Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når er man avhengig?

jols3n

Anbefalte innlegg

Har en diskusjon med min kjæreste om når er man avhengig av nikotin?

Jeg mener at man er avhengig når man når det punktet hvor man vil ha oftere og oftere, og blir rastløs osv. når man ikke får nikotin.

I hennes perspektiv så hevder hun at man ikke er avhengig før man har brukt det så så lenge, i dette tilfellet sa hun et år.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge tar feil.

"Oftere og oftere" er feil. Etter en røyk, så vil man ikke umiddelbart få lyst på en røyk til. Behovet ble tilfredsstilt. Etter en viss tid, vil man fylle på igjen, og det er det som kalles avhengighet.

Tidsperspektivet har heller ingenting å si. Når man blir avhengig av røyk er forskjellig fra person til person. Man kan kanskje si at de fleste ble avhengig etter ett år, i snitt, men man kan ikke bruke det som et faktum.

Lenke til kommentar

Det er mange aspekter til røyking, men noe av primærvirkningen er belønningen man får i form av frigjøring av nevrotransmitteren L-dopamin. Dette gir en velværefølelse. Når så nivået av nikotin synker så vil man ha tilbake velværefølelsen og således tennes en ny sigarett.

Om dette mønstret gjentar seg så vi det i henhold til DSM IV (psykiske lidelser) klassifiseres som en kjemisk avhengihet.

En del av de som jobber profesjonelt med røykeavvenning sier at det er ca 5 ganger vanskeligere å avvenne røykere enn de som går på heroin. Det sier litt om mekanismene som er i sving i en vanlig sigarett og følgelig det potensialet den har for å skape avhengihet.

Jeg tror også dette har med biologisk individuallitet å gjøre. Bruk av nikotin er også veldig vanlig blandt deprimerte, hvor årsaken til depresjon kan være så mangt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...