Kvakko Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Jeg har innsett at det er på tide med en ny PC, men siden jeg ikke har fulgt så mye med på hardwarefronten i det siste, så hadde det vært greit med litt feedback fra noen som er litt mer opplyst om dette enn meg. Jeg bruker PC'en til litt av hvert, men spiller sjelden nyere spill. Foreløpig har jeg sett på følgende komponenter: Prosessor: Intel Core i5 2500K Hovedkort: MSI P67A-C45 Skjermkort: Asus Radeon HD 6870 DirectCU RAM: Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB HD: Intel 320 Series SSD 120GB Ser dette greit ut? Finnes det eventuelt et alternativt HK, slik at jeg kan bestille alt fra Dustin? Hvordan er støynivået på disse komponentene? Det er hovedsakelig skjermkortet jeg er bekymret for. Og til sist: Jeg har en Tagan TG480-U01 på 480W jeg håpet å kunne bruke. Holder den til dette oppsettet? Takk på forhånd for alle innspill. Endret 26. mai 2011 av Kvakko Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Du kan jo kjøpe et H67-hovedkort om du ikke vil overklokke prosessoren, lite poeng med et HD 6870 å overklokke CPU uansett. PSUen du har var sikkert ok da den var ny for å kjøre dette oppsettet, men i dag vil den nok ha degradert litt i ytelse og ha vanskelig for å levere nok ampere på 12V-linja. Blandt dagens PSUer kan den også sammenlignes mer med en 350W enn 480W, da mesteparten av strømmen trekkes gjennom 12V (som er bare på 28A på den du har). Den er også 7 år gammel og har kun to SATA-porter og ingen PCIe x6-kabler. Kort sagt: bytt til en ny PSU som har kabler som er laget for å fungere bra med dine komponenter. OCZ ModXStream Pro 500W har modulære kabler så de du ikke trenger kan kobles ut og har kabler nok til skjermkortet ditt. Lenke til kommentar
Kvakko Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Ok, da blir det ny PSU. Takk for den oppklaringen. Hva er fordelen med å kjøpe et H67-hovedkort, bortsett fra GPU-løsningen? Planen var å gå for et rimelig skjermkort nå, og heller oppgradere senere hvis behovet meldte seg. Tenkte det var greit å kunne ha muligheten til å overklokke senere. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Da bør du gå for et P67 hovedkort. p8p67 pro er fint. Med H67 er det ikke flere fordeler en at den har et svakt skjermkort og da kan brukes hvis skjermkortet ditt går i stykker. Jeg har ihvertfall aldri hørt om flere fordeler. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Det er billigere og er i praksis like bra for et budsjettbygg med en i3-2100 eller i5-2300 Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Ikke mye du sparer og som han sier han vil ha overklokkingsmulighet senere. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 300 kr som kan legges et annet sted er ikke dumt. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 jo, men er ikke de 300 kronene verdt den store overklokkingsmuligheten han har mulighet til senere ? Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hva skal han med et spillgrafikkort når han ikke spiller nye spill? Ville satset på et hovedkort med Intel HD og droppet det eksterne skjermkortet. PC-en vil bli mer stillegående og ny PSU droppes også. Lenke til kommentar
Kvakko Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Som nevnt spiller jeg sjelden nyere spill, men det hadde likevel vært greit med en grafikkløsning som er litt bedre enn min nåværende PC (7900 GT). H67 er absolutt aktuelt dersom det når opp til dette kortet. ÜberTec: Takk for tips angående p8p67 pro, men jeg tror LE varianten av kortet gjør samme nytten for meg (dersom spesifikasjonene hos Dustin er noe å gå etter). Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 P8P67 LE er ikke særlig bra til overklokking, det skalerer overklokken tilbake om du går for langt grunnet svakt kraftdesign. Maks overklokk har typisk vært målt til 4.0GHz, grunnet for lite strøm for noe raskere. Skal du overklokke må du kjøpe P8P67 eller P67-UD3. Intel HD 3000 er ikke like bra som et 7900 GT, så om du har lyst til å overgå 7900 GT må du nok finne et dedikert kort som HD 6670 eller GTS 450 avhengig av produsent Lenke til kommentar
Kvakko Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Som sagt så har jeg ikke store behov, men det er kjekt med et system som er litt fleksibelt med tanke på fremtidig overklokking og oppgraderinger. Ok, foreløpig ser det altså slik ut: Prosessor: Intel Core i5 2500K Hovedkort: ASUS P8P67 B3.1 P67 S-1155 ATX Skjermkort: ASUS RADEON HD6670 RAM: Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB HD: Intel 320 Series SSD 120GB PSU: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT (kostet bare 70kr mer enn 500W-varianten) Ser alt ok ut? Jeg vet at systemet er ujevnt med tanke på forholdet mellom prosessor og GPU, men tanken er at jeg enkelt skal kunne ha mulighet til å oppgradere senere ved å overklokke + kjøpe nytt skjermkort dersom behovet skulle melde seg. Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Ser fint ut det der. Lurer bare på RAMen litt. Har du satt opp 1 enkel brikke på 4GB? I så fall burde du heller kjøpe en pakke på 2, altså 2x2GB, for totalt 4GB. Disse: http://www.dustinhome.no/pd_5010331609.aspx Lenke til kommentar
Zyvox Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 P8P67 Pro B3 er ganske bra til både spill og annet. Foreslår egentlig 6GB RAM til deg, hvis du ikke vil ha 32bit system da. 6GB RAM koster ikke veldig mye mer, kanskje en hundrings, og kan takle mer samtidig. i5 prosessor og 4GB RAM ser jeg ikke så stor nytte i - ville heller isåfall kjørt 6GB RAM For skjermkort, hvis du ikke spiller nyere spill på høy grafikk, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=612854 eller noe lignende som ikke er for dyrt. I den ene anmeldelsen ser jeg at det visstnok er veldig stillegående For kabinett, prøv et lydabsorberende som Fractal Design R3 - Et av de desidert beste kabinettene på markedet. Det har tre vifter hvis jeg ikke tar helt feil, og er lydabsorberende (husk at det er R3 ikke R2). Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Foreslår egentlig 6GB RAM til deg, hvis du ikke vil ha 32bit system da. 6GB RAM koster ikke veldig mye mer, kanskje en hundrings, og kan takle mer samtidig. i5 prosessor og 4GB RAM ser jeg ikke så stor nytte i - ville heller isåfall kjørt 6GB RAM Men det er da ikke lurt? 1155 socketen bruker dual channel, så da er det vel best med enten 4 eller 8GB ram ? Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 ÜberTec har rett, 2x2GB eller 2x4GB for enten 4GB eller 8GB totalt. Med ditt budsjett holder 4GB bra. Så kan du kjøpe litt mer når du får bedre råd. (Ikke kjøp 4x2GB, vanskeligere å utvide senere og yter dårligere enn 2x4GB uansett). Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 2X4GB koster kun 649,- da. Ville nok personlig gått for det. http://www.dustinhome.no/pd_5010485739.aspx Lenke til kommentar
Kvakko Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Tusen takk for alle svar. Dere har vært til stor hjelp. MrConfusion: Ja det er 2x2GB. 4GGB holder for meg foreløpig. Jeg må være litt sparsommelig nå før ferien. Zyvox: Jeg skal ta en kikk på det skjermkortet. Takk for tipset. Ett (eller, to egentlig) siste spørsmål: Hva er forskjellen på P8P67 B3 og P8P67 B3.1, og trenger jeg PRO-versjonen dersom jeg ikke er interessert i SLI? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 B3.1 er nok en nyere revisjon som fikser noe hovedkortet tidligere hadde problemer eller svakheter. PRO-utgaven er nok lite interessant for deg med mindre du skal kjøre SLI, det er den mest merkbare forskjellen på de to, men det er jo noen andre funksjoner som ekstra USB, eSATA og lignende. Du får nok uansett mer enn nok med P8P67 så ingen bekymring Lenke til kommentar
Kvakko Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Flott! Da er alt i orden. Takk nok en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå