Gå til innhold

Test: Apps til bilnavigasjon

Anbefalte innlegg

Tusen takk mobilen.no. Ser ut som jeg nettopp kastet bort 157 kroner på NDrive. Dere kan umulig ha testet denne for Android. Har testet den litt på min Samsung Galaxy Tab. Her er mine erfaringer:

1. Ruteplanleggeren ser ut til være elendig. Klarer ikke å skjønne at Rv7 er korteste og raskeste vei mellom Hønefoss og Geilo. Prøvde litt forskjellige innstillnger uten at det hjalp.

2. Pinch to zoom fungerer ikke på Galaxy Tab etter det jeg kan se.

3. Relativt dårlige og uoppdaterte kart.

Så takk igjen for at dere kostet meg 157 kroner :(

Selv om punktene over skulle bli fikset så fortjener ikke denne en 6'er. Vær litt mer kritiske neste gang.

Endret av hsataoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk mobilen.no. Ser ut som jeg nettopp kastet bort 157 kroner på NDrive. Dere kan umulig ha testet denne for Android. Har testet den litt på min Samsung Galaxy Tab. Her er mine erfaringer:

1. Ruteplanleggeren ser ut til være elendig. Klarer ikke å skjønne at Rv7 er korteste og raskeste vei mellom Hønefoss og Geilo. Prøvde litt forskjellige innstillnger uten at det hjalp.

Selv om punktene over skulle bli fikset så fortjener ikke denne en 6'er. Vær litt mer kritiske neste gang.

Føler med deg, holdt på å gjøre samme blemme selv. Etter at jeg så alle som anbefalte Navigon her, så kjøpte jeg det istedet. Hittil virker det veldig bra, har ikke opplevd noen problemer. Ble positivt overrasket over alle funksjonene også. Navigon har nå erstattet min 2år gamle Garmin som kostet 2500kr, så jeg vil anbefale det til alle som ser etter navi til Android. Men anbefaler å lese på hjemmesiden til Navigon før man evt. kjøper sånn at man er helt sikker på hva man får :)

Lenke til kommentar

På Ovi Maps har man også en "gå" GPS funksjon, har brukt denne flere ganger jeg har vært i store byer og skal gå rundt i byen og finne frem. Det fungerer utrolig bra, spesiellt i utlandet :) Bare å skrive inn adressen man skal til så guider den deg frem til målet helt gratis ;) Dette er jo ett annerledes oppsett da den viser alle gågater etc. og er tilpasset gange.

Er dette noe alle GPSène i denne testen har eller kun noen av de ?

Sikkert greitt å vite for mange når man først skal velge en av disse ;)

Navigon har både personbil, lastebil, motorsykkel, sykkel og fotgjenger-profil man kan velge mellom. Har prøvd gå-profilen i Oslo. Funka veldig bra. Guidet meg over parker og småveier. Genial funksjon hvis man er ute og går på ukjent sted.

Lenke til kommentar

Min erfaring min OVI Maps er heller dårlig. På vei sørover på E18 gjennom Vestfold ville den f.eks at jeg skulle ta av på hver eneste avkjøring for så å kjøre rett gjennom den første rundkjøringen og så videre ned på motorveien igjen :!:

Det som var litt mer skummelt med OVI Maps var de gangene jeg skulle kjøre fra småveier og inn på motorveien og OVI Maps ville ha meg til å kjøre inn på motorveien på retardasjonsfeltet for de bilene som skulle av motorveien. OVI Maps ville at jeg skulle kjøre mot kjøreretningen :ph34r:

På en tur fra Bergen til Gjøvik ville OVI ha meg til å kjøre om Lærdal. Mellom Lærdal og Borgund fant OVI plutselig ut at her var det veiarbeid så OVI mente at jeg måtte kjøre tilbake til Bergen og så kjøre om Hardangervidden. Veiarbeidet i Borgund hadde pågått i flere uker så det var litt rart at OVI ikke visste om dette arbeidet når den kalkulerte ruten den første gangen.

I dag holder jeg meg til min gode gamle Garmin. Ovi ble for farlig...

Endret av Dromle
Lenke til kommentar

Skulle teste Locations (HTC premium) i helgen og kunne ikke blitt mer skuffet over hvor lite fleksibel den var. Jeg skulle et sted som hadde 3 rutealternativer og GPS'en valgte selvfølgelig den jeg absolutt ikke ville ha. Samme det, jeg kan tenke selv og kjente heldigvis veien og satte avgårde.

Uansett hvor langt jeg kjørte så rekalkulerte GPS'en aldri ruta, den skulle hele tiden ha meg til å snu og komme meg tilbake til ruten den hadde kommet frem til når jeg startet. Selv da jeg var 200 meter fra destinasjonen(!) maste den fortsatt om at jeg skulle snu. Vi snakker da ca 110 km og kjøre hvis jeg skulle gjort som GPS'en foreslo.

Er ikke dette en ganske basic funksjon hos en GPS? Litt rart om testen til amobil ikke har snappet opp dette.

Lenke til kommentar

Helt enig..

Pinch to zoom funker heller ikke på min Samsung Galaxy S II

Gml kart som ikke gir meg den beste ruta fra A til Å

Sier selv takk for at jeg "kastet 157 kr rett ut av vinduet" :(

Lenke til kommentar

Da har jeg handlet meg Navigon til min Desire. Fungerer flott som fjell, og skal brukes på tur til Frankrike. Hadde egentlig bestemt meg før denne testen, så ble litt usikker når den kom. Alle kommentarene her har gjort at jeg stoler på "røkla", og beng i testen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg er i en samtale mens Navigon navigerer i bakgrunnen så hører jeg lyden fra Navigon på min Supertooth Buddy (bluetooth handsfree). Hvordan får jeg hørt lyden på samme måte uten at jeg er i en samtale?

HTC DHD

Endret av Johnsa
Lenke til kommentar

Ndrive er fæn meg helt ubrukelig her på vestlandet. Det er ikke mulig å velge bort ferger dersom man vil ha en annen rute, og ellers svært dårlige innstillinger for ruteberegning.

Takk for hjelpen med å sløse bort penger.

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mye plass Navigon tar på selve telefonen? Etter evt lagring på SD. Som kjent er ikkje akkurat den interne lagringsplassen på Desire... Eksisterende.

21 MB på telefonen, 1,25 MB når du har flyttet det til minnekortet.

Lenke til kommentar

For 65 kroner kan du få en suveren navigasjonsløsning.

<a href="http://www.mobilen.no/artikler/apps_til_bilnavigasjon/98017" title="Test: Apps til bilnavigasjon">Test: Apps til bilnavigasjon</a>

Etter å ha fulgt med i denne tråden, kan vi fastslå at dere bommer totalt med denne "testen". Hvorfor retter dere ikke opp feilinformasjonen, eller eventuelt sletter hele artikkelen, før flere kjøper ubrukelige navigasjons løsninger etter anbefaling fra dere...

Feil fra testen av Navigon. Når man blir presentert rutealternativene, så vises alle tre med en like tykk strek. Tekst under viser hvilken som er kortest, og hvilken Navigon beregner som den raskeste.

Jeg har aldri opplevd at stemmenavigeringen "snakker i munnen på seg selv".

Installasjons prosessen beskriver dere som håpløs. Det er direkte feil. Den er blant de kjappeste jeg har hatt til å beregne ny rute, hvis du skulle kjøre feil.

Så hva dere egentlig mener med at den svikter på navigering, skjønner jeg rett og slett ingenting av. Og det gjør tydeligvis ingen andre heller.

Videre trekker dere for dårlig kartvisning. Vel, på min Desire HD ser kartene meget bra ut, og den automatiske zoomen fungerer glimrende. Det eneste minuset jeg kan være tilbøyelig til å være enig i, er at den er forholdsvis dyr, i forhold til de andre dere har testet.

Tror kanskje dere burde fyre Navigon opp på en skikkelig Android telefon, og kjøre testen på nytt.

EDIT: Vel, ser at dere ikke mener TomTom er forholdsvis dyr, ennå den koster 100,- mer enn Navigon til Android.

Endret av newnick
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mye plass Navigon tar på selve telefonen? Etter evt lagring på SD. Som kjent er ikkje akkurat den interne lagringsplassen på Desire... Eksisterende.

21 MB på telefonen, 1,25 MB når du har flyttet det til minnekortet.

Mange tusen takk. 1,25MB... Joda, det er vel ca 14% av den siste plassen eg har igjen. Kanskje 100% før telefonen begynner å mase om at det er lite plass.

Lenke til kommentar

Hvis jeg er i en samtale mens Navigon navigerer i bakgrunnen så hører jeg lyden fra Navigon på min Supertooth Buddy (bluetooth handsfree). Hvordan får jeg hørt lyden på samme måte uten at jeg er i en samtale?

HTC DHD

Svarer meg selv jeg, i tilfelle det er noen andre som lurer på det samme.

BTmono fiksa biffen. Nå hører jeg lyden fra Navigon på handsfree :)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg gått for Sygic (Android) denne gangen. Den ene store grunnen? Kan søke på gate og DERETTER velge sted, i stedet for omvendt. Det tullet med å måtte velge sted først, som 90% av alle navigasjonsprogrammer tvinger oss til å gjøre, er helt håpløst i Norge. Jeg har vært med på at selv de som bodde på stedet ikke klarte å gjette seg frem til hvilket stedsnavn GPSen hadde gjemt bort gaten under.

Ulempen er at Sygic velger rare ruter noen ganger, og fotoboksvarslingen er hårreisende dårlig.

Heisan..

Skulle ønske jeg selv hadde lest noen flere tråder her før jeg kjøpte..nå 2 til nye telefon. Lg P990 x2.

Men men.. Har end opp med Sygic, og må si jeg er imponert. Syntes fotoboksvarslingen er bra jeg, men tok en tid før jeg skjønte den IKKE varslet om du ikke allerede kjørte for fort (mulig litt dumt da jeg likte den varslet dem uanset).

Det jeg helst ville komentere var en tur vi hadde i Danmark i påska. 2 biler, og 3 navigeringsprogram (for moroskyld og sammenligne) Jeg sverget som vanlig til min gammle storfavoritt TomTom, men ble utrolig skuffet. Navigon og Sygic var helt enstemig både i ruter, veier og ferger. Tomtom viste gang på gang feil rettning og vei, selv en enkel rute til Legoland. Samme i retur da vi skulle innom Camping på nedsiden av Fredrikshavn. Toppen av kaka tok TomTom da vi skulle hjem via Larvik, selv når vi nesten sto i Hirtshals mente Tomtom vi skulle snu og ta veien via Gøteborg..utrolig. Har ikke den ferga gått i mange år?

Navigon og Sygic merket vi ingen forskjelder på med untak av at Sygic har en helt rå grafikk, selv de små umerkelig "fjelltoppene" i Danmark dukket opp som 3d på skjermen, vakkert.

En 6'er til Tomtom er realtime tiden. Når Tomtom endelig klarer forstå hvilken vei den skal (noe den desverre trenger hjelp til bli forklart) så bommer den nesten ikke med 3 min på 2,5 time kjøring. Begge de andre regnet mer en 15 min feil, og korrigerte seg i mot Tomtom sin som sto trofast på samme annkomstid hele veien. Utrolig.

Kan dette være til hjelp for noen så er det kos:-) Sygic er foresten billig.

Et eneste minus jeg har funnet med Sygic er at jeg ikke klarer få se navn på småveier langs ruten..det savner jeg. Navigon, Route66, Tomtom og Garmin gjør dette (systemer jeg alle har prøvd)

Endret av Nikko66
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe Navigon for å sjekke. Jeg har alltid likt Navigon sine gps-enheter for bil, og samme med Pioneer enheten jeg har (som da er basert på Navigon). Desverre er denne utdatert på kartet som er fra 2006, og det er ikke mulig å få tak i noe særlig nyere. Det er den mest brukervennlige enheten jeg har hatt. Jeg har hatt både Garmin(eid 2) og Tom-tom (lånt) enheter i bruk, og av disse har jeg alltid foretrukket det som har vært basert på Navigon. Testen her fikk meg til å tenke at kanskje mobil-appen ikke var like gjennomarbeidet som resten av deres produkter, men utfra tilbakemelingene her i forumet, som jeg selvsagt leste for sent, er det dere som ikke har fått den til.

Vil forøvrig en dedikert enhet være å foretrekke foran en mobil? Tenker litt på nøyaktighet i GPS og sånn? Har ikke lyst å gå på flere smeller, da det fort blir langt på vei til kostnaden for en hel enhet.

Ndrive blir ihvertfall avinstallert.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe Navigon for å sjekke. Jeg har alltid likt Navigon sine gps-enheter for bil, og samme med Pioneer enheten jeg har (som da er basert på Navigon). Desverre er denne utdatert på kartet som er fra 2006, og det er ikke mulig å få tak i noe særlig nyere. Det er den mest brukervennlige enheten jeg har hatt. Jeg har hatt både Garmin(eid 2) og Tom-tom (lånt) enheter i bruk, og av disse har jeg alltid foretrukket det som har vært basert på Navigon. Testen her fikk meg til å tenke at kanskje mobil-appen ikke var like gjennomarbeidet som resten av deres produkter, men utfra tilbakemelingene her i forumet, som jeg selvsagt leste for sent, er det dere som ikke har fått den til.

Vil forøvrig en dedikert enhet være å foretrekke foran en mobil? Tenker litt på nøyaktighet i GPS og sånn? Har ikke lyst å gå på flere smeller, da det fort blir langt på vei til kostnaden for en hel enhet.

Ndrive blir ihvertfall avinstallert.

Har akkurat erstattet en dedikert Garmin med Navigon på HTC DHD og er veldig fornøyd. Faren min kjøpte akkurat en ny TomTom dedikert GPS på tilbud til ca. 2000kr og min Navigon app til 325kr er minst like bra, om ikke bedre. Mulig en dedikert GPS har en sterkere sender/mottaker, men sålangt har jeg ikke opplevd at signalet på mobilen har vært svakt. Det er også flere funksjoner på Navigon enn faren min har på TomTom'en sin og på min gamle Garmin. Liker spesielt at du kan konfigurere varsling hvis du kjører over angitt fartsgrense, f.eks. kan den varsle deg om du kjører 10km/t over i tettsted og 20km/t på landevei. Fotoboksvarslingen fungerer godt, ihvertfall på de veiene jeg har kjørt. Samtidig forteller GPSen deg om du kjører på en vei hvor det er større farer for ulykker enn vanlig, da ber den deg bare om å kjøre ekstra forsiktig. Trafikkmeldinger fungerer også bra og kan konfigureres akkurat som man ønsker.

De problemene som er nevnt i "testen" har jeg ikke sett snurten av. Syntes prisen på Navigon var litt stiv før jeg kjøpte den, men etter at den er prøvd kunne jeg gjerne betalt mer. Navigon er og forblir best på Android, terningkast 6. Løp og kjøp, hehe :)

Eneste bakdelen jeg kan komme frem til med dette er at GPS på mobil sluker enormt med batteri, så det funker dårlig uten strømkabel.

Lenke til kommentar

Denne testen kan ikke være utført av "fagfolk" Jeg har brukt Navigon en stund på min iPhone er super fornøyd. Aldri opplevd noen av de problemene som ble nevnt. Prøvd både i storby og bygda uten noe tull. På meg så virker det som om dere har blitt "betalt" av vinneren her ;-)Så alle lesere som vurderer ny GPS app. Ikke bruk denne testen som en veileder for valg av ny navigasjons app.

Lenke til kommentar

Holder på å teste ut trial av Sygic GPS Navigation og Navigon 2.6.2 (de har ikke trial av 3.6) på en Galaxy Tab, og ingen tvil om at kartene til Navigon ser svært simple ut i sammenligning, men på den annen side så blir kartene til Sygic litt for fancy med terrenget sitt som stort sett aldri samsvarer med veien jeg kjører på og terrenget rundt (I og rundt Bergen), og er i standardinnstilling bortimot ubrukelig i byen pga en ikke ser veien skikkelig pga bygningene.

En annen ting med Sygic sine kart er alt for mye bruk av sterke farger, både på terreng og veier. Så Navigon sine kart med matte bakgrunnsfarger og kun veien en kjører på og ruten er i sterkere farger, er absolutt mye bedre å navigere etter selv om det ser kjedelig ut.

Men jeg stusser på er at kartene virker ikke helt oppdaterte i Bergen, og i allefall ikke fotoboksene, hvor den viste en boks som er fjernet for mange år siden, samt ikke viste en annen som kom for snart 2 år siden... Er kartene i 2.6.2 mye eldre enn for 3.6? Den lastet jo ned kartene etter installasjon, så de burde jo være oppdaterte...

Lenke til kommentar

Holder på å teste ut trial av Sygic GPS Navigation og Navigon 2.6.2 (de har ikke trial av 3.6) på en Galaxy Tab, og ingen tvil om at kartene til Navigon ser svært simple ut i sammenligning, men på den annen side så blir kartene til Sygic litt for fancy med terrenget sitt som stort sett aldri samsvarer med veien jeg kjører på og terrenget rundt (I og rundt Bergen), og er i standardinnstilling bortimot ubrukelig i byen pga en ikke ser veien skikkelig pga bygningene.

En annen ting med Sygic sine kart er alt for mye bruk av sterke farger, både på terreng og veier. Så Navigon sine kart med matte bakgrunnsfarger og kun veien en kjører på og ruten er i sterkere farger, er absolutt mye bedre å navigere etter selv om det ser kjedelig ut.

Men jeg stusser på er at kartene virker ikke helt oppdaterte i Bergen, og i allefall ikke fotoboksene, hvor den viste en boks som er fjernet for mange år siden, samt ikke viste en annen som kom for snart 2 år siden... Er kartene i 2.6.2 mye eldre enn for 3.6? Den lastet jo ned kartene etter installasjon, så de burde jo være oppdaterte...

Vet ikke noe om demoen til Navigation, men når det gjelder Sygic fikk jeg nylig inn en oppdatering hvor det bla ser ut til det med 3d terreng ble vesetlig bedre. Version 11.01 R-24917. Den er i hvertfall i områdene Drammen - Oslo meget bra. Når det gjelder bygninger i de byene som dekker det så kan du bare skru av fungsjonen med vise bygninger. Mulig en ikke har like mange valg for innstillinger hos Sygic ved Trial? Skulle jo tro alt var likt. En ting jeg har lest er at du bør ha en forholdsvis rask brikke for og kjøre Sygic uten hakking. Jeg syntes i hvertfall den er av de bedre jeg har prøvd. Men kan selfølgelig variere fra sted til sted. Blir i hvertfall for dumt fortelle Tomtom hvor en skal kjøre for og komme frem raskest..da blir litt av vitsen med Gps borte..hehe. Der er både Navigation og 'Sygic mye bedre. Ikke funnet feil med fotoboksene til Sygic eller. Der har jeg ikke testet ut Navigation godt nok til si noe om dem.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...