Gå til innhold

lite spm ang. Feriepenger og vanlig lønn.


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, så har jeg da ett lite spm ang. Feriepengene jeg kommer til å få den 15, Juni.

 

jeg har da regnet ut at jeg kommer til å få utbetalt ca 12 000 kr i feriepenger.

 

Nå er ikke dette det meste en kan få, men jeg jobber trossalt bare 2 dager i uka pga skole/utdanning.

 

Mitt spm er følgende; Vil jeg få utbetalt vanlig lønn i tillegg til feriepengene? Noen sier jeg ikke får det, men noen sier jeg vil få det siden jeg ikke jobber 100%.

 

Hvor mange uker ferie jeg skal ha i sommer har vel noe å si for hvor mye jeg får utbetalt av vanlig lønn kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg hørte med arbeidsgiver om dette.

 

Kan egentlig ikke ssi jeg ble noe klokere av den grunn. Jeg spurte først om jeg fikk vanlig lønn med feriepengene, da sa hun at ja, det ville jeg få.

 

Da spurte jeg om jeg ville få det uansett om jeg skulle ha noe ferie i sommer, da sa hun at nei da fikk jeg ikke vanlig lønn med feriepenga fordi da måtte jeg "kjøpe" meg ferie.

 

Mener det ikke hadde noe å si pga. jeg er timesansatt.

Lenke til kommentar

Dersom du jobber på timebetaling får du jo ikke lønn når du er på ferie, ergo "kjøper" du ferie pga. manglende betaling når du ikke er der. Men du må ikke betale noe utenom dette.

 

Når du har fast betaling får du heller ikke lønn når du har ferie, og man får derfor ikke betalt denne tiden. I stedet får man hvert år feriepenger for å få "lønn" denne måneden.

Lenke til kommentar

Men hva om man har overtid og UB-tillegg? Får man utbetalt tilleggene pluss feriepengene, da?

 

Jeg får lønnen etterskuddsvis. Altså får jeg utbetalt mai-lønnen den 10. juni. Hvis jeg for eksempel hadde 10 timer 100% overtid og 20 timer med UB-tillegg i mai, vil jeg da få utbetalt disse tilleggene i tillegg til feriepengene i juni?

 

 

-s

Lenke til kommentar

Når man har 100% stilling så er det vanlig at man ikke får utbetalt lønn i feks juni. Da får man feriepenger. Siden man kan ha 5 uker ferie i året, er det vanlig at man da kan ta feks 2 uker ferie i november, uten at man blir trukket i lønn den måneden.

Man kjøper seg altså 5 uker ferie mot å ikke få lønn i juni, men man kan ta ut disse 5 ukene når man vil, uten å bli trukket i lønn når du tar de ut.

 

Jobber man ekstra i mai, feks overtid så er det vanlig at dette blir utbetalt som vanlig i juni, i tillegg til feriepenger.

 

Dersom man ikke har 100% stilling vil man få den lønna man har opparbeidet seg i mai samt feriepenger i juni. Det som er litt kjipt med en deltidsjobb er at man risikerer å ikke få noe lønn dersom man ikke jobber en måned. Dvs at dersom du tar sommerferie hele juni så vil du ikke få utbetalt ei krone i juli. En som har 100% stilling kan ta seg fri hele juni, og få vanlig lønn alikevel i juli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...