ninus3d Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hepp folkens, takk til alle som titter innom Langt skoleår og skal belønne meg i sommer med en eyefinity gaming rig Motoren til opplegget tenkte jeg å være et 6990 kort og siden et 6970 i crossfire. CPU'en blir 2500k og håper jeg er heldig med batchen av den da jeg ønsker å klokke den litt opp Siden jeg har hatt min nåværende strømforsyning utrolig lenge har jeg blitt en tilhenger av å gå for kvalitet på dette området. Velger derfor å gå for Corsair AX. Spørsmålet er hvor mye Watt jeg trenger for det her :\ Har skjønt 6990 og 6970 sammen er en ganske heftig ordeal :\ Prisforskjellen mellom AX 850 og AX 1200 er nesten tusenlappen, trenger jeg derfor mer enn 850 eller kan jeg putte tusenlappen til noe bedre? Takker for alle innspill Kan forsåvidt bli gøy å klokke skjermkortene i fremtiden, men har ikke råd til å erstatte et 6990 ødelagt via overklokking så det er isåfall veldig lenge til eller ikke så viktig generelt. Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Mener å huske at 6990 er målt til å bruke over 350 watt. Dersom du i fremtiden skal overklokke eller kjøre et 6990 til ville jeg nok gått for 1200 watten, men til uten ekstrem overklokking så vil nok 850 holde. If you are a Greenpeace activist, then AMD Radeon HD 6990 is definitely not for you. It manages to lose in every aspect of the test. Idle power consumption is around 50 Watts, which is really only a fraction compared to the 395 Watt in the burn mode. ^ fra http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/radeon-hd-6990_4.html Endret 26. mai 2011 av Audun0505 Lenke til kommentar
ninus3d Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Nei to 6990 ville nok blitt litt i det meste laget, selv fysisk med tanke på varme. Tanken var nok isåfall et 6970 som krever litt over halvparten av et 6990? Lander uansett fort på 700 watt + + noe som kanskje er å kutte det litt kort :\ Hvorfor har de ikke en 1000watt modell!! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 6990 har en TDP på 375 watt etter hva jeg klarer å finne, og 6970 har en TDP på 250 watt, så her må du fort regne med 625 watt bare på skjermkortene. Legg så til 90 watt på prosessor og ca 50-60 watt på resten av systemet så har du et greit estimat. For å opprettholde stabilitet over lenger tid vil du gjerne ha en strømforsyning som er 10% kraftigere (eller mer) enn det du trenger (de mister kapasitet med alder), så 850 watt burde passe ganske greit. Lenke til kommentar
ninus3d Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Wow, plutselig virket 850 mer enn nok Antar du 90 watt er realistisk for en overklokka 2500k? Håper å nå 3,9-4,1Ghz sonen... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 90 watt er standard TDP på dem, skal du overclocke blir det mer. Lenke til kommentar
ninus3d Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Kan jeg anta at effekten er noenlunde lineær fram til 4Ghz punktet idet minste? Så å si at 90W TDP retail ikek overstiger... generøse 120W med en overklokking? Virker som jeg har god margin og kan trygt gå for 850. Men hva med fremtiden? Er det noen tanker om hva som skjer innenfor de neste 2-3 årene i forb med watt og PCI-E lanes? Leste at Amd/nvidia har slitt med en roughly 400watts grense? Eller vilneste generasjon fort kreve 450, neste generasjon fort kreve 500 osv? Jeg spør såklart ikke om spekulasjoner for mange år fremover, bare om det ligger en forventet stabilitet mtp dagens teknologi og litt videre Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Strømforbruket i dag er over alle grenser, og pci-e sier egentlig maks 300 watt. Jeg tviler på at vi vil se noen særlig økning, da effektforbruket ikke har gått opp noe spesielt sammenlignet med 7950gx2. Lenke til kommentar
ninus3d Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Ja jeg har stusset litt på det, ser maskiner med 800 watts strømforsyninger og skjermer med lydanlegg og vi snakker fort opp mot 1000 watt... det er MYE, dog heldigvis er de fleste maskinene ganske konservative når de idler. Om du sier et siste yuppers går jeg god for at 850 er dugelig med marginer for planene mine Putter jeg heller den tusenlappen i noe annet på riggen! Takk a plenty for innspillene Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Skal vi se på overclockingsdelen, glemte den i farten. Så lenge du ikke øker spenningen vil forbruket øke noenlunde linjært med frekvensen, men om du må øke spenningen så vil effektforbruket gjerne skyte i været. Men hvorfor ikke kjøre på med en fractal design 1000 watt så har du masse å gå på til overclocking, den koster bare 1160kr på dustinhome.no, og har mottatt strålende kritikker fra ende til annen. Lenke til kommentar
ninus3d Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Hm, skal innrømme jeg ble litt solgt på corsair.. Hva er det jeg taper på, utenom at jeg sparer penger, på å velge fractal over corsair? Har skjønt at corsair riktignok har en ekstremt effektiv transformator, men er ikke jeg som betaler strømregninga så akkurat DET er ikke i fokus Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Fractal sine psu'er er i toppklasse, ingenting å klage på. EDIT: det eneste du mister er i grunn merkenavn, ellers er coolermaster silentpro i samme prisklasse også enormt god. Har en mindre slik selv. Har også satt sammen pcer med fractal design psu'ene. Seasonic lager verdens beste PSU'er, det er noe jeg har hevdet i mange år, og som jeg fortsatt står ved, på privatmarkedet finnes det ikke noe som er bedre, spesielt nå med x-serien. Jeg har også hatt en seasonic 430 watter som jeg har vært enormt fornøyd med, og den leverer 500 watt uten så mye som å høye viftehastigheten til hørbart nivå. Men om man ikke vil legge de 1000kr ekstra som x-serien til seasonic koster, så har jeg ingenting å utsette på hverken fractal design eller coolermaster sine psuer. Endret 26. mai 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
ninus3d Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Får bli en kontoavgjørelse når jeg bestiller i slutten av juni Men ang fractal design 1000w, har den kablingen som trengs for eventuell crossfire? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Du kan jo gå for HX 1000Weteren til Corsair da. Ikke fullt så dyr som AXen. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Fractal design: PCI-Express 8-pin (6+2) anslutning 4 st Coolermaster PCI-Express 8-pin (6+2) anslutning 6 st Så på fractal design kan du få to skjermkort med dobbel kontakt uten adapter, og med coolermaster får du tre skjermkort med dobbel kontakt uten adapter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå