Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kneskade/ Jumper´s knee.

haakon11

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har slitt med jumpers knee i snart tre mnd, er aktiv friidrettsutøver på 16 år(mellomdistanseløper) og benakribler etter å begynne for fullt igjen. Går til fysio en gang i uken og får en såkalt shockwave behandling. Jeg har løpt en 30-45 min aen hverdag de siste to-tre ukene men smerten sitter der enda, hva kan være grunnen til at jeg har fått dette?

Jeg har stortsett tatt det rolig i nedoverbakker heletiden.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt dette raskest mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. helt ærlig så er dette noe du bør snakke med legen din og fysioterapeuten din om, ikke stille spørsmål om på et forum.

2. du finner nå endel om dette bare med å google, så vidt jeg ser fienner du faktisk svar på det du spør om, så de4t er bare å google vis du ikke vil til legen.

Lenke til kommentar

Det er svært delte meninger om hvordan man fortest mulig kvitter seg med jumpers knee. Noen mener at NSAID preparater skal brukes flittig. Andre mener at nettopp shockwave er god behandling. Den gamle skolen sier at det bare er hvile som hjelper.

Hvis det nå er slik at shockwave ikke hjelper på deg, har den som diagnostiserte ditt jumpers knee tatt i betraktning at det kan dreie seg om Sinding Larsen Johansson syndrom selv om det er en heller uvanlig lidelse? Det kan heller derfor være mulig at din fysioterapeut kan/skal drive god gammeldags manipulering av kneskålen (grovt fortalt).

Lenke til kommentar

Det er svært delte meninger om hvordan man fortest mulig kvitter seg med jumpers knee. Noen mener at NSAID preparater skal brukes flittig. Andre mener at nettopp shockwave er god behandling. Den gamle skolen sier at det bare er hvile som hjelper.

Hvis det nå er slik at shockwave ikke hjelper på deg, har den som diagnostiserte ditt jumpers knee tatt i betraktning at det kan dreie seg om Sinding Larsen Johansson syndrom selv om det er en heller uvanlig lidelse? Det kan heller derfor være mulig at din fysioterapeut kan/skal drive god gammeldags manipulering av kneskålen (grovt fortalt).

Hva menes med godgammeldags manipulering av kneskålen? :)

Hva er en slik NSAID?

Lenke til kommentar

Hva menes med godgammeldags manipulering av kneskålen? :)

Hva er en slik NSAID?

Manipuleringsteknikk grovt fortalt er en teknikk fysioterapeuten bruker for å f.eks flytte litt på kneskålen med hensikt å avlaste det betente området.

NSAID= NonSteroidAntiinflammatoryDrug, et medikament som f.eks Voltaren/voltarol. Aktiv substans er Diklofenak.

Slik Redneck sier, akupunktur og akupressur, kan også hjelpe på.

Lenke til kommentar

Min behandlingsmetode funket ypperlig. Gjorde knebøy og trente opp lårmuskelaturen, samt noen triggerpunkts-akupunkturer. Ta deg en tur til NIMI, de vet best. :)

Stiller meg bak denne. Ta deg en liten pause fra all løpinga og kjør styrketrening til knærne har blitt bedre. Knebøy, markløft og utfall er alle gode øvelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...