Gå til innhold

BK: Solnedgang


MGH

Anbefalte innlegg

Er ganske fersk innen foto, men vil bare lære, ta bilder og bli bedre.

 

Har ikke gjort noe etterbehandling av bildet, bortsett fra litt crop i bunnen.

Kom med tilbakemeldinger om hva som kunne vært gjort annerledes med innstillinger, komposisjon, etterbehandling. Er helt grønn på programmer ala Photoshop, men driver å prøver meg litt fram med lightroom :)

 

Canon eos 60d m/18-55is @ 18mm. 1/80 sek, F/9, ISO 200.

post-35892-0-59472400-1306436492_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns kanskje at det blir litt flatt på den måten at de mektige skyene ikke kommer til sin rett, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg føler meg ikke kompetent nok på LR til å komme med noen konkrete forslag, men jeg ville kanskje ha forsøkt å få mer dybde i skyene. Tar du bildene i råfiler eller .JPG? Det er mye mer å hente i etterbehandlingen hvis du skyter i RAW.

 

Syns også det blir litt for tynt i forgrunnen, faktisk så tynt at jeg ville ha vurdert å gjøre det enda tynnere, bare for å få blikket litt mer mot himmelen. Kanskje fjerne en cm eller to av bunnen på bildet.

 

Lightroom er gøy :thumbup:

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, ser selv at det er noe som "mangler".

Jeg tar i både raw og jpg, så mulighetene for å hente fram noe mer av bildet er der :)

 

Må se til å lære meg mer i LR så skal jeg se hva jeg kan få gjort.

Men hva med bildet ellers, er det er greit utgangspunkt?

Takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

Jeg personlig har en ting for skyer, så jeg liker det i utgangspunktet veldig godt. Det er i mine øyne hverken storslagent eller originalt, men et pent bilde :)

 

Det er veldig bra at du vil sette deg ordentlig inn i LR, men det første jeg ville ha lært meg ordentlig er selve fotograferingen, det er ikke alt man kan redde med en runde etterbehandling. Det er alltid greit å kunne det grunnleggende om blender, lukker, ISO, brennvidde osv. Magnar Fjørtoft har ei veldig bra bok som heter "Digital fotografering i praksis", det er så mye lettere å stille inn alle disse faktorene når man skjønner hvorfor man gjør som man gjør :)

Lenke til kommentar

Vil jo såklart ha et bra utgangspunkt som mulig rett ut fra kamera, og det er kjekt å kunne rette opp litt i etterkant også.

Tror jeg aldri har brukt Auto på kameraet, bruker som regel Av, Tv eller M. Like greit å sett seg inn i det med en gang fant jeg ut.

Har lest endel guider og artikler om emnet blender, lukker, iso og brennvidde, så har fått en god forståelse for hvordan det henger sammen.

Men er myye å lære, og det merker jeg hver gang jeg er ute med kameraet å knipser bilder :)

 

Den boka du nevner har jeg hørt mye bra om så den vurderer jeg å skaffe meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...