Gå til innhold

Vifter til Fractal Design r3


wholmen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Det er ikke nødvendig og fylle alle vifteplassene, da går det fort ut over støynivå, og da kan du like greit kjøpe et kabinett som er laget for bedre kjøling med det samme.

 

Slik jeg foreslår det:

1 Vifter i front som suger inn kald luft

1 Vifte i toppen som suger ut varm luft(varm luft stiger)

Corsair H70 bak som suger inn kald luft, for best kjøling

 

Da trenger du ingen ekstra vifter, og kjølingen vil være tilstrekkelig.

Du kan eventuelt kjøp en vifte ekstra og ha i front.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig og fylle alle vifteplassene, da går det fort ut over støynivå, og da kan du like greit kjøpe et kabinett som er laget for bedre kjøling med det samme.

 

Slik jeg foreslår det:

1 Vifter i front som suger inn kald luft

1 Vifte i toppen som suger ut varm luft(varm luft stiger)

Corsair H70 bak som suger inn kald luft, for best kjøling

 

Da trenger du ingen ekstra vifter, og kjølingen vil være tilstrekkelig.

Du kan eventuelt kjøp en vifte ekstra og ha i front.

 

det følger med to vifter som er installert i front og bak. Kan jeg flytte den bak, eller må jeg kjøpe en ekstra til å ha på toppen? Og er det lett å montere en vifte som blåser ut av pcen og ikke inn? :) Er ikke så rutinert ennå. Så en ekstra foran er bedre enn under eller siden?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja, vil tro viften bak er kun festet med noen skruer, eller lignende, så bør være ingen problem å flytte den til toppen.

En vifte har 2 sider, en som luft går imot og en som luften går ifra, du finner for utav det.

 

Du kan eventuelt som du selv nevner montere en ekstra vifte i bunnen av kabinettet istedet for fronten.

Hadde droppet og montert vifte i sidedøren, da mister du en del støyisolering mot skjermkort og strømforsyning.

Lenke til kommentar

Konge :) Oppe vet jeg at det er plass til 2 stk 140mm. å 2 stk 120mm i front.

 

Husk, det er bedre med overtrykk en undertrykk i kabinetta ;)

 

Så ville du heller montert to 140mm på toppen som blåser luft ut? og 2 120mm i front og h70 bak som blåser kald luft inn?

Lenke til kommentar

2 stk i front(eller 1 i front å 1 nede) som blåser kald luft inn.

 

1stk i topp som blåser varm luft ut, og H70en som blåser varm luft ut bak.

 

 

 

 

Edit:

 

Du kan også viss om atte du vil: sette 2 vifter i front, 1 stk i bunn.

 

2 stk i topp å 1 stk bak.

 

 

Men da forsvinner jo greia med at lydnivået er lavt.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

2 stk i front(eller 1 i front å 1 nede) som blåser kald luft inn.

 

1stk i topp som blåser varm luft ut, og H70en som blåser varm luft ut bak.

 

Jeg tror jeg går for denne. Men kan jeg få H70 til å blåse varm luft ut av kabinettet? Har ikke egentlig skjønt prinsippet med H70.. Trodde det var kaldt vann som gikk inn og kjølte ned CPU, før vannet ble tatt ut og kjølt ned utenfor. Er det det du mener med at H70 tar med seg varme ut?

Lenke til kommentar

H70.

 

Viftene som er på, er laget for å kjøle ned vannet som kommer fra CPUen.

 

Disse viftene kan du snu på sånt at du blåser luften ut bak som eksos viss du skjønner.

 

Som regel gir dette 1-2grader høyere tempratur på cpuen, men denne kjøleren kjøler så bra at det har veldig lite å si. Jeg mener det er mye bedre med skikkelig luftflyt inni kabinettet.

 

 

 

Edit:

 

Som du ser på dette bilde her i artikkelen, så er viftene ikke snudd, som gjør at det blåses kald luft inn i kabinettet.

 

http://www.hardware.no/artikler/corsair_h70/78230/4

 

 

Men jeg anbefaler å snu viftene selv sånt at luften blåses ut bak.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Jeg har samme kabinettet, veldig gode temperaturer på mine komponenter. Er det noen vits med flere? Vil jo bli mye støy..

 

Jeg får da 3 vifter og 1 vannkjøling. Er det veldig mye? Det er veldig stillegående vifter, så tror ikke støy blir et for stort problem.

Lenke til kommentar

Ja, sikkert veldig bra det. Jeg bare ville fortelle deg min erfaring. Jeg har gjort så mange overkills på sånt før, uten å få noe nevneverdige forbedringer, bare masse støy :p

 

Mitt oppsett, har de to standard viftene plassert foran og bak som orginalt. Har en I7 2600K clocket til 4,5Ghz med CoolerMaster 212+ Hyper eller hva den nå heter, et Geforce 560Ti clocket bitte litt. Og standard HD og ram + nettverkskort osv. Kjører CPU vifte og alle andre vifter på silentmodus i bios. CPU ligger på mellom 25-30 grader nå når jeg skriver her, går max opp til 58-65 grader når jeg f.eks spiller og gjør andre krevende ting som Intel burn test, og Prime95 osv.

Poenget mitt var egentlig om det var noen vits å kjøre på så hardt. Annet enn at du syns det er veldig moro med sånt da, skjønner det selvfølgelig. Min erfaring er bare at å gå hardt ut ofte gir veldig lite i ytelse.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Ja, sikkert veldig bra det. Jeg bare ville fortelle deg min erfaring. Jeg har gjort så mange overkills på sånt før, uten å få noe nevneverdige forbedringer, bare masse støy :p

 

Mitt oppsett, har de to standard viftene plassert foran og bak som orginalt. Har en I7 2600K clocket til 4,5Ghz med CoolerMaster 212+ Hyper eller hva den nå heter, et Geforce 560Ti clocket bitte litt. Og standard HD og ram + nettverkskort osv. Kjører CPU vifte og alle andre vifter på silentmodus i bios. CPU ligger på mellom 25-30 grader nå når jeg skriver her, går max opp til 58-65 grader når jeg f.eks spiller og gjør andre krevende ting som Intel burn test, og Prime95 osv.

Poenget mitt var egentlig om det var noen vits å kjøre på så hardt. Annet enn at du syns det er veldig moro med sånt da, skjønner det selvfølgelig. Min erfaring er bare at å gå hardt ut ofte gir veldig lite i ytelse.

 

hmm ... kanskje jeg ikke trenger dette .. Det er litt gøy med skikkelig kjølesystem da :) Kanskje jeg bare skal bruke ditt oppsett. Blir nok en del billigere. Uansett, takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Jepp, jeg er veldig fornøyd, utrolig billig den CPU kjøleren, mye for pengene. Ville egentlig ha noe i fra Noctua, men kjøpte Corsair Vengance minnebrikker som ikke var kompitabel med store CPU kjølere.

 

Jepp, ser argumentet med morro-faktor. Men siden jeg er fattig student om dagen gikk jeg for mest for pengene :p Lykke til uansett, knall kabinett i hvert fall!

Lenke til kommentar

Ville en NOCTUA NH-D14 (stillere og kraftigere enn din kjøler) med en vifte bak som blåser inn, en vifte foran som blåser inn og en vifte oppe som blåser ut være et bra alternativ? :)

 

Vifte oppe vil ha 8dB

foran og bak: ca 15dB

CPU-kjøler max 19 dB

 

For meg høres det ut som om det nesten ikke er mulig å høre disse viftene jobbe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...