tre stk som deler 85 kvadrat, og leien er slett ikke ille. Fordelen er at han som huseier slipper å skatte av leieinntekter fordi han leier ut deler av egen bolig, så vi kommer ganske godt ut av det økonomisk alle tre. Dette er en mulighet du absolutt bør vurdere dersom du er student, skal kjøpe egen bolig og ikke har noe imot å bo sammen med andre. Lenke til kommentar
hallohallo Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Takk takk! Åja. Er det ikke inntektsgrensen hvis man får støtte mindre enn 7 måneder som er på 363 501,-? Ja, det er det jeg har tenkt, å kjøpe en treroms å finne en å leie ut til Er det forresten andre ting som er lurt/viktig å tenke på ved kjøp av egen leilighet? Tenker at man jo uansett kommer til å gjøre det en eller annen gang, så hvorfor ikke nå, på en måte... Endret 27. mai 2011 av hallohallo Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Bah, jeg har sett helt feil. Du har rett i at tallet jeg har plukket gjelder kun støtte opptil 7 mnd per kalenderår, men det gjelder også inntekt, ikke formue. Inntektsgrensen for 2012 er 145.500, formuegrensen er 287.643. Så da ser jeg plutselig hvorfor disse gransene er relevante. Er helt enig i at det er en god investering. Jeg kommer nok til å kjøpe egen bolig før jeg kjøper bil for å si det sånn, men per i dag har jeg verken inntekt eller formue nok til at jeg gidder å søke lån. Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Du har jo negativ formue på 30000, og kan dermed spare over 300000 til før du når grensen Og det er jo heller ikke slik at du ikke får mer hvis du går over grensene: Stipendet ditt blir redusert med fem prosent per måned av den inntekten som er over beløpsgrensen. Av den delen av formuen som er over grensen, blir stipendet redusert med én eller to prosent per måned. Endret 28. mai 2011 av Slutsky Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Du har jo negativ formue på 30000, og kan dermed spare over 300000 til før du når grensen Ja, det er netto formue som må være over 3xx.xxx for at det skal ha innvirkning på finansieringen fra lånekassen. Han har mye å gå på der. Ved å kjøpe bolig får man normalt enda mer å gå på, ettersom ligningsverdien på en bolig stort sett er langt under det man må ta opp i lån for å kjøpe boligen. Når det gjelder det med låneopptak for en person med studiegjeld, så vil det normalt redusere hvor mye du kan få i lån av banken. De vil, basert på sine modeller, regne ut hvor store lån de føler at du kan betjene. Deretter vil de nok redusere dette beløpet noe på grunn av gjelden du allerede har til lånekassen, men neppe med hele beløpet. Du kan kanskje argumentere for at du ikke vil måtte begynne å betale på studielånet før du er ferdig utdannet, og derfor mottar en vesentlig mye høyere lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå