Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mangler lærer i tysk, dårlig undervisning og dårlig vurderingsgrunnlag. Rettigheter?

Anbefalte innlegg

Jeg går nå vg1 og har Tysk 2 som fremmedspråk, og jeg skal prøve å forklare i korte trekk hva problemstillingen min går ut på:

Etter vinterferien sluttet tysklæreren å dukke opp til timene. Det gikk mange uker uten at vi hadde lærer, før vi fikk vite at læreren var sykemeldt frem til påske. Tysklæreren satt inne med arbeider vi hadde levert inn ført vinterferien, men disse regnet vi med at vi kom til å få tilbake når læreren kom tilbake.

Tiden gikk til langt over påske, og ingen tysklærer dukket opp. Vi hadde i denne perioden ingen undervisning, og fikk ingen beskjeder fra skolens ledelse. Plutselig en dag dukket en annen tysklærer opp, og sa at tysklæreren kom til å bli borte en stund. Han visste ikke hvor lenge, det visste ingen. Videre sa han at han måtte ha et vurderingsgrunnlag på oss (vi hadde jo ikke fått tilbake de innleveringene læreren satt med, og mange av oss hadde derfor ikke fått en eneste karakter dette semesteret), og han besluttet derfor at vi skulle levere inn en ny oppgave. Denne ble vi forsikret om at skulle bli rettet, og gjelde på karakteren.

Mange la derfor ned mye arbeid i oppgaven. Etter at denne var levert, fortsatte "undervisningen" som før. Ingen lærer - ingen undervisning. Slik har det vært helt inntil nå nylig. For noen uker siden fikk vi en helt ny lærer, en som tydeligvis skal ha oss ut året.Undervisningen er mildt sagt tilfeldig, hun kommer og setter på film, og det er det. Ingen av oss har fått tilbake NOEN av de oppgavene vi har levert, og ingen vet NOE om det. De er sunket i jorden, selv de siste vi leverte inn, som en av tysklærerne på skolen sitter med.

Så, en dag i forrige uke, fikk vi beskjed av denne nye tysklæreren om at vi skal ha en tre-timers tyskprøve kommende mandag. Denne skal være grunnlag for karakteren vi får i faget (det ENESTE grunnlaget, hun har jo ikke noe annet å vurdere oss etter).

Samtlige i klassen reagerer veldig på dette. For det første har vi ikke fått tilbake noe av det vi har levert inn tidligere. Mange aner altså ikke hva de ligger an til i faget/hva de må jobbe med ol. Dessuten er det megairriterende å ha lagt ned så mye arbeid i oppgaver som på merkelig vis bare har "forsvunnet".

For det andre har vi nesten ikke hatt tyskundervisning (en og annen har kommet inn og satt på en dårlig utgave av en tysk film, men jeg mener, hva har vi fått igjen for det?). Å ha denne prøven ville være katastrofalt for karakterene våre, alle i klassen er langt ute av alt som har med tysk grammatikk å gjøre (jeg vet det heter ansvar for egen læring, og der får nok mange av oss også ris til egen bak).

Til slutt; har skolen lov til å basere hele karakteren i et fag på ÈN prøve på tampen av året? Har de lov til å bare "miste" oppgaver som vi har levert inn på den måten? Og burde man ikke, som elev, ha rett til en viss standard på undervisningen?

Kritikkverdig, synes nå jeg. Selv om dette ikke er et avgangsfag, er det jo prinsipielt.

Er det noen som kjenner litt til elevers rettigheter? Setter veldig pris på svar! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke så mye til rettigheter og sånn angående dette, men ble litt provosert når jeg leste dette, for sånn går det jo ikke an å drive på. Høres ut som sånn vi hadde det i mange fag på ungdomsskolen. Og jeg tror ikke det er lov å basere en standpunktkarakter ut fra den ene prøva, selv om jeg ikke skal si det sikkert. Og i tillegg til ikke å ha hatt noen undervisning. Syns kanskje du skal gå til rektor ellernoe? For dere må da være skikkelig fortvilet! Det hadde hvertfall jeg blitt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Her kan mange regler være brutt. Antar at dere ikke har fått noe underveisvurdering? Det er vel ett av kravene på Videregående viss jeg ikke tar helt feil? Dere har også krav på undervisning. Dere har ett pensum dere skal være gjennom. De har ikke lov og gi dere en prøve om noe dere ikke har blitt undervist i.

Slik jeg ser det, så har de ikke lov til dette. Men jeg er ikke ekspert på dette område heller.

Lenke til kommentar

Heldigvis for dere er ikke tysk avsluttende fag før VG2. Jeg tror også du har rett, Creedence, om midtveisvurdering. Du skal ha minst en samtale med lærer i løpet av året med vurdering. Er det noe spesiell grunn dette ikke er tatt videre til rektor, siden det burde vært gjort veldig fort? Nå har det jo gått nesten tre måneder, og karakterene settes om ca en uke.

Lenke til kommentar
Du kan henvende deg til Fylkesmannen som har ansvar for å føre tilsyn etter opplæringsloven, hvis du mener at skolen ikke gir opplæring i samsvar med den fag- og timefordelingen som Kunnskapsdepartementet har utarbeidet. Denne oversikten viser hvor mange timer hvert fag skal ha på de ulike skoletrinnene, og hvilke fagkombinasjoner som er mulig. Dette er en del av Læreplanverket for Kunnskapsløftet – en reform for skoleverket som startet i 2006.

Skoleeier er forpliktet til å dokumentere at skolen følger fag- og timefordelingen. Skolen skal prioritere at eleven utvikler grunnleggende ferdigheter i å:

uttrykke seg muntlig

uttrykke seg skriftlig

lese

regne

bruke digitale verktøy

Disse ferdighetene er integrert i læreplanene for de ulike fagene. Læreplanene har tydelige mål for hva eleven skal mestre på de ulike trinnene. Hvis eleven ikke har tilstrekkelig utbytte av den vanlige undervisningen, har hun eller han rett til spesialundervisning.

Absolutt klagegrunnlag

Endret av clickz101
Lenke til kommentar

Heldigvis for dere er ikke tysk avsluttende fag før VG2. Jeg tror også du har rett, Creedence, om midtveisvurdering. Du skal ha minst en samtale med lærer i løpet av året med vurdering. Er det noe spesiell grunn dette ikke er tatt videre til rektor, siden det burde vært gjort veldig fort? Nå har det jo gått nesten tre måneder, og karakterene settes om ca en uke.

Vi skulle helt klart meldt fra om dette tidligere, ja. Har sendt et klagebrev til studieinspektøren nå, men innser at det er litt i seneste laget :(

Vi har ikke fått noen som helst midtveisvurdering, nei. Jeg, for min del, aner ikke hvor jeg ligger i faget. Prøven er på mandag, og jeg er veldig usikker på om jeg skal møte opp eller ikke. Som du sier er jo ikke tysk noe avgangsfag, men er jo kjipt med en dårlig karakter uansett.

Jaja, tusen takk for alle innspill! :)

Lenke til kommentar

tenkte jeg bare skull nevne at ansvar for egen læring ikke fritar skolen for ansvar. De har et ansvar for å tilrettelegge for læring. AFEL er i min mening noe av det verste som har truffet det orske skolesystemet. Det er og blir brukt som en unsyldning av skoler og lærere for manglende veiledning, tilrettelegging og oppfølgning. Jeg ville ha klaget om så bare på prinsippet av det.

Lenke til kommentar

Jeg trodde «ansvar for egen læring» innebar at vi hadde ansvar for å gjøre det vi fikk beskjed om uavhengig av om læreren sjekka det eller ikke, og ikke at vi skal lære oss alt på egen hånd.

Jeg ville ha klaga om jeg var deg, trådstarter. En annen ting å gjøre om dere ikke får gjennomslag er at alle leverer blankt i protest. Gjorde det selv på en mindre prøve i fjor, men den saken var en bagatell sammenlikna med det du nevner.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Jeg trodde «ansvar for egen læring» innebar at vi hadde ansvar for å gjøre det vi fikk beskjed om uavhengig av om læreren sjekka det eller ikke, og ikke at vi skal lære oss alt på egen hånd.

Jeg ville ha klaga om jeg var deg, trådstarter. En annen ting å gjøre om dere ikke får gjennomslag er at alle leverer blankt i protest. Gjorde det selv på en mindre prøve i fjor, men den saken var en bagatell sammenlikna med det du nevner.

hele AFEL prosjektet er en teoretisk mølje med masse fine ord som sjeldent utføres noe særlig bra i praksis. Hele dens definisjon er veldig lite presis og det kan diskuteres om den i det hele tatt har muligheten til å fungere som tiltankt i skolesystemet per dags dato. Men om vi ser vekk fra elevens rolle og switcher over til lærerens rolle så er det nå engang slik at:

Lærernes oppdrag er å veilede elevene og følge med på elevenes læringsutvikling. De tilrettelegger for den enkelte elevs læring heller enn å formidle kunnskap til hele klassen.

dette er et av grunnprinsippene i AFEL teorien og blir som oftest en av de tingene som glemmes først.

Man fokuserer hele tide på AFELS krav til elevene og ikke dens krav til læreren og skolen. Om AFEL hadde blitt implementert i sin nesten utopiske tiltenkte form kunne den ha vært fantastisk. Dog det er lite realistisk tankegang og i allefall ikke hva som praktiseres i de tusen skoler nasjonen rundt.

Man kan ikke kalle det AFEL uten at man har en lærer der som følger med på hva du gjør, hvordan du utvikler deg og evt tilrettelegge / korrigere for videre arbeid. Noen få lærere og skoler ser på AFEL som et carte blanche til å skyve ansvaret for manglende tilrettelegging over på eleven.

Lenke til kommentar

Her høres det ut som om skolens ledelse helt klart ikke har gjort jobben sin (dersom det du sier stemmer). Det kan jo hende de ikke har klart å få tak i en tysklærer når den andre ble syk, men dere skal i det minste holdes oppdatert underveis.

Siden dette ikke er et avsluttende fag vil du antagelig ikke få gjennomslag for klager på karakterene. Men dere bør få snakke med skolens ledelse om den manglende undervisningen i forhold til hva som skjer neste år.

Lenke til kommentar

Må bare si tusen takk til alle som engasjerer seg! :) Setter virkelig pris på rådene.

Klassen har vel mer eller mindre bestemt seg for å ikke ha prøven før eventuelt oppgavene våre ligger vurdert på bordet foran oss. Vi prøver å løse dette med rektor før vi eventuelt tar det videre, men blir det noen problemer, er det absolutt aktuelt å gå til både fylkeskommune og media.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...