Gå til innhold

6990 og 6970 crossfire, 8x 8x vs 2x 16x

Anbefalte innlegg

Hepp folkens, takk til alle som titter innom :)

Langt skoleår og skal belønne meg i sommer med en eyefinity gaming rig :)

Motoren til opplegget tenkte jeg å være et 6990 kort og siden et 6970 i crossfire.

Hovedkortet jeg ser på og vurderer er hva som ser ut til å være forbrukerklassikeren omdagen Asus P8Z68-V Pro.

PCI-E lanene på denne i crossfire er dog 8x og 8x om jeg ikke har skjønt feil og jeg finner bare reviews som tester forskjellene for gamle kort som 4870x2 etc

Hva er tapet for å ikke ha et hovedkort som støtter 16x 16x crossfireløsning (og istedet 8x 8x)?

Takker for alle innspill, men håper å høre fra folk som vet mer konkrete ting, siden forum jeg finner via google allerede er fullspekket av spekulasjon nok som det er :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke HD 6990 er så happy å kjøre på et 8x-spor. Hvorfor i alle sager skal du ha tre grafikkkjerner i Crossfire forresten? Like greit å begrense seg til to kjerner og så oppgradere når neste generasjon kommer. Skalering over to kort er ganske horribel og driverproblemer utvides visstnok vanvittig.

Lenke til kommentar

Vel, det startet med at som en belønning skulle jeg bygge en spillemaskin som var ufornuftig rå bare for den opplevelsens skyld. Det er ganske gøy, tross alt ;)

Men når jeg ble vandt til tanken på å maxe alt av det kommende i et års tid og etterhvert innså at eyefinity så mye morro ut... vel, eyefinity ser ut til å kreve skjorta av skjermkort :s

Om jeg ønsker den samme "badass" opplevelsen med en eyefinity rigg... :\

Eller undervurderer jeg 6990 her?

Lenke til kommentar

HD 6990 vil klare å pushe de aller fleste spill på maks grafikk på 3x 1920x1080-skjermer. Noen nyere og hardere spill som Witcher 2, Crysis og lignende vil du måtte skru ned på innstillingene noe, men du vil absolutt få meget spillbar ytelse med eyefinity med gode innstillinger grafikkmessig.

Grunnen til at jeg ikke anbefaler mer enn to kjerner er fordi driverne er kjent for å kræsje og slikt med tre.

Lenke til kommentar

Trodde dette var mer eller mindre løst :\

Ustabilitet er funkiller #1, er å foretrekke en redusert visuell kvalitet da ja :(

De testene jeg ser maxer alltid spillene, men også post-prosesseringa som antialisering og aniso... Jeg har aldri vært særlig pirkete på jagged lines og lignende, hvor mye performance frigjøres av å redusere/ikke kjøre med dette?

Lenke til kommentar

Phf! Tull/antagelser alt sammen.

Kjører selv 6990 + 6970.

Skalerer supert fra om jeg kjører 6990 for seg selv eller 6970 for seg selv. Har heller ikke opplevd at noen spill/applikasjoner har kræsjet enda. Stabilt som F. Jeg er strålende fornøyd med det nye oppsettet mitt.

Men du trenger god luftflyt i kabinettet. Har 3x120mm 2x140mm og 1x200mm vifter i et antec p193 v3, og må fremdeles sette på manuell viftestyring i enkelte sammenhenger. Og 6990en bråker som et uvær.

Lenke til kommentar

Vo0do0, pokker heller :\ de påstår en ganske merkbar forskjell på 2 ganger 16x over 2 ganger 8x :\

Hvilket hovedkort burde jeg gå for da? Jeg hadde opprinnelig tenkt ASUS P8Z68-V Pro og var relativt overbevist av det valget. Er det WS Revolution som er det jeg bør gå for?

Daxen, hva da når jeg skal adde den 3'e gpuen i fremtiden? (om 3 måneder ca, etter kjøpet i slutten av denne måneden). Er det ikke bedre med 2 kort i maskina, enn 3?

Lenke til kommentar

Ehm. Mente å poste denne også. :)

Om P8Z68 serien er lik P8P67 serien men med annet chipset, kan det være lurt å gå for Deluxe modellen om den finnes. Leste iallfall om P8P67 deluxe og pro at man tjente litt i SLI/crossfire med deluxe modellen.

2 kort er ikke nødvendigvis bedre. Jeg kjøpte to fordi det var det jeg var konfortabel med plassmessig. Men 3x 6970 vil kjøre med høyere klokkefrekvens på minne og CPU da 6990 er klokket ned. Du kan jo selvfølgelig klokke opp 6990, men referansekortene som finnes i dag blir veldig varme og støyer mye. 6970et jeg har er et ASUS DC2. Ekstremt mye kjøligere og stillere enn 6990. Så når det kommer en god 3. parts kjøleløsning til 6990, kommer jeg til å gå til innkjøp.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan landet ligger med 6xxx serien, men noe over dobbelt GPU kortene har problemer i Eyefinity.

Årsaken er at framsene i 5xxx oppløsning blir for store å overføre mellom kortene og derfor har ATi enkelte ganger bare skrudd av det 3 skjermkortet.

dobbelt GPU kortet har en liten ekstra puff her med at den har en ekstra link til overføring og kan derfor håndtere Eyefinity.

Til singelskjerm funker det brillefint, men 3 er litt hips og haps om de ikke har fikset det siden 5xxx serien.

Lenke til kommentar

007CD,

utifra hva jeg leser av benchmarks så knuser 6990 et 6970 i eyefinity-rigger så de drar tydeligvis NOE nytte av det?!? :\

Ser ut som om det blir et P8P67 Maximus IV for å kunne dra 3 kjerne-xfire.

Jeg har fått bekreftet fra flere hold at 6990+6970 funker bra sammen uten større problemer, spørsmålet er om det fremdeles gjør det i eyefinity eller om eyefinity rett og slett "begrenser" seg til 6990 :\

Lenke til kommentar

6990 er dual GPU, så denne har ekstra båndbredde å hente av for kommunikasjon mellom GPUene.

Men eneste som er tilgjengelig for to fysisk separerte kort er CF broen som er for "trang" og PCI-E bussen.

Jeg vil gjerne se noen bevis på at CF-broen har for dårlig båndbredde. Dette er ren spekulasjon på nett-forum og HardOCP pleier å få veldig god skalering med det tredje kortet i AMD-oppsett.

HardOCP er forøvrig en side som spesialiserer seg på å anmelde høye oppløsninger og flerskjermsoppsett, så det kan være lurt å ta en kikk der ;)

Lenke til kommentar

arni90,

jeg har lest reviewen dems av tri-sli vs tri-xfire og likte det jeg så :) Syns det javnt gjennom så ut til å gi en killer boos med et ekstra 6970 på det 6990 kortet.

Eneste jeg nå blir litt forvirra av er Eyefinity, hvorvidt det blir ustabilt med en 3'e GPU.

Vet folk påsto det ang selv vanlig 1-skjermsløsning, dette har jeg sett tilbakevist da mange kjører 3-xfire og koser seg med det. Finner lite rundt hvorvidt det er et problem med eyefinity bare :\

Har du noe innspill på P8P67 Maximus IV btw? Er det en av de bedre 3-GPU kortene jeg kan ta, eller er det overprisa som f?

Lenke til kommentar

arni90,

jeg har lest reviewen dems av tri-sli vs tri-xfire og likte det jeg så :) Syns det javnt gjennom så ut til å gi en killer boos med et ekstra 6970 på det 6990 kortet.

Eneste jeg nå blir litt forvirra av er Eyefinity, hvorvidt det blir ustabilt med en 3'e GPU.

Vet folk påsto det ang selv vanlig 1-skjermsløsning, dette har jeg sett tilbakevist da mange kjører 3-xfire og koser seg med det. Finner lite rundt hvorvidt det er et problem med eyefinity bare :\

Har du noe innspill på P8P67 Maximus IV btw? Er det en av de bedre 3-GPU kortene jeg kan ta, eller er det overprisa som f?

Hehe. Kommer med en side til jeg. Test av x58, p67 og p67 + NF200

Ser det er en liten gevinst med NF200-chippen, og den ser ut til å øke med høyere oppløsninger. Så det er godt mulig at det i eyefinity kan være lurt å gå for dette kortet eller P8P67 WS Evo.

Du sier jo at du vil ha noe ufornuftig rått, så om du skal skvise absolutt alt ut av HWen din er det vel ikke så mye å lure på? :)

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar

Maximus IV Exteme er et deilig kort, bare pass på at kabinettet ditt har plass til EATX-kort. Skal sette opp et oppsett for en kompis i morgen med HD 6990 + HD 6970 på et Maximus IV Extreme med i7-2600k. Kan poste her angående hvordan det fungerte.

HD 6990 vil du gjerne ha x16 på, da det høres litt trangt ut med x4 per GPU for meg.

NF200-chippen hjelper mer med å gi deg god skalering i spill som i utgangspunktet har høy fps som COD-serien. Jo flere bilder per sekund, jo høyere båndbredde må man ha for å gå oppover.

Lenke til kommentar

6990 er dual GPU, så denne har ekstra båndbredde å hente av for kommunikasjon mellom GPUene.

Men eneste som er tilgjengelig for to fysisk separerte kort er CF broen som er for "trang" og PCI-E bussen.

Jeg vil gjerne se noen bevis på at CF-broen har for dårlig båndbredde. Dette er ren spekulasjon på nett-forum og HardOCP pleier å få veldig god skalering med det tredje kortet i AMD-oppsett.

HardOCP er forøvrig en side som spesialiserer seg på å anmelde høye oppløsninger og flerskjermsoppsett, så det kan være lurt å ta en kikk der ;)

Var noen tester og en tysker som testet 2x 5870 kort i Eyefinity med CrossFire og merket at ytelsen var lik det som ett kort gav han.

Ved nærmere forsking viste det seg at CrossFire var avskrudd når Eyefinity var i bruk, i tilegg var det noen teoretiske beregninger på båndbredden på CF broa som er kjent og størrelsen på ett bilde i 5760 oppløsning som ikke gikk opp.

Dette kan sendes over PCI-E bussen, men det er ikke ønskelig da denne kan være treg sammenlignet med Sideport (Mener det var det ATi kallte teknologien.) som finnes på dual GPU kortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...