stresslessen Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Hei Tenkte det kunne være fint å starte en tråd hvor vi kan dele eventuelle kilder og tanker rundt eksamen. Jeg synes hvertfall det ser ut som om å bli en meget tradisjonell eksamen utfra temaene på forberedelsedelen. Endret 27. mai 2011 av stresslessen 1 Lenke til kommentar
cawz Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Jepp- var ingen store overraskelser på forberedelsen. Det som som regel er vanskelig blir investeringsanalysen, kap.beh og finans. Pleier å være noen tall som ikke er så lette å plassere i modellen.. I klassen har vi heller ikke gått så veldig inn på organisasjonstrukturer, så den organisasjonsplanen er noe jeg må se litt nærmere på. (Ikke at det temaet er så utrolig vanskelig - men da er det jo desto vanskeligere å få god karakter ) Det er vel ikke noe behov for å besøke hjemmesiden til musikkforlaget da det ikke er spesifisert på arket? Jeg tenkte det kunne være lurt å hente ut gamle regnskapstall for bedriften, men jeg er sannelig ikke sikker på hva bedriften heter.. Her har jeg prøvd å søke, men ingen av disse har en omsetning på 20 mill. http://www.1881.no/Regnskapstall/?Query=musikkhuset+as+oslo&SearchType=company&qt=1&financialSearchbarBox= Lenke til kommentar
stresslessen Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Tror bedriften er en fiktiv bedrift, men jeg har brukt PureHelp og hentet inn ca regnskapstall for en lignende bedrift, tviler litt på at kommer til å bruke det men.. Invest. kap. og finans er vel som regel litt vrient ja, vi bruker ferdigmodeller fra Dalefag og fikk beskjed om å begynne med Kap. for å finne omløpsmidler til å legge inn i invest. og finans til slutt. Organisasjon tar jeg litt på sparket, regner med at man skal tegne organisasjonskart og det er jo forholdsvis lett. Tipper oppgaven henger sammen med Invest. kap. og finans og det er snakk om en utvidelse av bedriften til en annen by/avdeling. At vi først skal se på investeringen i ene oppgaven og sette opp en plan for organiseringen av bedriften etter utvidelsen. Lenke til kommentar
Sigri Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hei! Jeg lurte på et par ting angående fastsettelse av markedsform. Er det noen av dere her som har noen tanker om det? Jeg har sett på de forskjellige typene, både oligopl, monopol og fullkommen konkurranse. Men er så usikker på hvilken som stemmer overens med bedriften. Lenke til kommentar
Kattaisekken Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Markedsformen finner du av tallene eksamensdagen. jeg går ut ifra at de er i et konkurransemarked ettersom de er musikkbutikk i oslo by;-) Jeg var forresten innom butikkene(flertall) i oslo idag. de er ikke fiktive og man kan sjekke hjemmesiden: Min lenke. de er derimot en komplisert bedrift og jeg tror ikke vi behøver noen opplysninger fra den "ekte" bedriften på vår eksamen. 2 Lenke til kommentar
Sigri Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Ja! Okei, tusen takk En ting til, aner noen av dere hvordan en skal simulere en dekningspunktanalyse? På eksamen fra 2009 så skulle en simulere på oppgave 4 hvor følsom bedrift var for endringer i de forskjellige variablene. Lenke til kommentar
handyboy Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Ja! Okei, tusen takk En ting til, aner noen av dere hvordan en skal simulere en dekningspunktanalyse? På eksamen fra 2009 så skulle en simulere på oppgave 4 hvor følsom bedrift var for endringer i de forskjellige variablene. Bruk modellen for dekningspunktanalyse og sett inn egne tall. Hvis prisen er for eksempel kr 2000, setter du den ned med så mye at overskuddet blir 0. Da finner du de kritiske verdiene. Dette kan for eksempel være hvis prisen er 1900. Da går ikke bedriften lenger i overskudd. Ikke endre mer enn en variabel i gangen, altså ikke endre både pris og VEK pr. enhet for eksempel. Endret 27. mai 2011 av handyboy Lenke til kommentar
cfg Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Forberedelses arket Kan kanskje være greit å ha dette tilgjengelig på nettet hvis du ikke har funnet det fram enda! Lenke til kommentar
stresslessen Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Markedsformen finner du av tallene eksamensdagen. jeg går ut ifra at de er i et konkurransemarked ettersom de er musikkbutikk i oslo by;-) Jeg var forresten innom butikkene(flertall) i oslo idag. de er ikke fiktive og man kan sjekke hjemmesiden: Min lenke. de er derimot en komplisert bedrift og jeg tror ikke vi behøver noen opplysninger fra den "ekte" bedriften på vår eksamen. Den bedriften du linker til er vel virkelig ikke den samme bedriften som i forberedelsen!?! Verken heter de det samme eller omsetter for cirka samme beløp... Lenke til kommentar
Kattaisekken Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 etter å ha hvert i telefonkontakt med administrasjonen fant jeg ut at JO dette er samme firma, annet navn dog. men det er derfor jeg skrev et komplisert firma, da Musikkhuset navnet ikke lenger brukes, men de eier/samarbeider med musikkforlaget som er navnet idag. aksjeselskapet eksisterer enda. tallene derimot er garantert fiktive! Dersom du ønsker å sjekke fakta selv er adressene: kongensgt 10-14. kirkegt 30. telefon til adm: 22 82 59 04 eller videre 23 00 20 15 :-) jeg fant ikke noe nyttig informasjon som jeg kan dra nytte av på eksamen ved å undersøke dette. men hvis du gjør det;-) please share :-) Markedsformen finner du av tallene eksamensdagen. jeg går ut ifra at de er i et konkurransemarked ettersom de er musikkbutikk i oslo by;-) Jeg var forresten innom butikkene(flertall) i oslo idag. de er ikke fiktive og man kan sjekke hjemmesiden: Min lenke. de er derimot en komplisert bedrift og jeg tror ikke vi behøver noen opplysninger fra den "ekte" bedriften på vår eksamen. Den bedriften du linker til er vel virkelig ikke den samme bedriften som i forberedelsen!?! Verken heter de det samme eller omsetter for cirka samme beløp... Lenke til kommentar
3ndy Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Et lite søk i Brønnøysundregisteret viser at Musikkhuset AS er et foretak registrert i Bergen 12.06.1990. Jeg vil derfor si at bedriften er ment som fiktiv med tanke på at ingen opplysninger i forberedelsen stemmer med virkeligheten. Lenke til kommentar
Sigri Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hei! Aner noen av dere hvordan vi kan finne variable kostnader når vi vet mengde, salgspris, faste kostnader og innkjøpspris. Mengde Salgspris 0 0 100 2 500 200 2300 300 2 100 400 1 900 500 1 700 600 1 500 700 1 300 800 1 100 Innkjøps pris: 800 kr Faste kostnader: 250 000 kr Lenke til kommentar
cawz Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Variable kostnader = innkjøpspris i ditt eksempel. Lenke til kommentar
Cakka92 Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Markedsformen finner du av tallene eksamensdagen. jeg går ut ifra at de er i et konkurransemarked ettersom de er musikkbutikk i oslo by;-) Jeg var forresten innom butikkene(flertall) i oslo idag. de er ikke fiktive og man kan sjekke hjemmesiden: Min lenke. de er derimot en komplisert bedrift og jeg tror ikke vi behøver noen opplysninger fra den "ekte" bedriften på vår eksamen. Jeg synes det "lukter" monopol av bedriften, med tanke på at det i oppgaveteksten står at bedriften er først ute med en rekke produkter. Lenke til kommentar
Kattaisekken Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 godt tenkt:-) Markedsformen finner du av tallene eksamensdagen. jeg går ut ifra at de er i et konkurransemarked ettersom de er musikkbutikk i oslo by;-) Jeg var forresten innom butikkene(flertall) i oslo idag. de er ikke fiktive og man kan sjekke hjemmesiden: Min lenke. de er derimot en komplisert bedrift og jeg tror ikke vi behøver noen opplysninger fra den "ekte" bedriften på vår eksamen. Jeg synes det "lukter" monopol av bedriften, med tanke på at det i oppgaveteksten står at bedriften er først ute med en rekke produkter. Lenke til kommentar
stresslessen Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Enig, ser for meg monopolistisk konkurranse da det finnes mange andre musikkbutikker. Musikkinstrumenter er vel og sett på som en luksusvare og ikke nødvendighetsvare og dermed er det nok ikke fullkommen konkurranse.. Lenke til kommentar
freeid Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hei! Er det noen som kan forklare meg hvordan man beregner prielastiteten, i markedstilpasning? Lenke til kommentar
freeid Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 *priselatiteten er det mulig - *priselastiteten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå