€uropa Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Nå er jeg i ganske dårlig form. Jeg har eksamen på mandag, så det kunne ikke kommet på en verre tid. Det er uaktuelt å stå over, da jeg før eller siden må ha eksamen uansett. Jeg har vondt i hodet, er sår i halsen, har rennende nese, er smått forkjølet og føler meg slapp. Jeg har muligens feber. Hva kan jeg gjøre, eventuelt ikke gjøre, for å bli frisk så fort som mulig? Bør jeg lukke vinduet på soverommet? Bør jeg skru opp romtemperaturen? Skal jeg spise noe spesielt ut over halslinser? Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Du verkar tydeleg å ha pådrege deg ei vårforkjøling, tid for slikt no. Beste kuren eg veit mot slikt er: Skaff 12-15 kg appelsiner og nokre sitroner på huset. Press safta av 2-2,5 kg og tilset safta av ei sitron. Drikk dette omgåande og kryp under 2-3-4 dyner i eit trekkfritt og godt lufta rom som ikkje er for kaldt. Bli verande der til sengetøyet er blautt og unngå etterpå trekk og kulde (ikkje ut, altså). Ny kur (og truleg byta av sengklede) kvar 12. time, siste tur rett før eksamen. Forkjølinga kjem like fullt, men du får då utsett 90 % av verknaden av henne til det høver betre, altså mandag kveld. Då er det berre å stoppa opp med kuren og ta imot... Endret 27. mai 2011 av Atlanterhavet Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Du verkar tydeleg å ha pådrege deg ei vårforkjøling, tid for slikt no. Beste kuren eg veit mot slikt er: Skaff 12-15 kg appelsiner og nokre sitroner på huset. Press safta av 2-2,5 kg og tilset safta av ei sitron. Drikk dette omgåande og kryp under 2-3-4 dyner i eit trekkfritt og godt lufta rom som ikkje er for kaldt. Bli verande der til sengetøyet er blautt og unngå etterpå trekk og kulde (ikkje ut, altså). Ny kur (og truleg byta av sengklede) kvar 12. time, siste tur rett før eksamen. Forkjølinga kjem like fullt, men du får då utsett 90 % av verknaden av henne til det høver betre, altså mandag kveld. Då er det berre å stoppa opp med kuren og ta imot... Så store mengder sukker vil nedregulere immunforsvaret. Ta heller immunstyrkende solhatt, c-vitaminer, helst ren L-askorbat med bioflavonoider og time-release (god dose kan i beste fall halvere sykdomstiden) Hvitløk er også både antivirat og antibakterielt. Ta det med ro og drikk nok vann. Spis kun næringsrik mat, evt ta tilskudd av mineraler og vitaminer/Omega 3 Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hei holdt på å bli syk tidligere i denne uken. Noe lignende av det du beskriver. Hadde akkurat samme problem ettersom jeg hadde eksamen i dag. Jeg ble frisk over natten bare ved å A) Ta det helt rolig fra symptomene startet. B) Spise gode måltid med fett og frukt. C) Drikke godt med vann. D) Ta en paracet før jeg la meg slik at jeg sov godt. Etter en godt natts søvn var feberen vekke og hodepinen gikk over iløpet av dagen. Det ordnet seg for meg, men var bekymret akkurat som du. Vet akkurat hvordan du har det, det er noe dritt å være syk i eksamenstiden. Spesielt når en har vært frisk resten av året, da virker det bare som utrolig dårlig ironi fra imunforsvarets side Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Så store mengder sukker vil nedregulere immunforsvaret. Tja, eg har brukt kuren sjølv, mange ganger. Det same har alle hjå oss. Ingen har nokon gong hatt nokre som helst problem med immunforsvaret. Me snakkar her om fire-fem liter appelsinsaft innteke i løpet av to døger, og i appelsinjuice snakkar me om kring 85 gram sakkerider pr liter, altså det same som finst i 100 g smågodt. Altså vil dette seia å få i seg same mengde (men noko mindre usunt slag) sakkerider som i 400-500 g smågodt i løpet av to-tre døger. Ikkje optimalt på nokon måte, sjølvsagt, om ein ser frå den sida, men det er ikkje noko som øydelegg immunforsvaret. Dessutan er det no slikt at det vert styrka att av alle C-vitaminene - som er betre i naturleg form enn i tablettform! Ellers stør eg 100 % siste setninga di, men vil leggja til: Dette er ikkje noko ein oppnår mest med når ein er sjuk, det er betre råd for å unngå å verta sjuk . Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 C-vitamin mot forkjølelse har blitt motvist flere ganger, så du kan spare nyrene dine for vitaminer. Pakk deg godt inn i tepper, drikk mye varm drikke og ha det relativt varmt på rommet, det er en grunn til at du får feber når du er syk. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Tja, eg har brukt kuren sjølv, mange ganger. Det same har alle hjå oss. Ingen har nokon gong hatt nokre som helst problem med immunforsvaret. Ja, jeg støtter deg om det posjoneres ut jevnt. Kroppen tærer ofte på reservene sine når du bekjemper sykdom, så den ønsker da sjelden å bruke energi på forsøyelse. Derfor blir man ofte ikke sulten ved infeksjon, samtidig så krever immunforsvaret mye energi. Jevn tilgang av appelsinjuice i form av et halvt glass i halvtimen er sikkert rimelig greit for de fleste. En annen sak er at appelsinene er som regel spesielt utvalgte fordi dem er søte, og de er ofte lagret så lenge at C-vitamin-innholdet er ganske så marginalisert. En paprika inneholder mye større mengder enn f.eks appelsin, men at appelsiner har mye C-vitamin er dypt forankret i de fleste. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 C-vitamin mot forkjølelse har blitt motvist flere ganger, så du kan spare nyrene dine for vitaminer. Her stridast nok dei lærde, så dette var då noko bastant usegn? For meg var heller ikkje C-vitaminer noko hovudpunkt her, det kan gjerne vera andre to (stoff) gjer nytta - åleine eller i kombinasjon. Mat er temmeleg samansett vitenskap, og ein havnar ofte på ville vegear om ein tek ut eit to og seier "av di DETTE finst i denne matvara". Sjølv ellers gode vitskapsfolk har klart det opp gjennom åra, og ikkje ein gong, men gong på gong. Mitt poeng var: Dette har eg røynsle for virkar. Kvifor det virkar? Nei, DET veit eg ikkje. Eg er normalt kosthaldsmedviten, men korkje lækjar eller sakkunning i ernæring . Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Ja, jeg støtter deg om det posjoneres ut jevnt. Kroppen tærer ofte på reservene sine når du bekjemper sykdom, så den ønsker da sjelden å bruke energi på forsøyelse. Derfor blir man ofte ikke sulten ved infeksjon, samtidig så krever immunforsvaret mye energi. Jevn tilgang av appelsinjuice i form av et halvt glass i halvtimen er sikkert rimelig greit for de fleste. Røynsla her er motsett, i alle høve i starten. Ein må ha mykje - kring ein liter - med det same, og etterpå godt med varme slik at kroppen får sveitta ut. Eg er slett ikkje sikker her på kor mykje som skal fordøyast og kor mykje som snarare skal "fordampast". Det er eg heller ikkje vidare oppteken av, sjå ovanfor. Poenget mitt: Røynsla mi er at at dette verkar! En annen sak er at appelsinene er som regel spesielt utvalgte fordi dem er søte, og de er ofte lagret så lenge at C-vitamin-innholdet er ganske så marginalisert. En paprika inneholder mye større mengder enn f.eks appelsin, men at appelsiner har mye C-vitamin er dypt forankret i de fleste. Heilt samd i at appelsiner kan vera oppunder kvalmande søte, Sjølv likar eg best syrlege appelsinar (i alle sammanhengar, ikkje berre til dette) og det kan vera eit godt poeng å prøva å finna slike. Om det er C-vitaminene som er poenget veit eg som nemnt ikkje. Sjå innlegget mitt ovanfor . Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Å gurgle med noe antibakterielt type "Vademecum" vil hjelpe mye for halsen iaf. Gjør dette en 5-6-7 ganger i løpet av dagen og du vil merkbart føle deg bedre. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Cognac er det beste middelet mot halsvondt og forkjølelse av alle de som ikke fungerer. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Å nippe/gurgle sprit på over 40% har jeg funnet ut lindrer smerte i halsen overaskende godt. Unngå luft i bevegelse(Vifter og vind) Det gjør iverfall meg værre. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Røynsla her er motsett, i alle høve i starten. Ein må ha mykje - kring ein liter - med det same, og etterpå godt med varme slik at kroppen får sveitta ut. Tviler ikke på at det fungerer, for jeg har lignende erfaringer selv. Da pleide jeg å drikke en halvliter appelsinjuice når jeg kjenter det begynte å krible i halsen. Hvis jeg gjorde dette raskt nok så slo det alltid tilbake det som brygget. Nå hiver jeg bare innpå et par tre gram med syrenøytralt c-vitaminpulver tilsatt litt sukker, og det har samme nytten. For å slå tilbake må man altså være rask, men man kan også forkorte tiden hvis det allerede har brutt ut. Effekten av C-vitamin er omdiskutert fordi det nettopp fungerer så bra. Denne videoen ble forresten produsert som et motsvar til at legemiddelindustrien ville forby c-vitamin i fritt salg i USA. De hadde neppe gjort dette om det ikke intefererte med inntektsgrunnlaget deres. En annen sak er at c-vitamin produseres i store doser, ja opp til 20-30 gram pr. døgn i store pattedyr ved infeksjon, noe vi mennesker ikke kan gjøre lengre, sannsynligvis på grunn av en mutasjon i et levergen som oppstod for mange generasjoner siden. Vi har alle genene som er forløpere, men mangler det siste leverenzymet som transformerer sukker til c-vitamin. Mye god informasjon her: http://www.vitamincfoundation.org/ Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Takk for alle svar. Jeg har ikke gått til anskaffelse av appelsiner og sitron, men jeg har slappet av og fått i meg væske og mat. Cognac har jeg heller ikke skaffet, da jeg bare er 18 år gammel og ikke ville orke å gå til vinmonopolet. I natt sov jeg 14 timer. Jeg føler meg uthvilt. Feberen og hodepinen er borte. Jeg er forkjølet, men halsen føles bedre. Det gjør ikke vondt å svelge lenger. Jeg tok nesespray i går, men det sved i nesa. I dag kom det litt blod da jeg snøt meg, og da er det vel ikke bra med nesespray. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Alkohol nedsetter immunforsvaret, så om du skal gurgle sprit så burde du være forsiktig med mengden. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Alkohol nedsetter immunforsvaret, så om du skal gurgle sprit så burde du være forsiktig med mengden. Her er det ikke snakk om å drikke det i store mengder, men gurgle et lite eggeglass. Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 C-vitamin mot forkjølelse har blitt motvist flere ganger, så du kan spare nyrene dine for vitaminer. Her stridast nok dei lærde, så dette var då noko bastant usegn? For meg var heller ikkje C-vitaminer noko hovudpunkt her, det kan gjerne vera andre to (stoff) gjer nytta - åleine eller i kombinasjon. Mat er temmeleg samansett vitenskap, og ein havnar ofte på ville vegear om ein tek ut eit to og seier "av di DETTE finst i denne matvara". Sjølv ellers gode vitskapsfolk har klart det opp gjennom åra, og ikkje ein gong, men gong på gong. Mitt poeng var: Dette har eg røynsle for virkar. Kvifor det virkar? Nei, DET veit eg ikkje. Eg er normalt kosthaldsmedviten, men korkje lækjar eller sakkunning i ernæring . var på sykehuset for og fjerne blindtarmen, så snakket jeg litt med legen min.. Så spurte jeg om C vitamin hjalp mot forkjølelse. Og der var svaret nei.. Spurte også en annen lege når jeg var på legevakten pga stygg hoste.. fikk nei der også.. Han ene sa det var gjort undersøkelser som viste at C-vitamin ikke hadde noe effekt når man først hadde blitt syk. Det beste mot forkjølelse var og drikke masse vann/drikke, å holde seg varm.. Jeg har selv følt at en stor dose C-vitamin funker av og til, er nok placebo effekt.. Samma søren hva det er egentlig, så lenge man blir frisk.. For å holde seg frisk generelt, så var det og spise sundt, drikke mye vann og spise variert kost.. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 var på sykehuset for og fjerne blindtarmen, så snakket jeg litt med legen min.. Så spurte jeg om C vitamin hjalp mot forkjølelse. Og der var svaret nei.. Spurte også en annen lege når jeg var på legevakten pga stygg hoste.. fikk nei der også.. Han ene sa det var gjort undersøkelser som viste at C-vitamin ikke hadde noe effekt når man først hadde blitt syk. Det beste mot forkjølelse var og drikke masse vann/drikke, å holde seg varm.. Jeg har selv følt at en stor dose C-vitamin funker av og til, er nok placebo effekt.. Samma søren hva det er egentlig, så lenge man blir frisk.. For å holde seg frisk generelt, så var det og spise sundt, drikke mye vann og spise variert kost.. Du må huske på hvem som lærer opp legene. Det er industrien som designer patenterte legemiddel og de har ingen interesse i å lære legene hvordan de skal bruke vitaminer til å få folk friske. De fleste leger kjenner neppe til det jeg skrev i tidligere innlegg om pattedyrs egensyntetisering av c-vitamin ved infeksiøs sykdom og de har neppe gjort noe research utover det de har blitt fortalt i studiet sitt. Jeg bruker mange fagkilder til å innhente informasjon, og det finnes faktisk dem som bruker saltformen av c-vitamin, sodiumaskorbat intravenøst til kreftbehandling istedet for cellegift nettopp fordi det er selektivt toksisk for kreftceller. Det fungerer som cellegift uten at det svekker resten av cellene i kroppen. Du kan også f.eks bruke det som antihistamin ved allergisk reaksjon, og det vil også gjøre blodårene dine mer spenstige bare for å nevne noe. Det er hevet over enhver tvil at legene kan mye, men mange tror de kan alt, og det blir i de fleste tilfeller helt feil å spørre en lege om fersk ernæringsforskning. Det blir satt på spissen som å bruke Tone Damli Aaberge som midtøstenekspert i utenriksmagasinet. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 var på sykehuset for og fjerne blindtarmen, så snakket jeg litt med legen min.. Så spurte jeg om C vitamin hjalp mot forkjølelse. Og der var svaret nei.. Spurte også en annen lege når jeg var på legevakten pga stygg hoste.. fikk nei der også.. Knapt nokon norsk lækjar vil seia anna, for då ryk han snart ut av det gode laget. Det tyder ikkje at lærde ikkje stridast. Det er temmeleg mykje norske lækjarar (og andre) er "heilt samde" om kor semja ikkje er heilt så stor internasjonalt. Noreg har meir flokkmentalitet enn ein trur, og hjelpe meg for spetakkel om ein då torer stilla spørsmål om "vedtekne sanningar". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå