matteeksamen Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Ja, tittelen forklarer. Det jeg trenger hjelp med er å finne på oppgaver osv, har rett og slett ingen fantasi! Jeg er god i matte, har en sterk 5, så ikke vær redd for å komme med vannskelig hjelp(hvis det gir mening!). her er oppgaven: Bryllup Du skal lage en presentasjon på 15 min om temaet bryllup. Du kan bruke de mattematiske områdene tall og algebra, geometri, måling og statistikk, sansynlighet og kombinatorikk(dette har jeg aldri hørt om??) Tenkte meg at jeg skulle prøve å komme innom alle de 5 temaene, med 3 min per tema. Hva er dine ideer? Trenger noe som ligger på HØYT kompetansenivå! Er veldig interisert i å høre dine ideer. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
HtotheE Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hvilken matte er dette? Hvilken klasse går du i?? Lenke til kommentar
matteeksamen Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 jeg går i 10.ende, dette er muntlig eksamen. Lenke til kommentar
HtotheE Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Jeg kan gi deg noen generelle råd, siden jeg ikke husker noe av det stoffet fra tiende. Siden du er ute etter et høyt nivå vil jeg råde deg til å ha de siste delkapittlene, og dra inn mye stoff derfra. De siste delkapittlene er som oftest de vanskeligste, og de har med mye av det grunnleggende i kapitlet. Du skal ikke tenke på temaet i det hele. Lag oppgavene først, og så setter du det inn i sammenheng etterpå. Det er umulig å ikke klare å lage en story til oppgavene du lager, så lenge man er pittelitt kreativ. Dette kan du gjerne få hjelp av andre til om du synest det er vanskelig. Se på noen gamle tentamener, og let opp de vanskeligste oppgavene og se hvilket tema de tar for seg. Trenger du hjelp til å lage oppgaven, så kan du gi meg emnet så kan jeg prøve å hjelpe deg litt i gang. Endret 27. mai 2011 av HtotheE Lenke til kommentar
matteeksamen Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 kunne godt tenke meg å ta med en oppgave hvor jeg beviser f.eks formlikhet eller noe. Vi har hatt noen sånne oppgaver der algebra var blandet inn og. Har du noen ideer? Lenke til kommentar
matteeksamen Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Håper på flere svar her nå. Har bestemt meg for i hvertfall en av oppgavene. Skal lage et likningssett der det står mellom to catering selskaper, hvor vi har startpris + pris per time eller noe sånt, så skal man se hva som lønner seg da Tenkte også kanskje å ha en sånn champagne fontene, der jeg kan si f.eks 3 glass blir tatt hver 5 minutt,hvor mange prosent(av alle glassene) er dette og hvor lang tid vil det ta før det er tomt. Her er det kanskje mulig å blande inn noe pytagoras, kom med ideer!! Lenke til kommentar
HtotheE Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Du kan la dette bryllupet være på et sjakkgulv som tilsvarer et koordinatsystem. Utifra det kan du lage noen oppgaver som blant annet formlikhet. Oppå dette sjakkgulvet kan det ligge to trekantede tepper noe ala dette: http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse10/geometriIII.php (scroll deg ned til formlikhet). Så er det bare å sette igang å bevise Lag helst litt andre former på den, men med samme prinsipp. Jeg føler for øvrig akkurat dette her var ganske grunnleggende, så du kan gjerne gjørne oppgaven litt vanskeligere. Endret 27. mai 2011 av HtotheE Lenke til kommentar
matteeksamen Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 mener dere at denne oppgaven er for lett? er veldig usikker selv ... Brudeparet skal ha en stor kake. Hver etasje i kaken, på tre etasjer, skal ha sin egen smak og farge. De kan velge mellom seks forskjellige smaker og fem forskjellige farger. Hvor mange mulige utfall er det? eg tenker slik: lag en har 20 muligheter (5*4), lag 2 har 12 muligheter (4*3) og lag tre har 6 muligheter (3*2). Til sammen blir det 38 muligheter. Lenke til kommentar
matteeksamen Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 kan noen også forklare meg hva kombinatorikk er for noe? jeg har aldri brukt det beggrepet før. er det noen måte jeg kan blande det inn i sannsynlighetsoppgaven? Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Om du ikke kan kombinatorikk må jeg si at den sterke femmeren din burde bli om til en firer. Av den enkle grunn at kombinatorikk er et av de større emnene man har om i tiende klasse. http://www.matematikk.org/artikkel/vis.html?tid=68917&within_tid=68810 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå