Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har lærerne rett til å ta fra deg mobiletelefonen,ipod o.l?


QUiPS

Har dette skjedd deg?  

48 stemmer

  1. 1. Har dette skjedd deg?



Anbefalte innlegg

En lærer har ingen politimyndighet så nei h*n har ikke hverken rett eller lov til å konfiskere noe som helst av andres eiendom mot deres vilje. Annmeld dem for tyveri.

Det stemmer ikke, Flesvik. Opplæringslova (§2-9) gir eksplisitt kommunene lov til å innføre ordensreglement, herunder tiltak mot elever som bryter reglene. Den eneste begrensningen er: "Fysisk refsing eller anna krenkjande behandling må ikkje nyttast."

 

Dette følger av at lærerne i skoletiden har ansvar for elevenes ve og vel. De har ikke politimyndighet, de har myndighet som stedfortredende foresatte. Det skolen antagelig ikke kan gjøre er å beholde slikt utover skoletiden.

 

Geir :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På hvilken måte er det relevant?

 

Redigert: Det er elevene som har ansvar for å lese, kunne og følge ordensreglene. Akkurat som at det er du som skal sjekke opp i lovverket før du gjør noe dersom du er usikker. Et annet spørsmål: Kan lærere straffe (les gi anmerkning) til elever som ikke har skrevet under? Man er ikke sikker på at de har lest gjennom reglene, og de har jo ikke godkjent dem.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Tror vil ordensreglemanget er litt som en EULA: Den er egentlig ikke gyldig, men du er tvunget til å underskrive den.

 

Jeg siterer meg selv fra en tidligere post:

Opplæringslova (§2-9) gir eksplisitt kommunene lov til å innføre ordensreglement, herunder tiltak mot elever som bryter reglene. Den eneste begrensningen er: "Fysisk refsing eller anna krenkjande behandling må ikkje nyttast."

 

Dog, siden det ikke finnes noen rettningslinjer, så burde vi få en hel klasse til å nekte å underskrive, bare for å se hva som skjer.

Da får dere antagelig nedsatte ordenskarakterer.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Jeg hadde alltid mobil med på skolen, nle ''fersket'' noen ganger, men når de ba om å få telefonen så sa jeg bare nei, og som noen skrev i ett innlegg over her så er det ikke lov for lærere å ta den ved tvang eller vold. En lærer prøvde å ta hardt tak i meg og dra meg ut av klasserommet en gang, jeg rev til meg armen og skrek at hun for faen ikke skulle ta på meg sånn. Enkelte skulle aldri blitt lærere.

 

Jeg hadde ikke skrevet under på noe, og det jeg skriver under på før jeg fylte 18 er heller ikke juridisk bindende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vis dere ikke vil bli fratatt mobil , Ipod på skolen ..Ikke kom på skolen, da har dere tydeligvis valgt feil valg..Skolen er ikke noe for dere. Skolen er for dem som ønsker å få en utdanning, ikke for dems som skal chattte, spille, ringe, høre på musikk..på mobil, Ipod ..ol

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke skrevet under på noe, og det jeg skriver under på før jeg fylte 18 er heller ikke juridisk bindende.

Dine foresatte kan inngå avtaler på dine vegne. Du står ikke fritt til å sabotere undervisningen bare fordi du er umyndig.

 

skrek at hun for faen ikke skulle ta på meg sånn. Enkelte skulle aldri blitt lærere.

Nei, du burde lære deg folkeskikk.

Endret av Lord Britishface
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke skrevet under på noe, og det jeg skriver under på før jeg fylte 18 er heller ikke juridisk bindende.

Dine foresatte kan inngå avtaler på dine vegne. Du står ikke fritt til å sabotere undervisningen bare fordi du er umyndig.

 

Saborterer jeg undervisningen når jeg har med meg mobil (lydløs, vel å merke) på skolen fordi moren min ligger på sykehuset, og venter på info fra familie? Jøss.

 

skrek at hun for faen ikke skulle ta på meg sånn. Enkelte skulle aldri blitt lærere.

Nei, du burde lære deg folkeskikk.

 

Har ingenting med folkeskikk å gjøre. Det å la lærere være fysiske mot elevene er langt fra folkeskikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...