swincks Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg har fått en oppgave i automasjon som lyder slik: -I verkstedet ligger det en trefase motor som er koblet fot IT-nett. Du skal montere på en skjøteledning med en plugg for å koble til motoren i en stikkontakt. Vi forutsetter at stikkontakten har nødvendig forankoblet vern. Motoren skal tilkobles 400v stikkontakt - Du står fritt for planleggingen av installasjonen - Du må planlegge installasjonen med å sette opp en liste over materiellet, finne frem materiellet, lage et flerlinjeskjema over installasjonen. Håper noen kan hjelpe meg med dette Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Siden den er kobla opp mot IT-nett er den trekant-kobla, mens du må koble den i stjerne før du kobler den på TN-nettet. Da du bare skal bruke skjøteledning er vel gummikabel greit å bruke. Dimensjoneres etter vernet på stikkontakten, evt. merkeskilt om du skal endre på vernet også (Ib ≤ In ≤ Iz). Du trenger også en RØD-trefase stikk. Hvordan du kobler motoren i stjerne på klemmebrettet finner du vel i læreboka. Endret 27. mai 2011 av BigJackW Lenke til kommentar
swincks Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Siden den er kobla opp mot IT-nett er den trekant-kobla, mens du må koble den i stjerne før du kobler den på TN-nettet. Da du bare skal bruke skjøteledning er vel gummikabel greit å bruke. Dimensjoneres etter vernet på stikkontakten, evt. merkeskilt om du skal endre på vernet også (Ib ≤ In ≤ Iz). Du trenger også en RØD-trefase stikk. Hvordan du kobler motoren i stjerne på klemmebrettet finner du vel i læreboka. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 det varierer. det kan vere stjernekobling på 230V og omvendt. det kan vere tn nett med trafo 400-230V. man skal ikke ta ting for godt. du må vite før man handler. kobler ikke til en motor før jeg vet spenningen til kabelen. med erfaring så finner du teknikker og kjennetegn på hvilken spenning kabelen har. derfor er det og viktig å lese på merkeskiltet. det er dette du skal forholde deg til. skiltet varierer alt fra produsent, størrelse og produkt forskrifter. alle 3 fase stikkontakter er heller ikke samme. hvordan rundstiftene er plassert er forskjellig. og selvsakt spenningen. 316-9 og 316-11 er ikke den samme. derfor ikke ta dette for gjitt. du vil og merke hvor idiotiske noen stikkontakter er med tanke på bruk og installasjon. men hauge sine med runda front er greie. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Gjør som BigJackW foreslår og sett forutsettninger på alt du ikke vet. Bruk en 316-6/400V om 16A er Ok. 316-11 finnes ikke. Post gjerne planen din her når du er i gang. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Gjør som BigJackW foreslår og sett forutsettninger på alt du ikke vet. Bruk en 316-6/400V om 16A er Ok. 316-11 finnes ikke. Post gjerne planen din her når du er i gang. hva vil du vedde? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) hva vil du vedde? Jeg legger ikke penger i et tapsprosjekt Beklager min arroganse! Endret 28. mai 2011 av Cerwell Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 det fins flere typer av samme. her er noen. http://www.philiphauge.no/ProductDetail.aspx?prd_id=44893 HAUGE AVS 316-11 IP44 http://www.philiphauge.no/ProductDetail.aspx?prd_id=43832 HAUGE CUHN 316-11 IP44 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå