jimzor92 Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hei! Jeg har nå fått lappen, å trenger bil. Jeg skal ha sierra, men det kan være vanskelig å finne for lav pris, men jeg har funnet en. Det som er problemet her er at den ikke er eu godkjent pga latskap, så fristen gikk ut. bilen er avregistrert. Jeg er jo helt ny til dette her, så har 0 peiling. Det jeg da lurer på er hva må jeg gjøre for å ha lov til å kjøre den? i og med at fristen har gått ut mener jeg. Er det bare å bestille time, fikse eventuelle feil å få den eu godkjent, å så kjøre på veien igjen? eller er bilen ubrukelig og kan kun brukes som delebil nå? Takk! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Det spørs jo hvorfor den ikke er EU-godkjent. Vil tro at selgeren har en mangellapp fra EU-kontrollen som viser hva som må gjøres. Få denne lappen og ta den med til et verksted og spør hva det koster å få det ordnet, etter det må du på NY eu-kontroll for å få godkjent bilen før du kan få skiltene på ny (tror dette også koster noen hundrelapper) EDIT: Ehh, leste litt fort. Ser nå at den bare ikke ble levert inn til EU-kontroll Endret 27. mai 2011 av bIsk0p Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Det er bare å bestille time og få den godkjent, du må så klart fikse evt. feil og mangler som evt. gjør at den ikke blir/ble godkjent. Du kan antagelig kjøpe prøveskilter for å få den dit. Husk å sjekk evt. veiavgift som ikke er betalt, evt. utestående veiavgift må betales før du får skilter. Endret 27. mai 2011 av aklla Lenke til kommentar
jimzor92 Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Takk for svar! Så om jeg forstår det rett, så har det ikke noe å si at eieren ikke hadde den til innen fristen? Jeg kan bare hente prøveskilter å kjøre bilen til et verksted som utfører eu kontroller å få vite feil, fikse de, vise den igjen å så hente skilter? selvom at fristen kan ha gått ut for lenge siden? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Tror som sagt du må betale litt for å få skiltene tilbake, men i utgangspunktet (så lenge det faktisk ikke er noen feil med bilen). Så er det så lett som du beskriver Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Edit: altfor sein til å trykke submit. TS har allerede fått svar. Det kommer an på om bilen er avskiltet fordi den ikke er fremvist til EU-kontroll i det hele tatt, eller om det er funnet så alvorlige feil under kontrollen at den har blitt avskiltet. (Eller om eier rett og slett har avskiltet bilen selv, fordi h*n ikke har rukket/giddi og vise bilen) Hvis bilen har blitt vist, og avskiltet grunnet 3'er feil, vil det foreligge en mangellapp fra verkstedet som utførte kontrollen. Fikse opp feil og eu-godkjenne samtidig kan gjøres i en og samme smell (såkalt etterkontroll) Endret 27. mai 2011 av Gurglemuffin Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Edit: altfor sein til å trykke submit. TS har allerede fått svar. Ja dette er ikke bra nok!! Nesten 10 min etter første svaret, fysj og fy!! Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hehe, var heller ment som om at da jeg skreiv svaret så var det ikke noen i tråden. Blei hefta og fikk ikke trykt "svar" før etter at alle dere andre hadde vært så hyggelige og kommet med innspill. Da ble mitt litt sånn "jeg får skrive det alle andre har gjort" Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 kan jeg bare spørre hvorfor det må være Sierra:P? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Siden bilen ikke har skilter må du leie prøveskilt for å frakte den til verkstedet. Dette gjelder også hvis bilen taues. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 kan jeg bare spørre hvorfor det må være Sierra:P? Han liker vel at bilene er litt "Si"i"rævva" :-) Lenke til kommentar
jimzor92 Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Det må ikke være sierra. Jeg vil ha en billig bil med bakhjulsdrift, og billige biler med bakhjulsdrift er ikke lett å finne. synes sierra er finere enn 240, 740 og 940, og deler er heller ikke altfor dyrt, som det ville vært om jeg skulle kjøpt feks bmw eller mercedes. 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Deletilgangen til f.eks Mercedes W201 (190/E) er i hvertfall god, og det er heller ikke avskrekkende priser, pluss at du finner mye deler på hogger´n til en slikk og ingenting.. Har en selv, og sitter med inntrykket av at det er det mest driftsikre av typiske "vinterbiler" som min også starta som.. Den skulle holde en vinter, men nå har den gått igjennom sin andre vinter med meg bak rattet, og gikk lett gennom PKK for to måneder siden etter å ha fiksa litt småtterier som kom på et par tusen kroner og en dags skruing Ellers så er både E30 og E28 tøffe biler, evt. E36 og E34 om du skulle ville ha noe litt nyere bil. Hva gjelder Ford har jeg lite egen erfaring, men har inntrykk av at det er vanskelig å få tak i en om ikke er herja mye med de siste åra, med mindre du er heldig da Det gjelder vel sikkert mange av de nevnte modellene, men ser mange 190 og 230 (W124) som blir kjørte av eldre karer rundt forbi (legger vel sikkert mer merke til de siden jeg kjører det selv, så kan godt hende det gjelder for en del av de andre også Der har du litt egenerfaring fra min side, så kan sikkert noen andre komme med sin erfaring på de andre bilene.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Går utifra at du vil ha bakhjulstrekk fordi det er "sportslig". Sett bortifra bakhjulstrekken er det ikke mye sportslig ved Sierra. Da er nok BMW eller muligens c-klasse et mulig valg et mye bedre valg. (samme gjelder forsåvidt Volvo, ikke så veldig sportslig utover bakhjulstrekken). Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Sierra er gode biler det, og vil iallefall klassifisere mk2'en som sportslig. Deler er ikke vanskelig å få tak i, biltema har en god del sierra deler, samt at på http://www.fordclubnorway.no/ kan man få tak i massevis av brukte deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå