Special P Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Hei Er det mulig med fullstendig vakuum? Altså 0 BarA. Dersom du ser for deg en sylinder, er det mulig å få fullstendig vakuum på den? Det må jo fortsatt være noe inne i beholderen, klarer ikke helt å forstå at det skal være ingenting der. Endret 26. mai 2011 av Absolut Lenke til kommentar
Faaensoldemor Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Tror det er mulig i teorien. Men jeg tror ikke det fungerer i praksis, fordi hvis du har en sylinder som du tømmer for atomer vil beholderen "svette" atomer, slik at du ikke vil klare å holde vakuumet. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Det er like vanskelig å få fly i lysets hastighet som å få til 100% vakum. 2 Lenke til kommentar
Special P Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Må da være mulig å lage en beholder som er potte tett og ikke "avgir" materiale. Var ikke akkurat det jeg trodde kom til å bli problemet EDIT: Fichmassacre: hvorfor? Endret 26. mai 2011 av Absolut Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Det er like vanskelig å få fly i lysets hastighet som å få til 100% vakum. Så 100% vakum er ikke mulig? Lenke til kommentar
Faaensoldemor Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Må da være mulig å lage en beholder som er potte tett og ikke "avgir" materiale. Var ikke akkurat det jeg trodde kom til å bli problemet EDIT: Fichmassacre: hvorfor? Hvorfor hva? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Må vel også være helt fritt for all energi, som varme, lys, EMS... noe mer? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Må da være mulig å lage en beholder som er potte tett og ikke "avgir" materiale. Var ikke akkurat det jeg trodde kom til å bli problemet EDIT: Fichmassacre: hvorfor? Ser du ikke for deg det at det kan være utfordrende å holde et antall atomer på noe rundt 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 = 1027 (selvsagt avhengig av størrelsen til beholderen) i én fast posisjon over lengre tid uten at ETT enesteste knøttlite atom river seg løs fra bindingene og tar seg en liten flygetur i beholderen? Hvis du greier å avkjøle greia til noe nær det absolutte nullpunkt, kan det jo kanskje hjelpe. Da vil det være mindre sannsynlig at atomer fra beholderen river seg løs og flyr rundt i beholderen. Lenke til kommentar
Special P Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Må da være mulig å lage en beholder som er potte tett og ikke "avgir" materiale. Var ikke akkurat det jeg trodde kom til å bli problemet EDIT: Fichmassacre: hvorfor? Hvorfor hva? Beklager, mente iNeo. Må da være mulig å lage en beholder som er potte tett og ikke "avgir" materiale. Var ikke akkurat det jeg trodde kom til å bli problemet EDIT: Fichmassacre: hvorfor? Ser du ikke for deg det at det kan være utfordrende å holde et antall atomer på noe rundt 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 = 1027 (selvsagt avhengig av størrelsen til beholderen) i én fast posisjon over lengre tid uten at ETT enesteste knøttlite atom river seg løs fra bindingene og tar seg en liten flygetur i beholderen? Hvis du greier å avkjøle greia til noe nær det absolutte nullpunkt, kan det jo kanskje hjelpe. Da vil det være mindre sannsynlig at atomer fra beholderen river seg løs og flyr rundt i beholderen. Dersom man lager beholderen liten og av et veldig hardt materiale, skulle jeg ikke tro at det er noe problem. Dessuten så tviler jeg på at vi klarer å måle om det ene lille atomet har løsnet og flyr rundt i beholderen. Å fryse den nes til nærme det absolutte nullpunkt (det klarer vi ikke, er bare teoretisk mulig, sikkert på samme måte som 100% vakuum når jeg tenker meg om) er juks. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Tror det er mulig i teorien. Men jeg tror ikke det fungerer i praksis, fordi hvis du har en sylinder som du tømmer for atomer vil beholderen "svette" atomer, slik at du ikke vil klare å holde vakuumet. Ja, dette er riktig. I Ultra-High-Vacuum-aplikasjoner (f.eks. partikkelakselerator) må man derfor ha div. merkelige pumper for å holde vakumet nede. I tillegg kjører man gjerne en "bake-out" etter at man har fjernet luften (må gjenntas dersom vakuumet brytes), noe som innebærer at man varmer opp overflaten (ofte kobber pga. ledningsevnen) til et par hundre grader i et par dager. Da har mye "svettet ut" - spesielt gasser som blir fanget inne i metallgitteret. Deretter er det en god idé å holde temperaturen lavest mulig Må da være mulig å lage en beholder som er potte tett og ikke "avgir" materiale. Var ikke akkurat det jeg trodde kom til å bli problemet EDIT: Fichmassacre: hvorfor? Ser du ikke for deg det at det kan være utfordrende å holde et antall atomer på noe rundt 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 = 1027 (selvsagt avhengig av størrelsen til beholderen) i én fast posisjon over lengre tid uten at ETT enesteste knøttlite atom river seg løs fra bindingene og tar seg en liten flygetur i beholderen? Hvis du greier å avkjøle greia til noe nær det absolutte nullpunkt, kan det jo kanskje hjelpe. Da vil det være mindre sannsynlig at atomer fra beholderen river seg løs og flyr rundt i beholderen. Husk at graden av vakuum er avhengig av tettheten inne i beholderen - større beholder betyr kanskje mer vegger, men også større volum. 1 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Det blir vel kanskje litt feil å sammenligne perfekt vakuum (fravær av masse) med lyshastighet og absolutt nullpunkt. Som nevnt skal det i teorien være mulig, men vil avhenge av hvilket materiale veggene i beholderen er konstruert av. Jeg er usikker på dette, men det kan vel muligens bli mulig å benytte materialer som graphene på innsiden av veggene for å forhindre at det svettes atomer? Med en unik todimensjonal struktur og en tensil styrke på 130 GPa burde vel dette være en kandidat ser jeg for meg..? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Absolutte nullpunkt, absolutt vakuum og lyshastigheten. Alle har grenser foran: Man kommer seg ikke dit. Bare nesten 2 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 [citation needed] Hva er egentlig vakuum? For å kunne definere noe skikkelig, så må man nesten kunne definere hvordan det måles. Dersom kriteriet for absolutt vakuum er at en sensor som fanger gassmolekyler satt inn i kammeret ikke har fanget noen i løpet av en uendelig lang telletid, så tror jeg det er mulig (om enn ikke praktisk) - gitt fullstendig ikke-gassende overflater og fravær av kosmisk stråling etc. Dersom kriteriet er at en enkelt kvantemekanisk partikkel alltid vil bevege seg i en rett linje igjennom tanken, så er jeg mer tvilende, da vakuumet "syder" av virituelle[1] partikkel-antipartikkel-par som dukker opp og forsvinner hele tiden - og en høyenergetisk partikkel som beveger seg igjennom "vakuumet" vil kunne "krasje" i en av disse slik at den selv blir spredd, og at det par'et blir reelt. [1] Oppfyller ikke E^2/c^2 - p^2 = m^2 - også kalt "off shell" 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå