Gå til innhold

6990 og 6970 crossfire, 8x 8x vs 2x 16x

Anbefalte innlegg

6990 er dual GPU, så denne har ekstra båndbredde å hente av for kommunikasjon mellom GPUene.

Men eneste som er tilgjengelig for to fysisk separerte kort er CF broen som er for "trang" og PCI-E bussen.

Jeg vil gjerne se noen bevis på at CF-broen har for dårlig båndbredde. Dette er ren spekulasjon på nett-forum og HardOCP pleier å få veldig god skalering med det tredje kortet i AMD-oppsett.

HardOCP er forøvrig en side som spesialiserer seg på å anmelde høye oppløsninger og flerskjermsoppsett, så det kan være lurt å ta en kikk der ;)

Var noen tester og en tysker som testet 2x 5870 kort i Eyefinity med CrossFire og merket at ytelsen var lik det som ett kort gav han.

Ved nærmere forsking viste det seg at CrossFire var avskrudd når Eyefinity var i bruk, i tilegg var det noen teoretiske beregninger på båndbredden på CF broa som er kjent og størrelsen på ett bilde i 5760 oppløsning som ikke gikk opp.

Dette kan sendes over PCI-E bussen, men det er ikke ønskelig da denne kan være treg sammenlignet med Sideport (Mener det var det ATi kallte teknologien.) som finnes på dual GPU kortene.

VRAM-begrensning høres nå det ut som, om du når VRAM-taket hjelper det ingenting å legge på mer kraft. 5760x1080 pleier jo å kreve en god del mer VRAM enn 1920x1080, og enkelte tester jeg har sett har brukt over 2GB VRAM tilogmed (GTX 580 3GB quad-SLI)

Og driverproblemer, som AMD nå har lagt bak seg stort sett.

Den teoretiske båndbredden du snakker om her gir ingen mening i det hele tatt for meg, om dette var et faktisk problem hadde AMD lagt to hoder for Crossfire på HD 5970 og HD 6990.

Jeg finner noen poster på forum over nettet der det diskuteres om Crossfire-broen er for trang, vi får vel vite om det stemmer med neste generasjons Radeon, om det kommer en ny type Crossfire da.

HD 6990 crossfireX har visstnok skalert veldig bra i tester, så det er vel også mulig AMD har fikset dette på et vis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet var med AFR, altså at skjermkort nr 2 skulle tegne annenhvert bilde og er den mest populære for øke ytelsen.

I teorien skal scissor typen funke bedre da bildet kan deles inn i 3 deler og hver GPU tar 1920 x 1080 hver altså likt vanlig enkeltskjerm, så det er mulig det er dette ATi bruker.

Kan være mulig å teste dette med å bruke Radeon Pro da det er mulig å tvinge fram en teknikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...