funkweb Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg er noe forvirret hva angår SSD-disker. Valg av hovedkort er vanskerlig og noen forteller meg at hovedkort med Marvell controller 9182 er noe jeg burde gå for hvis jeg skal ha SSD. Men, det finnes jo mange hovedkort der ute som støtter SSD. Hvorfor akkurat Marvell controller 9182 ?? Noen som kan forklare meg? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Den bruker 2 PCI-E linjer i motsetning til andre som kun benytter 1 slik at båndbredden til chipset (CPU/minne) blir mye høyere. Endret 27. mai 2011 av Soja og Harald Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Leser at denne kontroller ikke er helt tipp topp, noen har kjøpt hovedkort med det controller'n og rapporter lavere MB enn antatt. Hva kommer det av? barnedomsykdom? Antar at drivere vil bli bedre. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 @funkweb Hvilken prosessor er det du har tenkt å kjøpe? Hvis planen er å kjøpe en sandy bridge (i3/5/7 2x00 prosessor) så trenger du ikke se etter dette. Hovedkortene basert på P67 brikkesettet kommer med 2 SATA 6GB/s porter som takler alle nye SSD som f.eks OCZ Vertex 3 eller Crucial M4. Hvis AMD er veien du ønsker å gå så er alle hovedkort med SB850 også istand til å bruke disse. (Totalt 6 porter) X58 brikkesettet som følger med I7 920/930/940/950 osv har kun SATA 3GB/s porter og trenger en ekstra kontroller (f.eks Marvel) for å kunne tilby 6GB/S porter. Det finnes flere Marve kontrollere men de fleste av disse er for svake eller er koblet opp med for liten båndbredde til å yte max. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg har øynene mine på en i5 2500 og en Vertex 3 SSD (Muligheten 2x SSD satt opp i raid 0) Men ingenting er avgjort hva SSD angår. Ellers er valg av hovedkort svært vanskerlig for meg, huff *hodebry* Lenke til kommentar
BAT Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Da er det bare å se etter et hovedkort med P67 brikkesett. Asus og Gigabyte har mange hovedkort hvor forskjellen er hvor mye tilleggsutstyr og tilkoblingsmuligheter du får for et gitt prispunkt. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Da er det bare å se etter et hovedkort med P67 brikkesett. Asus og Gigabyte har mange hovedkort hvor forskjellen er hvor mye tilleggsutstyr og tilkoblingsmuligheter du får for et gitt prispunkt. Hva syns du om "Gigabyte GA-P67A-UD3" Link: https://prisguiden.no/produkt/gigabyte-ga-p67a-ud3-143448 Prisen er på ca: 890,- Lenke til kommentar
BAT Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Det får gode kommentarer i test hos Xbit Labs ihvertfall. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Den bruker 2 PCI-E linjer i motsetning til andre som kun benytter 1 slik at båndbredden til chipset (CPU/minne) blir mye høyere. Skjønner. Sabertooth P67 B3 er kommet, vil denne inneholde det nye marwell kontroller eller er den forsatt 9128 ? Lenke til kommentar
BAT Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Sabertooth P67 har SATA 6Gb/s kontroller i fra Intel. For Raid 0 med 2 SSD så trenger du ingen Marvel. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Intels SATA6GBPS-kontroller er så overlegen Marvell-kontrolleren at det ikke buirde vurderes en gang. Ærlig talt er Intels 3GBPS-kontroller overlegen det dritet som markedsføres som 6GBPS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå