Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin skrur seg av, ingen feilmelding.


Anbefalte innlegg

Har da altså også et problem mange sliter med, maskinen skrur seg av plutselig og tilsynelatende tilfeldig. Jeg vil besvare spørsmålene fra stickyen her for å gi et mest mulig fullstendig bilde av situasjonen. Kan nevne at maskinen skrur seg av og restarter, får ingen feilmelding (akkurat som at den mister kraften), når jeg sjekker loggen i windows er det bare en generell feilmelding:

 

 

 

Log Name: System

Source: Microsoft-Windows-Kernel-Power

Date: 27.05.2011 10:49:35

Event ID: 41

Task Category: (63)

Level: Critical

Keywords: (2)

User: SYSTEM

Computer: PC

Description:

The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Event Xml:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />

<EventID>41</EventID>

<Version>2</Version>

<Level>1</Level>

<Task>63</Task>

<Opcode>0</Opcode>

<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2011-05-27T08:49:35.103223900Z" />

<EventRecordID>19355</EventRecordID>

<Correlation />

<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />

<Channel>System</Channel>

<Computer>-PC</Computer>

<Security UserID="S-1-5-18" />

</System>

<EventData>

<Data Name="BugcheckCode">0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>

<Data Name="SleepInProgress">false</Data>

<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>

</EventData>

</Event>

 

 

 

 

 

Etter litt feilsøking via Microsoft ol. Ser det ut som man ikke kan tolke mye info ut i fra dette?

 

I dag skjedde det samme, men jeg fant en ekstra feilmelding i event viewer. Noe usikker på om det kan være den samme feilen. Det skjedde i slutten av en installasjon av nye programvare til å oppdatere telefonen min

 

 

 

 

Log Name: System

Source: Microsoft-Windows-DriverFrameworks-UserMode

Date: 27.05.2011 10:45:47

Event ID: 10110

Task Category: User-mode Driver problems.

Level: Critical

Keywords:

User: SYSTEM

Computer: PC

Description:

A problem has occurred with one or more user-mode drivers and the hosting process has been terminated. This may temporarily interrupt your ability to access the devices.

Event Xml:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="Microsoft-Windows-DriverFrameworks-UserMode" Guid="{2E35AAEB-857F-4BEB-A418-2E6C0E54D988}" />

<EventID>10110</EventID>

<Version>1</Version>

<Level>1</Level>

<Task>64</Task>

<Opcode>0</Opcode>

<Keywords>0x2000000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2011-05-27T08:45:47.377013200Z" />

<EventRecordID>19285</EventRecordID>

<Correlation />

<Execution ProcessID="1000" ThreadID="2416" />

<Channel>System</Channel>

<Computer>-PC</Computer>

<Security UserID="S-1-5-18" />

</System>

<UserData>

<UMDFHostProblem lifetime="{846F5415-2B07-4876-A485-629634F70948}" xmlns:auto-ns2="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events" xmlns="http://www.microsoft.com/DriverFrameworks/UserMode/Event">

<Problem code="3" detectedBy="2">

</Problem>

<ExitCode>3</ExitCode>

<Operation code="259">

<Message>72448</Message>

<Status>4294967295</Status>

</Operation>

</UMDFHostProblem>

</UserData>

</Event>

 

 

 

 

 

Feilen oppstår 1 eller flere ganger om dagen, uregelmessig. Kan gå dager uten, så skjer det ofte. Jeg bestemte meg for å re-installere Windows da jeg oppdaget at det konsekvent skjedde når systemet forsøkte å lage et system restore point. Jeg trodde problemet var løst men nå skjer det altså fortsatt, men system restore points fungerer igjen. Det kan ha skjedd vet at maskinen har gjort det av seg selv, men tidligere skjedde det både når det var automatisk og når jeg selv startet det, så derfor antar jeg det ikke er like relevant lenger.

 

I tillegg til dette, har jeg hatt problemer med at GPU driveren har kræsjet i spill. Noen ganger med bare at spillet har stoppet kort ("streker over skjermen") og andre ganger at den har måttet startes på nytt (også "streker over skjermen" - > reboot) Dette har vært litt fem og tilbake, de siste dagene har det nesten ikke skjedd I det hele tatt. Det føles det som det er flere problemer, som alle leder til restart av maskinen. Jeg er derfor på jakt etter hva dette kan være, før jeg begynner å bytte ut deler på pc'en. Det som også slår meg er at feilen ofte oppstår under lett belastning av typen nettsurfing eller når jeg ikke bruker pcen, men ikke ofte under load, selv om skjermkortproblemet oppstår da.

 

Relevant informasjon om maskinvare og operativsystem.

 

OS: Windows 7 Proffessional 64 bit Ny instalasjon for noen dager siden fullt oppdatert

Harddisk: Caviar Black 1TB

Hovedkort: Asus P7P55D-E LX

Prosessor: i5 - 750

Skjermkort: XFX 5870

PSU: OCZ StealthXStream 600W PSU

 

Når oppstod problemene? Installerte du noe maskinvare eller programvare rett før?

 

Usikker på dette. Jeg får vel her inkludere det sørliglege faktum at jeg lot pc'en bli full av støv og at den dermed ble for varm en periode for noen mnd siden. 8Har selvfølgelig støvsugd etc nå) Om det sammenfaller med problemet jeg nå har vet jeg ikke, men jeg vil si det har vart ca noen måneder. Det er som sagt veldig uregelmessig. Det har skjedd mindre etter at jeg installerte Windows på nytt. Jeg kan ikke huske at det oppstod i forbindelse med noen spesiell programvare.

 

Forklar mest mulig om problemet, og hvis du får en feilmelding, hva står det der?

 

Se over. Som sagt, ingen feilmelding utenom det jeg kan lese i event viewer.

 

Har du nylig søkt etter virus og spyware/adware med ett oppdatert antivirusprogram og antispywareprogram?

 

Ja, begge deler

 

Har du nyeste drivere til all maskinvaren din?

 

Jeg tror det, har lastet ned nyeste drivere til skjermkort direkte fra AMD og til hovedkort(?) fra Intel. Ellers har jeg benyttet Windows Update.

 

Har du lastet ned alle oppdateringer til Windows?

 

Ja.

 

Er du sikker på at all maskinvare fungerer bra? F. eks. er en av de vanligste grunnene til at PC-en skrur seg av selv at CPU-viften (prosessorviften) eller PSU-viften (strømforsyningsviften) er defekt, slik at prosessoren blir for varm.

 

Vel, nei jeg er ikke 100% sikker på dette, men jeg kan heller ikke se hvordan jeg skal finne ut av dette. CPU blir ikke for varm under stresstester nå, og jeg synes det er rart at det skjer så mye når maskinen knapt belastes. Jeg vil faktisk si at jeg først og fremst mistenker hardware nå, mulige syndere som jeg vurderer å skifte ut er strømforsyning, RAM og harddisk da disse er relativt rimelige og jeg tror de kan være synderene, men har ikke veldig peiling på dette så forslag her mottas med takk. Jeg hadde nettopp håpet at noen kunne hjelpe meg med å identifisere problemet før jeg setter i gang med det sirkuset det er å RMAe etc alt mulig og bytte ut.

 

Håper virkelig noen har noen gode innspill her,er takknemlig for alle forslag.

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for kjapt svar! Ja PSU er kanskje det mest sannsynlige nå. Finnes det forresten noen god måte å feilsøke noe sånt på, før man sender den inn? (frister ikke så veldig blir jo helt uten pc i en lang periode men må man så må man)

 

Setter fortsatt pris på flere innspill :)

Lenke til kommentar

Leser alltid "støvsugd PC'n" med frykt. Så mye statisk elektrisitet som genereres av en støvsuger er nok til å knerte en hvilken-som-helst komponent.

 

Ellers kan du evt. prøve å øke spenning til minne/spu med et hakk eller to og se om det hjelper. Har ikke stor tro på det dog da denne typen feil oftere leder til hardlocks og ikke at maskinen skrur seg av.

 

Du kan evt hente ned et program for å se på spenningene som maskinen får til cpu/12v/ram og se om noen av de hopper mye eller virker lave.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html - Velg no installation zip på høyre hånd.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

takk for kjapt svar! Ja PSU er kanskje det mest sannsynlige nå. Finnes det forresten noen god måte å feilsøke noe sånt på, før man sender den inn? (frister ikke så veldig blir jo helt uten pc i en lang periode men må man så må man)

 

Setter fortsatt pris på flere innspill :)

 

 

Det er sant, men den PSUen der, så er det sån hot swap greier, dem bare bytter med en gang dei har fått testet den, Min bror sin tok 3 uker.

 

Men jeg satt inn en stein gammel PSU som midlertidig, som ikke var på mer en 350W :p

Lenke til kommentar

Har hatt eksakt samme problem som deg, men det ser nå ut til at jeg har klart å få det bort nå?

 

Oppdaget at det var en oppdatering for Bios til mitt Hovedkort som skulle hjelpe med kompatibilitetsproblemer i forhold til at PCen ikke klarte å starte opp fra dvalemodus. Dette har til en viss grad blitt bedre, men når jeg skrudde av dvalemodus helt, så ordnet det seg :)

 

Fikk akkurat samme feilmelding som deg, men dette er en ganske generell feilmelding som viser til at maskinen har hatt et kritisk error som førte til at den skrudde seg av. Dette uten at maskinen har klart å lage en logg over hva som faktisk gikk galt.

 

Det skjedde et par ganger i forbindelse med at skjermkortet gikk varmt, og jeg mistenker også at dette kan ha hatt tilknytning til Creative sine RÆVA drivere.

 

Har fjernet prosesser og reinstallert drivere i hytt og pine, og det ser nå ut til at dette på et eller annet nivå har fikset det for min del. Dette da uten at jeg definitivt har identifisert årsaken - beklageligvis

Lenke til kommentar

Det kan skyldes c-states implementeringen på hovedkortet.

For workaround les denne posten:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1316102&st=0&p=17202413entry17202413

 

 

Eventlog som sier "kernel-power bla.bla" generers i ettertid og er ikke indikator på selve feilen.

 

 

Det kan også være PSU som slår av (shutdown) av +12v linje (OCP control etc) eller at den eller hovedkort har feilende PS-ON/PWR-OK funksjon hvilket resulterer i at PSU slår av alle outputs unntatt +5v standby.

 

Eller hovedkortet selv kan trigge momentant system shutdown om det finner ut at temperatur terskler overskrides.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har hatt eksakt samme problem som deg, men det ser nå ut til at jeg har klart å få det bort nå?

 

Oppdaget at det var en oppdatering for Bios til mitt Hovedkort som skulle hjelpe med kompatibilitetsproblemer i forhold til at PCen ikke klarte å starte opp fra dvalemodus. Dette har til en viss grad blitt bedre, men når jeg skrudde av dvalemodus helt, så ordnet det seg :)

 

Fikk akkurat samme feilmelding som deg, men dette er en ganske generell feilmelding som viser til at maskinen har hatt et kritisk error som førte til at den skrudde seg av. Dette uten at maskinen har klart å lage en logg over hva som faktisk gikk galt.

 

Det skjedde et par ganger i forbindelse med at skjermkortet gikk varmt, og jeg mistenker også at dette kan ha hatt tilknytning til Creative sine RÆVA drivere.

 

Har fjernet prosesser og reinstallert drivere i hytt og pine, og det ser nå ut til at dette på et eller annet nivå har fikset det for min del. Dette da uten at jeg definitivt har identifisert årsaken - beklageligvis

 

Jeg har altså ikke hatt problemer med sleep/hibernate etc så vidt jeg vet, men tolker innlegget som at du også har opplevd de andre problemene jeg har beskrevet. Å oppdatere BIOS burde jeg kanskje gjøre uansett ja, vet det har kommet.

Lenke til kommentar

Det kan skyldes c-states implementeringen på hovedkortet.

For workaround les denne posten:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1316102&st=0&p=17202413entry17202413

 

 

Eventlog som sier "kernel-power bla.bla" generers i ettertid og er ikke indikator på selve feilen.

 

 

Det kan også være PSU som slår av (shutdown) av +12v linje (OCP control etc) eller at den eller hovedkort har feilende PS-ON/PWR-OK funksjon hvilket resulterer i at PSU slår av alle outputs unntatt +5v standby.

 

Eller hovedkortet selv kan trigge momentant system shutdown om det finner ut at temperatur terskler overskrides.

 

 

Skal se på løsningen i den posten du refererer til så snart jeg har mulighet, takk :)

 

Ang. feilmeldingen så skjønner jeg at det er en generell ganske unyttig feilmelding, dessverre :|

 

I forhold til PSU og Hovedkort er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men forstår det som at du sier det kan være feil på hovedkort - eller PSU, og disse kanskje må byttes? For å gjøre dette er jeg vel avhengig av å identifisere problemet, hvis ikke kan det bli en dyr affære, men det er vel denne veien jeg må gå dersom det ikke hjelper med workarounden eller BIOS update.

 

Når det gjelder temperatur, TROR jeg ikke det er problemet, har kjørt benchmarks etc og fått temeraturen bra opp, uten å oppleve at maskinen rebooter. Generelt vil jeg si at det sjelden skjer når det er mye load på maskinen - med unntak av skjermkort - driverstop som jeg har nevnt. Men det som altså taler i mot er at problemet ofte har skjedd når maskinen ikke har vært varm i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Burde være enkelt å eliminere PSU som feilkilde.

PSU er enkelt å kople fra/til. Man trenger ikke engang å skru ut gammel - bare kople fra og la test PSU ligge på gulvet m/åpen sidedør i kabinettet.

 

De fleste har vel noen PSU liggende , eller en å kryssbytte med fra andre PCer. Eller om man har en "kompis" med en ekstra PSU for å låne bort en dag eller to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...