Gå til innhold

Defekt produkt etter to ukers bruk, tid for å få tilbake?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg kjøpte meg en Thrustmaster HOTAS Warthog joystick og throttle fra pixmania.com, og etter en ukes tid merket jeg at det utviklets uforholdsmessig mye slærk i selve stikka, noe som er unormalt for såpass kvalitetsstikker som denne. Så jeg snakker med pixmania som sier jeg var en dag for sein med å sende inn retur-epost (sendte inn 2 uker og en dag etter jeg hentet den på postkontoret), og jeg endte uansett opp med å sende inn på garantien som en defekt vare.

 

Nå har det gått en hel uke og de har endelig bekreftet at varen min har blitt sendt videre til Thrustmaster for reperasjon, og jeg ble helt sjokkert når de sa at dette ville ta ca 21 arbeidsdager. Jeg har jo bare brukt produktet i en ukes tid, og så skal jeg vente så lenge?

 

Jeg har noen venner som hadde akkurat samme problemet med dette produktet, men disse hadde kjøpt det av amazon, og amazon sendte dem en ny stikke umiddelbart de mottok en RMA-forespørsel.

 

Så da spør jeg: er det faktisk så håpløst at en hos noen butikker må vente i en måned og i andre at alt går på olja lyn, som med amazon? Jeg blir drit forbanna om jeg må gå og vente i over en måned på å få tilbake et reparert eller et nytt produkt når jeg kun så vidt har brukt produktet... Har jeg noe jeg skulle sagt her? Dette er jo helt absurd...

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pixmania er fransk selskap, ergo vert det deira vilkår og fransk lovgjeving rundt kjøp du må nytta når du vurderer saka di. Lovvverket her kjenner eg ikkje, og eg trur du skal rekna deg heller heldig om nokon deltakar i forumet gjer.

 

Sidan Frankrike i høgste grad er ein del av EU, kan du ta ta kontakt med ECC Norway, tlf 23400500 (1000-1130, 1230-1400)for å få råd og rettleiing om kva rettar du har/kvar du skal venda deg vidare. Tenesta er samarbeid mellom EU/EØS-organa og Forbrukarrådet, så ho er gratis.

Lenke til kommentar

Pixmania er fransk selskap, ergo vert det deira vilkår og fransk lovgjeving rundt kjøp du må nytta når du vurderer saka di. Lovvverket her kjenner eg ikkje, og eg trur du skal rekna deg heller heldig om nokon deltakar i forumet gjer.

 

Det er ikke helt riktig. Så lenge selskapet retter seg mot norske kjøpere er de bundet av norsk forbrukerrett. Hvis en ser på pixmania sine nettsider har de både norsk tekst og norske priser som tyder på at de retter seg mot nordmenn, dermed må de også forholde seg til norsk forbrukerrett.

 

"Den såkalte E-handelsloven sikrer deg nemlig norske forbrukerrettigheter dersom nettbutikken befinner seg i et annet EØS eller EU-land, så lenge butikken retter seg mot og selger produkter til nordmenn." Kilde

Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig. Så lenge selskapet retter seg mot norske kjøpere er de bundet av norsk forbrukerrett. Hvis en ser på pixmania sine nettsider har de både norsk tekst og norske priser som tyder på at de retter seg mot nordmenn, dermed må de også forholde seg til norsk forbrukerrett.

 

"Den såkalte E-handelsloven sikrer deg nemlig norske forbrukerrettigheter dersom nettbutikken befinner seg i et annet EØS eller EU-land, så lenge butikken retter seg mot og selger produkter til nordmenn." Kilde

 

Det er heilt rett - i teorien. Du kan gjerne reisa ein sak om dette ved ein norsk rett og få medhald i at du har rett på handsaming etter norsk E-handelslov. Men du skal ikkje berre HA retten på di side, du skal kunne handheva han og. Då vert poenget: Koss vil du så få ein fransk rett til å HANDHEVA dette kravet mot eit selskap som har kontor i Frankrike og ligg under fransk rett? Det SKJER ikkje noko mot eit fransk selskap om ein har ei norsk dom, for i Frankrike gjeld fransk rett, ikkje norsk.

 

Som Holberg skriv i verket "Den Politiske Kandestøber": "Eet er, et Søe-Kort at forstaae, Et andet, Skib at føre". Du har nok fått RETT til "Skib at føre" etter ein slik dom, men koss fører du det i Frankrike? Norske domstolar kan ikkje hjelpa deg.

 

Nokre gonger er det stor skilnad på teori og praksis - diverre.

Lenke til kommentar

Stemmer dette og, selskapet står i Brønnøysund-registeret - som NUF (Norsk eining av Utanlandsk Føretak). Kva vil du oppnå med det? Saksøkja kontaktpersonen? Han (ho) er nett KONTAKTperson for post og liknande, ikkje styre - og det er styret som juridisk må saksøkjast. Saksøkja rekneskapskontoret av di dei fører MVA-rekneskap for den norske drifta, slik lova krev at nokon skal gjera når sal skjer til Noreg for litt større summar? Krevja det avregistrert i MVA-manntalet, sidan dei ikkje fylgjer norsk lov på kjøpsområdet? Det kan du teoretisk mogeleg greia, men kva har du oppnådd med det?

 

Selskapet si JURIDISKE adresse er framleis i Frankrike, selskapet er framleis registrert i fransk handelsregister og det er i Frankrike du må retta dine krav! Norsk domstol kan ikkje hjelpa deg. Dei kan godt dømma, men dei kan ikkje handheva dommen om selskapet er usamnd. Då må det fransk rett til..

 

Framleis: Det er skilnad på å HA rett og FÅ retten sin! At TS her HAR retten sin (etter norsk lov) er det ikkje tvil om. FÅ han i eit selskap med fransk juridisk adresse er noko anna..

Lenke til kommentar

Berre for å trekkja ei samanlikning: Norske skattestyresmakter har eit knippe med saker kor dei av norsk rett har fått kjenning for at dei har rett til å sjå kontoutskrifter og bankboksar i Sveits og Lichtenstein, Kypros og Cayman Islands. Dei får det ikkje likevel. Fyrst må det eit prov til for at landet sine lovar er brotne, så kan landa sine domstolar handheva retten.

 

Det er verre enn å prova at norsk lov er broen...

Lenke til kommentar

Jeg så meg litt rundt i forskjellige eposter jeg har fått av dem, og i ingen av dem har jeg fått et av pixmania utfylt angrefristskjema. Dette betyr vel at jeg har rett til 3 måneders klagerett og ikke kun 10 dager?

 

Selv om pixmania er et fransk selskap, retter de seg nok etter norsk lov så godt de kan og er nødt til å følge norske lover når de retter seg etter nordmenn som salgsgruppe? Dette har jo litt med rykte å gjøre og...

Lenke til kommentar

Jeg så meg litt rundt i forskjellige eposter jeg har fått av dem, og i ingen av dem har jeg fått et av pixmania utfylt angrefristskjema. Dette betyr vel at jeg har rett til 3 måneders klagerett og ikke kun 10 dager?

På ny: Du HAR retten etter norsk lov. Om du FÅR retten du etter norsk lov har er ope spørsmål, for seier selskapet "nei", må du forfylgja saka ved fransk rett, ikkje norsk. Nettstaden til selskapet er heilt klår (punktet "juridsk") på kor selskapet høyrer heime.

 

Selv om pixmania er et fransk selskap, retter de seg nok etter norsk lov så godt de kan og er nødt til å følge norske lover når de retter seg etter nordmenn som salgsgruppe? Dette har jo litt med rykte å gjøre og...

Kva selskapet ynskjer å gjera og i praksis gjer skal eg ikkje uttala meg om, eg kjenner det ikkje. Kva det MÅ gjera er derimot klårt nok: Det får ingen praktiske konsekvenser for selskapet å ignorera norsk lov totalt på dette området og velja å fylgja fransk lov. Det er DER dei juridisk har heimstaden sin.

 

Som borgar i eit EU-/EØS-land har du full rett til å forfyljga saka i eit anna EU-/EØS-land, og du får offentleg hjelp til å finna ut av lovverket der (fyrste posten min). Det er likevele DU som krev og DU som må krevja på selskapet si adresse (nett som selskapet måtte kravd DEG på DI adresse og etter norsk lov om DEI meinte seg å ha eit krav). Du kan godt ha norsk rett, og det hjelper ingenting så lenge du ikkje har fått godkjenning av ein fransk instans at dette er gjeldande fransk rett. Fyrst då kan ein handheva i Frankrike.

 

Kva vekt selskapet legg på ryktet sitt veit eg ikkje, men slikt er sjølvsagt eit poeng. Likevel finn ein då mange nok døme på at sjølv norske selskap, som har Noreg som einaste marknad har heller avslappa syn på slikt, inntil dei faktisk ER dømde og dommen vert handheva?

Lenke til kommentar

For det første: Pixmania har et dårlig rykte.

 

Problemstilling 1: Gjelder norsk lov ved forbrukerkjøp hos Pixmania

 

Kort svar: Ja.

 

 

Problemstilling 2: Kommer man noen vei mot et Fransk selskap med norsk lovgivning?

 

Kort svar: Ja.

 

  • Ehandellova er ikke en ensidig norsk lov, men Norges implementering av EØS-avtalen vedlegg XI nr. 5m (dir 2000/31/EF) om elektronisk handel. Tilsvarende lovgivning, som sikrer at norsk rett skal gjelde, finnes dermed også i fransk lovgivning, og i resten av EU.
  • Ved kjøp over internett er det normalt brukt et kredittkort eller visa delen av et bankkort utstedt av en norsk bank. Finansavtaleloven § 54b gir forbrukere rett til mot kredittgiver å "gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren". Dermed kan man gå på kredittkortselskapet ved bruk av kredittkort. VISA har flere ganger uttalt at det samme også gjelder ved bruk av VISA delen av et bankkort, se f.eks http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/kreditt_eller_debet .

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Men det et korrekt at hvis de ikke inkluderer angrefristskjema i ordrebekreftelsen så har jeg ideelt sett 3 måneder angrerett og ikke 14 dager som de hevder?

 

Hvis jeg ikke tar feil er det slik:

14 dager med skjema

3 måneder uten skjema

1 år hvis det ikke er opplyst om angrerett i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ja, okei fordi det står på siden dems at jeg kan sende tilbake produktet innen 14 dager, men det står ikke overhodet i forbindelse med angrefrist, kun som en en-setning i liten skrift nederst i ordrebekreftelsen -- ser egentlig mer ut som et tilbud de har. Jeg sikter til 105 angrefristloven og ber dem om å revurdere eposten min i henhold til denne jeg da.

 

Da har jeg sendt dem mail angående angrefristloven. Får se hva de sier da...

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

For å bennyte angrefrist så skal ikke produktet vært brukt som ditt eget, produktet skal skal leveres tilbake tilnærmet lik stand som du fikk.

 

Videre så ser jeg ikke hva pixmania har gjort feil, mulig amazon har bedre avtale og derfor ga ny med engang, mens de må sende den på service.

 

Å kjøpe fra nett kan være billig, men noen ganger så er det bedre å kjøpe fra fysisk butilk, for å unngå slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Det er heilt rett - i teorien. Du kan gjerne reisa ein sak om dette ved ein norsk rett og få medhald i at du har rett på handsaming etter norsk E-handelslov. Men du skal ikkje berre HA retten på di side, du skal kunne handheva han og. Då vert poenget: Koss vil du så få ein fransk rett til å HANDHEVA dette kravet mot eit selskap som har kontor i Frankrike og ligg under fransk rett? Det SKJER ikkje noko mot eit fransk selskap om ein har ei norsk dom, for i Frankrike gjeld fransk rett, ikkje norsk.

For å håndheve dette er det faktisk ekstremt enkelt.

 

Du får medhold i FTU. Dersom PixMania ikke retter seg etter dette har du en sak du kan ta til Forliksrådet. Etter en forliksrådsdom kan du, med Luganokonvensjonen i hånden, ta saken til tvangsinndrivelse i Frankrike om det blir nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...