Gå til innhold

Anbefaling av ny router?

Anbefalte innlegg

Den støttes bl.a. av DD-WRT. Demo av firmware her: http://www.dd-wrt.com/demo/

Er der noen steder jeg kan lese om forskjellene på den firmwaren opp mot den som er original?

Leste en test av den med dd-wrt, og var vel ikke bare skryt og få da.

Nei, det er vel ikke noe som er perfekt her i verden :-)

MEN på min router, så fungerer DD-WRT uten noe problem. Har lister over klienter med kabel og trådløs.

LAN & WLAN på min Asus RT-N16 med DD-WRT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ser ut til å holde seg stabilt nå med hensyn til hastighet, men jeg får enda ikke opp oersikt over hvilke enheter som er tilkoblet. Virker som en feil i programvaren til ruteren, ikke vet jeg, og i grunn ikke et kjempe stort problem da jeg kan legge inn reservasjon manuelt.

Ruteren virker bra, web-oppsettet virker ikke fullt så bra, og er et par ting jeg savner der fra Dlink sitt.

Alt i alt er jeg fornøyd og opplever nettet som mer stabilt nå enn tidligere.

Det er litt pussig ja, min router lister alle tilknyttede enheter men jeg kjører en eldre fiwmare, V1.0.4.68.

Jeg liker ikke å oppdatere sålenge det ikke er noe feil eller det er en fiks jeg skulle ha bruk for.

Hmm, jeg er nå på V1.0.7.98, noe som faktisk tyder på at jeg har fått versjon 1 utav denne ruteren. Sikkert derfor jeg fikk den billig på elkjøp :!:

Skal teste med en tidligere firmware når jeg tar meg tid så se om der er noen forskjell, eventuelt teste ut DD-WRT:-)

Lenke til kommentar

Den støttes bl.a. av DD-WRT. Demo av firmware her: http://www.dd-wrt.com/demo/

Er der noen steder jeg kan lese om forskjellene på den firmwaren opp mot den som er original?

Leste en test av den med dd-wrt, og var vel ikke bare skryt og få da.

Nei, det er vel ikke noe som er perfekt her i verden :-)

MEN på min router, så fungerer DD-WRT uten noe problem. Har lister over klienter med kabel og trådløs.

LAN & WLAN på min Asus RT-N16 med DD-WRT

Ser jo veldig enkelt og oversiktlig ut, så blir nok til at jeg prøver:-)

Ser jo ut til å være mye styr for å få den flashet med å holde reset, koble fra og til strøm osv. Går ut i fra at jeg kan følge denne guiden for å få det til?

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Tomato er enda en firmware ja. Den støtter kun visse routere og din er ikke en av de (afaik).

http://www.dd-wrt.co...etgear_WNDR3700

Det står masse info og forbehold der, men bruk step 1, 2, 3 & 4. La nettleseren stå oppe mens du flasher og la den få tid til å gjøre ferdig prosessen (viktig!).

30-30-30 reset er noe som gjøres for å slette "NV-RAM" minnet i routeren.

Ta en pennespiss elller lignenede og trykk inn resetknappen mens routeren står på. Hold den inne i 30+30+30 sekunder.

Kobler fra strøm etter 30 sekunder og koble til ved 60 sek. Etter 90 sekunder så tar du vekk pennespissen og routeren skal ha fabrikkinnstillinger (+ evt DD-WRT).

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Jeg leste gjennom guiden en ekstra gang nå, og er jo i grunn enkle steg. Jeg ser egentlig ikke helt at jeg trenger en annen firmware enn den som den kommer med, men så klarer jeg jo heller ikke å la være å teste ut nye ting, så det blir nok til at jeg prøver med DD-WRT etterhvert:-)

Hva er de største fordelene, hva vinner jeg på å bytte over, og hva taper jeg eventuelt?

Lenke til kommentar

Når det kommer til E4200 så er jeg på min andre nå som ikke fungerer. Den kabla delen fungerer, men den trådløse derimot... Ellers så skuffer antall instillingsmuligheter meg, og den tekniske supporten til Cisco som ikke har peiling på noenting.

Det ser ut til at den trådløse delen fungerer noenlunde nå, ihvertfall med synlig SSID. Jeg har derimot ikke fått assosiert noen mobiltelefoner mot den. Syns også hastigheten faller ganske mye (uten at jeg har noe å sammenlikne med) ved en liten økning i avstand til den. I samme rom får jeg ca 16 MBps (med Intel 4965AGN, .11n på 5GHz med channel bonding), mens i naborommet ca 8 meter og en murvegg unna er hastigheten 3-4 MBps.

Jeg har også et problem ved overføring av store filer i høy hastighet (80MBps++) til NASet ved at forbindelsen plutselig droppes, og det er mulig at det er E4200 (brukes som switch) som forårsaker dette. Denne var nok ikke årssaken til dette.

Når det kommer til DD-WRT er det ikke noen ferdigstillet firmware pdd.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Da har jeg fått satt opp min WNDR3700 v2. Ser bra ut så langt.

Har faktisk litt bedre dekning på wifi med denne enn jeg hadde med D-link Dir 655.

Forskjellen er ikke enorm, men akkurat nok for meg.

Siden soverommet var akkurat i grenseland for hvor langt unna routeren jeg kunne bevege meg.

Nå har jeg grei dekning der. Er det normalt med litt dårligere dekning på 5 ghz enn 2.4?

Endret av Samok.no
Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere så synker penetrasjonsevnen til signalene når frekvensen øker. Derfor brukes det antenner med større forsterkning enn ved 2,4 GHz for å utlikne noe av forskjellen, selv om rekkevidden fremdeles er noe kortere.

Kunne du tatt noen hastighetstester (på .11n på 5 GHz?) ved aksesspunktet og et lite stykke unna? E4200 har o fått veldig god kritikk, men hastighetene imponerte ikke meg veldig mye. Kan jo være klientkortet mitt som ikke yter allverdens riktignok, men allikevel.

Lenke til kommentar

Forslag til hvordan disse skal utføres? (Prog osv) Driver og forbereder en mnd i Asia om dagen, og jeg har MER enn nok å henge fingrene i de 7-8 dagene så å sitte å lese meg opp på hvilke prog som er best til dette har jeg rett og slett ikke tid til :-/

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt meg en Linksys E4200 som arvtaker til min D-Link DIR-855. Forhåpentligvis løser denne kombinert med DD-WRT problemene jeg opplever med at batteriet på telefonen (Samsung Galaxy S 2) tømmes. Blir også fint å få en router med programvare som støtter IPv6.

D-Link er tydeligvis ikke interessert i å oppdatere produktene sine nevneverdig etter lansering.

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Slenger meg på tråden her. Har en Dir-655 jeg, den har fungert bra i over et år nå, men plutselig har internetthastigheten blitt veldig ustabil. Ikke gjort noen ting med den på et år, fungert smertefritt så langt. Merker det når jeg streamer video og ved spill. Kan spille med knallgod ping som jeg alltid har hatt, men plutselig lagger det som fy og jeg får en megaping på over 1000.. Skjønner ikke hva som skjer, har nå prøvd alt av Firmware oppdateringer og diverse tips og triks, men mistenker at den holder på og ta kvelden?

Om noen her har noen gode routere og anbefale? Eneste kravet er at den skal være dønn stabil, gjerne rask da jeg vil utnytte linja jeg har mest mulig. Ser flere her har gått til innkjøp av noe nytt, post gjerne erfaringene dine Sveen :)

Lenke til kommentar

Kan spille med knallgod ping som jeg alltid har hatt, men plutselig lagger det som fy og jeg får en megaping på over 1000.. Skjønner ikke hva som skjer, har nå prøvd alt av Firmware oppdateringer og diverse tips og triks, men mistenker at den holder på og ta kvelden?

Dersom det finnes overlappende nettverk i nærheten, og som det genereres trafikk på, kan dette sende responstida til himmels. Noen tester jeg gjorde i forbindelse med bacheloroppgava viste at det å bruke delvis overlapping (f.eks. kanal 1, 5, 9 og 13) førte til skyhøye responstider (10-20 ganger med mange tidsavbrudd) i forhold til å kjøre full kanaloverlapping som kun økte responstida med rundt 20%. Dersom dette er tilfellet hos deg vil det ikke hjelpe med annet utstyr, så det kan være greit å finne ut av dette først. Du kan f.eks. bruke Ekahau Heatmapper til å kartlegge dekningen hjemme hos deg.

Lenke til kommentar

Kan spille med knallgod ping som jeg alltid har hatt, men plutselig lagger det som fy og jeg får en megaping på over 1000.. Skjønner ikke hva som skjer, har nå prøvd alt av Firmware oppdateringer og diverse tips og triks, men mistenker at den holder på og ta kvelden?

Dersom det finnes overlappende nettverk i nærheten, og som det genereres trafikk på, kan dette sende responstida til himmels. Noen tester jeg gjorde i forbindelse med bacheloroppgava viste at det å bruke delvis overlapping (f.eks. kanal 1, 5, 9 og 13) førte til skyhøye responstider (10-20 ganger med mange tidsavbrudd) i forhold til å kjøre full kanaloverlapping som kun økte responstida med rundt 20%. Dersom dette er tilfellet hos deg vil det ikke hjelpe med annet utstyr, så det kan være greit å finne ut av dette først. Du kan f.eks. bruke Ekahau Heatmapper til å kartlegge dekningen hjemme hos deg.

Ja, det var jo et godt tips hørtes det ut som. Dette med kanaler var litt nytt for meg, er det noe jeg stiller inne på routeren? :) Skal prøve bruke det programmet du nevnte der, se hvordan det står til.

Lenke til kommentar

Ja, under de trådløse instillingene. på 2,4 GHz båndet har du 13 kanaler. Disse kanalene ligger 5 MHz fra hverandre, mens en kanal har en overføringsbredde på 20 MHz (på 802.11a/802.11g - 22 MHz på 802.11b), noe som fører til at det kun er tre ikke-overlappende kanaler (normalt brukes 1, 6 og 11). For å få full utnyttelse av 802.11n benyttes channel bonding, dvs. at to kanaler slås sammen så kanalbredden blir 40 MHz. Dette fører igjen til at det kun blir to ikke-overlappende kanaler på 2,4 GHz båndet. Derfor er det langt på vei å foretrekke 802.11n på 5 GHz båndet som har langt flere ikke-overlappende kanaler, samt mye mindre forstyrrelser fra andre ting.

Lenke til kommentar

Takk vidarkri, fikk installert den.

Når jeg ser på dette nå så har jeg kanal 2 og naboen kanal 11, begge har 2,4GHz.

Jeg har et stabilt signal, RSSI= -50 og naboen har -55,

Skjedde en litt interessant ting, signalet mitt er dønn stabilt på -55, naboen sitt hopper mye mer opp og ned, min graf er en rett linje.

men skulle være greit når naboen sin har kanal 11 og jeg 2?

Legger ved bilder jeg om det hjelper

post-231698-0-48802600-1306925664_thumb.png

post-231698-0-20305000-1306925682_thumb.png

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke finnes andre (skjulte) nettverk i området kan du fint bruke kanal 2. Vær obs på at mikrobølgeover, trådløse telefoner, blåtann enheter og andre elektriske apparater kan skape forstyrrelser på 2,4 GHz båndet, så selv om det ikke er andre trådløse nettverk i nærheten kan det være andre kilder til forstyrrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...