pavllion Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 jeg har en gammel pc som jeg kjøpte i 2005. Plutselig på søndag sist uke fikk den en oppdatering av en skjermdriver. Jeg installerte den selvsagt og etter installasjonen var ferdig fikk den rett og slett bluescreen. Skjerm driveren heter Nvidia GeForce 7800 GT. Her er en liste av bluescreen jeg har fått i denne perioden: computer name: HJEMME windows version: Windows XP Service Pack 3, 5.1, build: 2600 windows dir: C:\WINDOWS CPU: AuthenticAMD AMD Athlon 64 Processor 3500+ AMD586, level: 15 1 logical processors, active mask: 1 RAM: 1073201152 total VM: 2147352576, free: 2046914560 -------------------------------------------------------------------------------- Crash Dump Analysis -------------------------------------------------------------------------------- Crash dump directory: C:\WINDOWS\Minidump Crash dumps are enabled on your computer. On Thu 26.05.2011 19:21:20 GMT your computer crashed crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\Mini052611-01.dmp This was probably caused by the following module: nvatabus.sys (nvatabus+0x12809) Bugcheck code: 0x100000D1 (0xEC0000, 0x2, 0x1, 0xFFFFFFFFF7461809) Error: CUSTOM_ERROR file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\nvatabus.sys product: NVIDIA nForce IDE Driver company: NVIDIA Corporation description: NVIDIA® nForce IDE Performance Driver A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvatabus.sys (NVIDIA® nForce IDE Performance Driver, NVIDIA Corporation). Google query: nvatabus.sys NVIDIA Corporation CUSTOM_ERROR On Wed 04.05.2011 16:18:01 GMT your computer crashed crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\Mini050411-01.dmp This was probably caused by the following module: nvatabus.sys (nvatabus+0x12809) Bugcheck code: 0x100000D1 (0xDE0000, 0x2, 0x1, 0xFFFFFFFFF7461809) Error: CUSTOM_ERROR file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\nvatabus.sys product: NVIDIA nForce IDE Driver company: NVIDIA Corporation description: NVIDIA® nForce IDE Performance Driver A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvatabus.sys (NVIDIA® nForce IDE Performance Driver, NVIDIA Corporation). Google query: nvatabus.sys NVIDIA Corporation CUSTOM_ERROR On Thu 21.04.2011 17:06:03 GMT your computer crashed crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\Mini042111-01.dmp This was probably caused by the following module: win32k.sys (win32k+0x2EE0B) Bugcheck code: 0x10000050 (0xFFFFFFFFE144401C, 0x0, 0xFFFFFFFFBF82EE0B, 0x1) Error: CUSTOM_ERROR file path: C:\WINDOWS\system32\win32k.sys product: Operativsystemet Microsoft® Windows® company: Microsoft Corporation description: Win32-driver for flere brukere The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Har aldri fått bluescreen på denne maskinen før. Noen tips? Kanskje en ny driver visst det finnes? Lenke til kommentar
hakonjj Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Beste tipset til dette er å ta en clean format og installere XP på nytt. Gå på nettet og få tak i ALLE driverne på nytt og installer de Lenke til kommentar
ixa Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Du oppdaterte driveren og problemene begynte - bruk rollback hvis du kan. Eller bare installér forrige versjon av driveren igjen. Jeg ser ikke noe selvfølge med å oppdatere til nyeste driver før jeg har tatt meg en surferunde for å sjekke respons fra andre. Ny er ikke nødvendigvis bedre for deg. Beste tipset til dette er å ta en clean format og installere XP på nytt. Gå på nettet og få tak i ALLE driverne på nytt og installer de Han vet når feilen oppstod, og hva han gjorde for at den skulle oppstå - litt overkill å formatere da. Lenke til kommentar
hakonjj Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Du oppdaterte driveren og problemene begynte - bruk rollback hvis du kan. Eller bare installér forrige versjon av driveren igjen. Jeg ser ikke noe selvfølge med å oppdatere til nyeste driver før jeg har tatt meg en surferunde for å sjekke respons fra andre. Ny er ikke nødvendigvis bedre for deg. Beste tipset til dette er å ta en clean format og installere XP på nytt. Gå på nettet og få tak i ALLE driverne på nytt og installer de Han vet når feilen oppstod, og hva han gjorde for at den skulle oppstå - litt overkill å formatere da. Greit nok, du har et poeng. Men regner med at PCen heller ikke har blitt formatert på en stund og da er det ganske greit å få en clean install. Lenke til kommentar
pavllion Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Skal jeg ta xp på nytt igjen? fordi at når jeg prøvde å få den gamle driveren tilbake så trykket jeg på et spill. Så kom det opp at du må installere ny driver og det var sånn det begynte... Å finne nye drivere på nett, hvorfor skal jeg det? jeg har jo alle de driver "diskene" som fulgte med pcen. Hva mener dere jeg burde gjøre? Lenke til kommentar
ixa Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Når jeg ser nøyere etter er det ikke skjermkortdriveren som kræsjer, men IDE driverne. Legg til/Fjern programmer - nvidia.. Enten kan du kun fjerne alt, eller så kan du velge hvilke drivere du vil fjerne. Velg ide - kjør ferdig veiviseren og restart. Virker ikke dette, kan du prøve å hente nye ide-drivere fra nvidia. Og når du refererer en feilmelding er det greit at du skriver den ned så nøyaktig som mulig slik at det blir lettere å feilsøke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå