LMH1 Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Hei, jeg håper dere kan hjelpe en helt nybegynner innenfor lyd/bilde. Jeg kan fortelle ha jeg tenker på (Uavhenging merke så får dere si hva dere mener jeg tilhører best). For det første, vil jeg foretrekker WebTV, men der jeg lurer på her, om det er lov den gangen man bor i egnet hus å kun betale for WebTV +Fiber? Eller må man enten gå for kabelTV/Satelitt? Ellers risikerer man å betale for det om man ikke bruker det? Hva er den billigste/enkleste løsningen i så fall da? TV2sumo, Nrk, Tvnorge, discoverychannel er vel de få kanalene jeg trenger så jeg har ikke stort behov (TV3 kan i noen tilfeller være grei å ha tilgjengelig). For min del går det greit å kjøpe PC skjerm isteden for TV. Og velge internetradio isteden for Dab radio. Altså da betaler man billigere TV lisens siden der funger gjennom PC? Nå foretrekker jeg full HD, men jeg vil ikke betale for det hvis det bare er 1 tv sending som tilbyr dette. Eller man ikke får god bildekvalitet/lyd fordi man har lang avstand til levrandøren. Jeg foretrekker også valgfrihet når det kommer til kanaler, og at jeg ikke har bindingstid. Men er det mye bedre å eie en HD box av et slag kan man vurdere det. Nå kjøper jeg en del blueray filmer, så foretrekker heller det en TV sendinger. Så jeg tror jeg kunne i prinsippet klart med med WebTV. Men hvis jeg skulle velge alternativer hva foretrekker dere her? Tenker senere å flytte til oslo, siden det er det nærmeste stedet hos meg som har fiber muligheter. Kan noen gi meg en rask innføring "Fordeler/ulemper" ved å gå for kabelTV/Parabol? Jeg har 3 TB harddisk på stasjonære maskinen jeg kunne lagret filmer på, jeg kunne sikkert kjøpt programvare som kunne ta opptak hvis det skulle bli aktuelt. Men hva annet har kabelTV/Satelitt å tilby? Endret 27. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg er ikke så kjent med "billigste / enkleste løsning", eller WebTV. Foretrekker best mulig løsning. Parabol har mange kanaler å velge i, med høyeste kvalitet. Er ikke avhengig av tilknytting til kabel (som kan være et problem utenfor sentrumsområdene). Ulempene er at man må sette opp en stor antenne, som krever nøyaktig justering. Og man må ha fri sikt i en gitt retning, dvs ingen trær, bygninger etc. Det er to leverandører på parabol, Canal Digital og Viasat. Abonnement koster en del. Og valg av dekoder er et eget kapittel, standard dekoder er som regel ganske dårlig. Kabel tilbudet er mer variert, det finnes mange leverandører. De store er Get, Canal Digital, og Altibox. Dekoder innebygd i PC er kun for spesiellt interesserte, det kan være ganske komplisert, og støttes ikke av leverandørene. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Hårek var den enste som svaret foreløpig. Noen som vet, hvorfor folk velger seperat dekoder? Er det rett og slett fordi flesteparten ikke har god nok PC/internettlinje til å se filmer i ekte HD oppløsning? Selv har jeg gode pcer, så jeg ser ikke grunnen for å gå for en seperat boks. Er det slik i norge at alle boliger som har dekning må tilby tilkobling til TV av et slag? Eller er det ikke et krav? Selv kunne jeg tenke meg en PC skjerm med nettverktilkobiling der jeg koblet med TP og kan se på webtv når jeg ønsker i HD kvalitet. Popcorn hours er den nærmeste boksen foreløpig. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Noen som vet, hvorfor folk velger seperat dekoder? Fordi det er brukervennlig, bare zappe den på og zappe fra kanal til kanal? Mens man med PC må muse seg fram til fram til NRK nett-TV, velge rett kanal eller program, og til TV2 Sumo, samme historie der, så til Maxdome for TVNorge osv. osv. Selvsagt kan man bruke programvare på PC-en som minner om en TV eller dekoder, men for folk flest er dekoder enklere. Er det slik i norge at alle boliger som har dekning må tilby tilkobling til TV av et slag? Eller er det ikke et krav? Det er politisk vedtatt at "alle" skal ha tilgang til TV, i det minste NRK. Så derfor er det konsesjonskrav til bakkenettet (sendere på bakken som tas inn med "vanlig antenne") som sier hvormangeognitti % av husstandene de skal dekke. De som ikke dekkes kan som regel enten få TV med parabol, eller via satellittskyggenettet, 'bakkenett light' med færre kanaler som settes opp der verken vanlig bakkenett eller satellitt-dekning. Men for det du lurer på, det er ikke noe krav til at de som leverer deg internett også må levere deg TV-signaler. Du kan få internett fra hvilken leverandør du vil blant de som leverer internett, uten å kjøpe TV-abonnement fra dem. TV kan du selv velge å se eller la vær å se fra hvilken leverandør du vil, uavhengig av om du har kjøpt internett fra dem. Selv om f.eks. internettleverandøren også kan levere deg IP-TV med dekoder og IP-telefoni, er det ingen ting i veien for at du bare bestiller vanlig ADSL, VDSL eller fiberinternett med stor nok hastighet og bruker det til å streame web-TV på PC-en, uten å også bestille andre produkter som IP-TV og telefoni. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Fordi det er brukervennlig, bare zappe den på og zappe fra kanal til kanal? Mens man med PC må muse seg fram til fram til NRK nett-TV, velge rett kanal eller program, og til TV2 Sumo, samme historie der, så til Maxdome for TVNorge osv. osv. Jeg syns det er mest brukervennlig å laste ned filmer hva man vil ha, og se det når man vil. Isteden for å ta opp det man vil ha, og slette det etterpå. Selvsagt hadde det vært enklere å bestille en løsning som funger på hvilken som helst kanal man vil og betale årsavgift. Men det er lurer på, kan noen av dere gi et prisavslag hvor mye dyrere en HD box med harddisk koster regner man en pris på 1000-2500 kr (fra 250 GB harddisk) (Parabol ca 1500 kr) selv om disse prisene er med i bindingstid? Altså fiber på langt sikt er bedre invistering? Nå tviler jeg på Get, Canal digital, nextgentel er så veldig forskjellig i pris her, men prøv å anta en ca pris hvor mye det koster ekstra, i så fall er fiber bedre invistering, gå for en 100 mbit linje eller tilsvarende. Men for det du lurer på, det er ikke noe krav til at de som leverer deg internett også må levere deg TV-signaler. Du kan få internett fra hvilken leverandør du vil blant de som leverer internett, uten å kjøpe TV-abonnement fra dem. Gjelder dette internett gjennom koaks kabel? Etter hva jeg har forstått, så er både Get, canal digital, Nextgentel, som eventuelt leverer internett i dette tilfelle må man ha en form av kabeltv fra før av hvis jeg ikke har lest feil. ADSL krever normaltsett at man har fasttelefon i så fall. Det jeg også lurer på, hvis jeg går for WebTV. Risikerer jeg: 1. En person fra "Tv tilsynet ringer på døren å prøver å overvåke om jeg har tv i huset hvis jeg har kabelTV tilkobling i huset? 2. Levrandørene kan senere kreve at jeg kjøper meg TV, eller sperrer min mulighet å bestille webTV? 3. Vet noen om WebTV blir billigere/dyrere for meg i dagens marked (Snakk om kanalene over)? 4. Jeg må i så fall betale (Radiolisens) selv om jeg bruker Internetradio? Selv syns jeg webTV virker langt bedre, over fiber, fordi jeg får minimalt med kvalitetstap, altså med mindre det blir fiberbrudd, så kan jeg fint få god kvalitet. Endret 29. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå