DementedAlbino Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Har nå fått på plass ny ruter som støtter dual band, 2.4 GHz og 5 GHz. Men hva av disse bør en bruke, og hvorfor? Er der noen fordeler og ulemper med den ene fremfor den andre? Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Du bør bruke 5 GHz fordi 2.4 GHz brukes av mye annet. Dvs. dersom du bruker 5 GHz slipper du forstyrrelser og dermed lav hastighet. Hviste du for eksempel at microbølgeovner sender ut et forstyrrende signal på 2.4 GHz? Prøv å sitte på trådløst nett neste gang du er i nærheten av en microbølgeovn som er i bruk. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Har nå fått på plass ny ruter som støtter dual band, 2.4 GHz og 5 GHz. Men hva av disse bør en bruke, og hvorfor? Er der noen fordeler og ulemper med den ene fremfor den andre? 5Ghz er strengt tatt bedre - fordi det ikke er brukt i nærheten så mye som 2.4Ghz nettet. Dette er og dens svakhet - da det er mindre utvalg i 5Ghz utstyr og det er mer uvanlig og som regel koster det litt mer å kjøpe utstyr som har det. 5Ghz er noe du bør se på dersom du har mange andre trådløse nettverk i området. Hvis det derimot ikke er noen betydelige menger 2.4Ghz støy i området så er det ikke store forskjellen. -Stigma Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 5GHz må vel gi en del dårligere signalstyrke gjennom vegger? Lenke til kommentar
ZERO6237 Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Selv bruker jeg 2.437 GHZ på min Linksys WRT54GL. Rutere kan "kringkastes" på flere ulike frekvenser, på samme måte som radiostasjoner bruker forskjellige frekvenser. Det kan påvirker din samlede kapasiteten på WLAN. Mobiltelefoner, Bluetooth-enheter og mikrobølgeovner kan bruke de samme frekvensene som rutern. Ergo, du må finne ut selv hva som er best. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 5GHz må vel gi en del dårligere signalstyrke gjennom vegger? Du har rett. Det at signalet i seg selv er mer høyfrekvent gjør at det har litt andre egenskaper enn 2.4Ghz. En av de ufordelene er at penetrasjonen er bitelitt lavere. Det sagt så er det ikke høyfrekvent nok til at dette gir noen betydeig negativ konsekvens i praksis i forhold til 2.4Ghz. Under de fleste tilfeller vil det at det er som oftest mindre støy i 5Ghz virke langt mer positivt på signalkvaliteten enn det lille du evt. mister på at signalet er mer høyfrekvent enn 2.4Ghz. Alt jeg har sett av tester indikerer ihvertfall at dette er et non-issue i praksis. -Stigma Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 5Ghz er noe du bør se på dersom du har mange andre trådløse nettverk i området. Hvis det derimot ikke er noen betydelige menger 2.4Ghz støy i området så er det ikke store forskjellen. -Stigma Hva er mange trådløse nettverk? 5, 10? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 5Ghz er noe du bør se på dersom du har mange andre trådløse nettverk i området. Hvis det derimot ikke er noen betydelige menger 2.4Ghz støy i området så er det ikke store forskjellen. -Stigma Hva er mange trådløse nettverk? 5, 10? Det kommer ann på en rekke faktorer - antall nettverk, hvor sterke senderene er - hvor nære de er osv. Den beste visuelle representasjonen jeg kan annbefale er å laste ned inssider og scanne området ditt. Da får du en graf som viser hvor mange nettverk det er - og hvordan disse overlapper hverandre i signaler. Det du ideelt sett vil oppnå er å få så mye "arealområde" i din graf for deg selv som mulig uten overlapp fra andre nettverk. Hvis frekvensspekteret er så fullt at det ikke er noe plass til å sette opp ditt eget nettverk uten betydelig overlapp så er det på tide med 5Ghz. Last gjerne opp screenshot av inssider grafen om du trenger råd på om 5Ghz vil være nødvendig i din nåværende situasjon. (hva som evt. vil skje i fremtiden kan jeg naturigvis ikke spekulere på for ditt område ) -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Trådstarter må ta hensyn til at de fleste enheter kun støtter 2,4GHz. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Trådstarter må ta hensyn til at de fleste enheter kun støtter 2,4GHz. Ja det tenkte jeg også på - men de fleste sendere støtter jo som regel begge kanalområder om de først støtter 5Ghz. Det jeg dog ikke er sikker på er om du må velge det ene eller andre eller om det finnes noen slags form for kombo-modus som kan akseptere begge deler etter behov. Hvis det ikke finnes noe slik kombo-mulighet for 5Ghz og 2.4Ghz modus så er det et ganske stort hinder for 5ghz i mange tilfeller. Du vil som regel at besøkende osv. skal kunne koble seg på - og andre diverse enheter, som en iphone - skal kunne bruke nettverket men få slike enheter støtter 5Ghz. Det går jo ann å ha to sendere da, men det blir fort litt over-komplekst. Jeg vil si at 2.4Ghz sansynligvis er det du bør velge ved mindre du har en spesifikk grunn for at 5Ghz er nødvendig - som at området har veldig mye støy på 2.4ghz båndet. -Stigma Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Last gjerne opp screenshot av inssider grafen om du trenger råd på om 5Ghz vil være nødvendig i din nåværende situasjon. (hva som evt. vil skje i fremtiden kan jeg naturigvis ikke spekulere på for ditt område ) -Stigma Her er bilder:-) Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Det vil også hjelpe om du setter nettverket ditt til en annen kanal om du velger å bruke 2.4GHz. Ser på bildene at tre av nettverkene alle kjører på kanal 1... disse vil da forstyrre hverandre og senke hastigheten. Sett din til f.eks. 11 eller en annen kanal ingen andre bruker, så slipper du forstyrrelser... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Last gjerne opp screenshot av inssider grafen om du trenger råd på om 5Ghz vil være nødvendig i din nåværende situasjon. (hva som evt. vil skje i fremtiden kan jeg naturigvis ikke spekulere på for ditt område ) -Stigma Her er bilder:-) Du sier ikke hvilket som er ditt her - det hadde vært nyttig... Men ja, selv om det var en del nettverk her så ser det ut som om kanal 10 og oppover er relativt ledige (så bør bruke en kanal mellom 10-13). Du ser at det er ett nettverk på de kanalene, men det er langt borte og burde ikke forstyrre ditt signal nevneverdig. Sånn i utgangspunktet ser det ikke ut som en situsjon som har noe skrikende behov for 5Ghz. Det kan jo dog bli det senere - det vet jeg jo ingenting om *shrug* -Stigma Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Hehe, ja glemte å nevne hvilket som var mitt i farten. Wireless-g er det som brukes her. Navnet henger igjen fra gammelt av da jeg hadde to nettverk, et for g og et for n stander, så ville jeg slippe å konfigurere alle enheter på nytt, derfor samme navn videre:-) Har da byttet til kanal 11, og ser nå slik ut. Men hva som gjør at Jensen nettet er sterkere enn mitt eget? Endret 28. mai 2011 av svortevik Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hehe, ja glemte å nevne hvilket som var mitt i farten. Wireless-g er det som brukes her. Navnet henger igjen fra gammelt av da jeg hadde to nettverk, et for g og et for n stander, så ville jeg slippe å konfigurere alle enheter på nytt, derfor samme navn videre:-) Har da byttet til kanal 11, og ser nå slik ut. Men hva som gjør at Jensen nettet er sterkere enn mitt eget? Tror det er fordi Jensen nettet har WEP-sikkerhet, og er det nettverket med den dårligste sikkerheten på lista. Jo dårligere sikkerhet, jo høyere hastighet. Om du skifter til INGEN sikkerhet, dvs. ingen passord ellerno, vil du nok komme øverst på styrke. Ting går raskere når du ikke trenger å sjekke identiteten til brukerne Eventuelt har Jensen en sterkere sender. (hardware) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hehe, ja glemte å nevne hvilket som var mitt i farten. Wireless-g er det som brukes her. Navnet henger igjen fra gammelt av da jeg hadde to nettverk, et for g og et for n stander, så ville jeg slippe å konfigurere alle enheter på nytt, derfor samme navn videre:-) Har da byttet til kanal 11, og ser nå slik ut. Men hva som gjør at Jensen nettet er sterkere enn mitt eget? Tror det er fordi Jensen nettet har WEP-sikkerhet, og er det nettverket med den dårligste sikkerheten på lista. Jo dårligere sikkerhet, jo høyere hastighet. Om du skifter til INGEN sikkerhet, dvs. ingen passord ellerno, vil du nok komme øverst på styrke. Ting går raskere når du ikke trenger å sjekke identiteten til brukerne Eventuelt har Jensen en sterkere sender. (hardware) Nei nei, dette er bare helt feil. Uansett hvilket krypt system man bruker så vil det være helt irrelevant i forhold til disse måleresultatene. De måler IKKE hastighet - de måler signalstyrke i desibel. Det er sant at noen typer kryptering på noen svakere rutere kan gi negativ total throughput, men dette er altså på ingen måte det som faktisk måles her. For at Jensen nettverket skal sende ut et sterkere signal enn ditt eget så må det gjøre nettop det: Enten så er det altså en veldig sterk sender på Jensen ruteren - eler den er veldig nær ved deg slik at ikke signalet taper seg mye - eller den har en god antenne eller retningsspesifikk antenne som peker mot deg (og dermed forsterker signalet veldig mye i retningen den peker). PS til OP: Jeg ser at du bruker dobbel-kanal nettverk nå som du fortalte hvilket nettverk som er ditt. Da bør du egentig gå helt opp til kanal 13 for at du ikke skal få for mye konflikt med Jensen ruteren. Det vil ihvertfall være optimalt. -Stigma Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Da er jeg på kanal 13:-) Vil helst kun ha 5GHz nettet i bruk, men siden ikke alle ting støtter dette er jeg redd det bare blir tull om jeg kun kjører det, så da får jeg koble til der med laptop og de andre ting som eventuelt skulle støtte den frekvensen:-) Nye bilder med kanal 13 + et for 5GHz:-) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Da er jeg på kanal 13:-) Vil helst kun ha 5GHz nettet i bruk, men siden ikke alle ting støtter dette er jeg redd det bare blir tull om jeg kun kjører det, så da får jeg koble til der med laptop og de andre ting som eventuelt skulle støtte den frekvensen:-) Nye bilder med kanal 13 + et for 5GHz:-) Det ser bra ut nå. Nå har du som du ser nesten ingen andre nettverk som krysser over i ditt "areal" av grafen. Det eneste er eiasdlink nettverket, men som du ser er det så svakt at det ikke bør redusere signalkvaliteten din noe merkbart. Jeg kan nevne at grunnen jeg ikke sa kanal 14 i stedet for 13 (14 ser jo enda mer åpen ut) er at kanal 14 kan være trøbblete med noen trådløskort. Kanal 14 er nemmelig ikke innenfor det lovlige spekteret alle steder i verden - så kort som kjører en firmware designet for å brukes i ett av disse landene kan dermed risikere å ikke se nettverk som er på kanal 14 i det hele tatt. Det er dermed som regel ikke verdt å bruke den av kompatabilitetsgrunner. Som du ser på 5Ghz grafen er du helt alene der og kan gjøre akurat som du vil. Det er egentlig hele poenget med 5Ghz -Stigma Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Kanal 14 er ikke støttet av ruteren jeg bruker, kan ikke gå over kanal 13 der. Er vel bare å legge inn en annen formware i så fall, men ser ikke helt behovet for det nå. Testet med overføringav en fil på 8 GB. På 2.4 nettet ligger den på rundt 9 MB/s, mens på 5GHz nettet ligger den på 15 MB/s. Begge disse er greit over hva som var med den gamle ruteren, og med et raskere kort i pcen tipper jeg at jeg hadde nådd enda raskere hastigheter:-) Alt i alt veldig fornøyd, og skal nå teste med et nytt kort i serveren for å se om jeg får streamet alt av HD filmer osv trådløst uten at det henger seg eller hakker slik som tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå