Kaffesau Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) God dag hardware. Hva skal pcen brukes til? Har vurdert å gå til innkjøp av en ny stasjonær pc som primært skal brukes til 3ds Max, Photoshop, After Effects, Mudbox og lignende programmer. Budsjett er ikke noe problem, men vil helst holde meg rundt 14.000-15.000 inkl. skjerm. Vil helst at pcen skal være så stille som mulig. Komponenter - Direkte link til liste Direkte link til handleliste Dustinhome Kabinett: Corsair Obsidian Series 700D Strømforsyning: Corsair HX 750W Prosessor: Intel Core i5 2500k Skjermkort: Geforce GTX 560i OC Hovedkort: Asus Sabertooth P67 Minne: Corsair Vengeance DDR3 8GB Harddisk: 2x Samsung Spinpoint F3 1TB SSD: OCZ Agility 3 60gb Optisk drev: LG DVD-brenner CPU-kjøler: Corsair H70 Skjerm: Dell U2311H Ultrasharp Vifter o.l: 2x Fractal Design Silent 120mm 3x Fractal Design Silent 140mmFractal Design Fan Rubber Internt nettverkskort: Unknown Angående valg av komponenter Kabinett Ettersom kabinett er noe av det i en pc som varer lengt har jeg valgt Corsair Obsidian Series 700D. Kabinettet har nok av plass, smarte kabelløsninger. greit med kjøling. I motsetning til storebroren har den ikke Hot-swap brønner for harddisken, og heller ikke sidevindu, men det er noe jeg ikke har behov for. Eventuelt kunne jeg valgt Fractal Define R3 hvis jeg ville ha pcen stillest mulig, men har lyst på 700D grunnet kabelrydding og plass. Strømforsyning Når det gjelder strømforsyning så er det også en av de delene som holder lengst i et pc-oppsett. Modulære kabler for mindre rot i kabinettet, som allerede har gode kabelløsninger uansett. 750W holder lenge for meg. Prosessor På prosessorsiden har jeg valgt i5 2500K. nuff said. Eventuelt vente hvis det kommer ut nye prosessorer i sommer/høst. Skjermkort Angående skjermkort valgte jeg GTC 560 OC. Har tenkt å bytte den ut for GTX 580, men er ikke helt sikker enda. Har ikke tenkt å kjøre SLI. Hovedkort Ved valg av hovedkort falt valget på Sabertooth P67. Ser ingen annen grunn til å velge et annet hovedkort. Minne Når det gjelder RAM falt valget på Corsair Vengeance DDR3 8GB. Har ikke behov for CL8/CL7 ram. Tenkte å utvide med enda en Vengeance senere. Harddisk og SSD Harddisk ble et enkelt valg. Samsung Spinpoint F3 1TB. Valgte OCZ Agility 3 60gb som SSD. Vet ikke om jeg trenger 120gb. Skal bare ha adobe programmer + W7 på den. [sidenote: Følger det med 3,5>2,5 monteringsramme for SSD, eller må jeg gå til innkjøp av det selv?] Optisk drev og CPU-kjøler Når det gjelder optisk drev har jeg ikke noen preferanser, så bare slang på en. Har egentlig ikke behov for det annet enn å installere OS. Har valgt vannkjøling i form av Corsair H70 for prosessoren grunnet at kabinettet er veldig kompatibelt for det. Mange vil vel si at vanlige CPU-kjølere i dagens marked kan/vil yte bedre, men syns det høres interessant ut å prøve, og kan jo alltids bytte uansett. Skjerm og internt nettverkskort Valgte Dell U2311H Ultrasharp grunnet grei pris og ips-panel. Den har dog ikke hdmi utgang, men det får jeg klare meg uten. Angående internt nettverkskort er jeg ikke sikker. Har ikke noe kompetanse innenfor det feltet, og vil ikke velge et dårlig nettverkskort. Tillegg Har lagt til 5 vifter totalt for å bytte ut og få satt inn nye vifter så jeg får fjernet stockviftene. Lagt til støyabsorberende skruer i tillegg. Har tastatur og mus. Jeg takker alle som kan bidra til å forbedre oppsettet eller komme med kritiske eller positive kommentarer. Håper at jeg har klart å forklare ordentlig mitt valg av komponenter og hva pcen kommer til å bli brukt til. Jeg unnskylder for alle skriveleifer som kan oppstå i teksten. På forhånd takk. Mvh Kaffesau. Endret 30. mai 2011 av Kaffesau Lenke til kommentar
phlake Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Ok. Bra oppsett, men kabinett kan du lett spare 7-800kr på og få et som er like pent, luftig og stille i Fractal Design Define R3. Pengene du sparer der bruker du på en i7-2600k som vil gi MYE bedre ytelse i 3DS. Sjekk link i kommentaren min. Vær obs på at Vengeance er fysisk STOOORE og kan føre til knotete montering av cpu-kjøler etc. Selv kjører jeg Corsair XMS3, men så vidt jeg vet funker det greit med Vengeance + H70. Anbefaler deg å sette sammen lista på Dustinhome, som pleier være billigst. Utrolig kjapp levering og bra service også. Endret 27. mai 2011 av phlake Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Mye bra, har et par kommentarer: Kabinett - jeg synes at kabinettet blir en smule overkill. Du nevner selv Fractal Design Define R3, og jeg ville absolutt anbefale deg og går for det i stedet. CPU- MTP på at du skal redigere og slikt, er nok verdt å betale ekstra for i7 2600k, ettersom du kan ta grei nytte av 4 ekstra tråder. SSD- Ser at dustin blir den billigste nettbutikken, hadde heller valgt OCZ Vertex 2 som er på tilbud: http://www.dustinhome.no/pd_5010462750.aspx Du trenger ikke noen 3,25 til 2,5 ramme. Skjerm - Ettersom du skal bruke pcen til redigering, er det viktig med skikkelig fargegjengivelse, vil derfor anbefale en skjerm med IPS-panel, sånn som denne: http://www.dustinhome.no/pd_5010456532.aspx Skjermer med VA-panel kan også være aktuelt til ditt bruk: http://www.dustinhome.no/pd_5010519235.aspx Lenke til kommentar
TwiiK Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg synes helt klart VA-panel er bedre enn IPS-panel. Misliker det hvite/rosa skinnet i IPS-panelene og den grumsete / krystalliserte hvitfargen. Men 23-tommer "super"-widescreen synes jeg er i minste laget for 3d studio og lignende. Sitter selv med 30-tommere, men synes en 24-tommer med skikkelig 1920x1200 oppløsning er minimum. 2 skjermer er alltid å foretrekker for slikt arbeid synes jeg. I alle fall kjøp en skikkelig skjerm om du tenker å vise det du lager til andre. Jeg synes jeg aldri fikk nok ram til After Effects og 3d studio så jeg oppgraderte nylig pcen min med 24gb. 8gb hadde jeg før og da gikk pcen ofte over til å bruke disk når jeg kjørte ram preview i After Effects eller simuleringer i 3d studio. Kjøpte meg også en 6-kjerne fra Intel. Vet ikke hvor mye dyrere den er enn prosessoren du har listet opp her, men 6 kjerner med hyperthreading i 3d studio er helt fantastisk i alle fall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg synes helt klart VA-panel er bedre enn IPS-panel. Misliker det hvite/rosa skinnet i IPS-panelene og den grumsete / krystalliserte hvitfargen. Men 23-tommer "super"-widescreen synes jeg er i minste laget for 3d studio og lignende. Sitter selv med 30-tommere, men synes en 24-tommer med skikkelig 1920x1200 oppløsning er minimum. 2 skjermer er alltid å foretrekker for slikt arbeid synes jeg. I alle fall kjøp en skikkelig skjerm om du tenker å vise det du lager til andre. Jeg synes jeg aldri fikk nok ram til After Effects og 3d studio så jeg oppgraderte nylig pcen min med 24gb. 8gb hadde jeg før og da gikk pcen ofte over til å bruke disk når jeg kjørte ram preview i After Effects eller simuleringer i 3d studio. Kjøpte meg også en 6-kjerne fra Intel. Vet ikke hvor mye dyrere den er enn prosessoren du har listet opp her, men 6 kjerner med hyperthreading i 3d studio er helt fantastisk i alle fall. Jeg har personlig ikke noe erfaring med VA-panel eller bra skjermer til 3D-redigering, så TS, kan være lurt å høre hva TwiiK har å si på det området. Jeg kan også være enig at ved div. tunge oppgaver får enn aldri nok minne, mtp prisen er det ikke helt uaktuelt med 16 GB iallefall. Jeg ville styrt unna 6-kjernen til Intel den dag idag, enn kan jo lese litt hvordan i7-2600k yter mot i7-980x her: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/17 Ta og hensyn til at i7 980x koster nesten 3 ganger mer. Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Jeg synes helt klart VA-panel er bedre enn IPS-panel. Misliker det hvite/rosa skinnet i IPS-panelene og den grumsete / krystalliserte hvitfargen. Har lest om en del IPS-panel skjermer og ikke sett at det er nevnt noe om det. Forekommer det hele tiden? Har også tenkt at jeg har lyst på en vridbar skjerm (90'grader) + hdmi ingang. Kabinett - jeg synes at kabinettet blir en smule overkill. Du nevner selv Fractal Design Define R3, og jeg ville absolutt anbefale deg og går for det i stedet. Vet at det blir litt overkill, men er grunnet kabelrydding og da også med plass i kabinettet så jeg får god luftgjennomstrøming at jeg valge 700D. Tipper at jeg også kan sette inn noen andre vifter for å få det mer stille. (Kunne trengt anbefalinger av vifter) CPU- MTP på at du skal redigere og slikt, er nok verdt å betale ekstra for i7 2600k, ettersom du kan ta grei nytte av 4 ekstra tråder. Noen som vet hvor mye ytelsesforskjell det er på 2500k og 2600k? Så en test hvor det ikke var altfor mye forskjell, men kan ha feil tho. SSD- Ser at dustin blir den billigste nettbutikken, hadde heller valgt OCZ Vertex 2 som er på tilbud. Grunnen til at jeg valgte OCZ Agility er at det er 3. generasjons ssd, i motsetning til Vertex. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Relativt stor forskjell vil jeg si :-) Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Greit nok. Da bytter jeg til 2600k. Hva med angående skjerm / internt nettverkskort? Noen som har noe å anbefale? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Relativt stor forskjell vil jeg si :-) Det er jeg ikke egentlig enig i. Først av alt betaler du +50% mer penger. Ytelsen er bare +15% (i ditt eksempel vel og merke, det varierer jo avhengig av test type). 2600K har også 100Mhz mer - men typisk sett overklokker bare like langt som 2500K - så skal du overklokke kan du se på dem som samme frekvens i praksis. Om vi tar hennsyn til det, og ser på ytelse pr. Mhz så er ytelsen faktisk bare +12% pr. klokkesyklus. For 50% ekstra pris er det ikke verdt det i mine øyne. 2500K yter allerede enorm bra gitt at du gidder å ta 5 minutter for minst en konservativ overklokking - hvilket aldri har vært så enkelt osm det er nå på sandy bridge. Jeg hadde heller lagt pengene inn i SSD (eller raskere SSD evt.) For photoshopping vil rask CPU hjelpe med alle filtre osv. men mye av ventingen vil ofte ha med diskytelse å gjøre når du skal lagre og scratch-diske gigabytes med data (spesiellt for høyoppløslige ting som bilder fra proffe kamera eller enda værre - printsize dokumenter). 2600K har sin plass. På noen få ting vil den gruse 2500K pga. hyperthreadingen, men ikke alt som har hyperthreading klarer å skvise ut så enormt mer ytelse nødvendigvis. På multithreaded encoding og sånt er det kanskje verdt prisen (men på det området er AMD sine 6-kjerner som regel uansett langt mer for pengene dersom dette er noe du skal gjøre mye av). Du går ikke feil med noen av dem, men som sagt synes jeg ikke 2600K er verdt den ekstra prisen for de fleste typer bruksområder. -Stigma Endret 29. mai 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Takker Stigma for et utfyllende svar. Gikk da tilbake til 2500k. EDIT: Vil Corsair Vengenace (kjøleribbene) være for stor for vannkjøling med H70? Noen som har noen anbefalinger angående internt nettverkskort? Vurderer å legge til viftekontroll. Er det nødvendig? Eller klarer jeg meg uten? EDIT: Slik ser nå listen ut på Dustinhome: Handleliste Dustinhome Endret 30. mai 2011 av Kaffesau Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 @Stigma, du mener at 2600k blir penger ut vinduet, likevel presterer du å si at han skal gå for en SSD. Lykke til med å få en reel yteleforbedring på SSD som er over 15%, eller for hvilket som helst annen hardware med samme mengde penger som det koster å oppgradre til 2600k. Da snakker vi selvfølgelig om til TS sitt bruk. Selvfølgelig, vist TS er ute etter kun hva som gir mest bang for buck, da kan han høre på Stigma, men og ikke betale kun 50% ekstra for den beste CPUen på det private markedet, blir et feilsteg i dette tilfellet. Husk folk betalte 500% prisen av 2500k for i7-980x, som i tillegg er dårligere enn 2600k. Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 SSD skal jeg ha uansett (OCZ Agility). Prøver bare å holde budsjettet nogenlunde, og det er ingen katastrofe med 15% mindre ytelse på dette tidspunktet. Er mer bekymret angående luftgjennomstrømningen på kabinettet. Har funnet ut at jeg velger Obsidian 700D selv om det kanskje er overkill. Orker ikke midi kabinetter, selv ikke et så bra som Fractal R3. Syns de blir for små ettersom jeg ikke tolererer noen form for kabelrot eller liten plass i kabinettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå