Gå til innhold

Mistet kamera m/ objektiv i bakken

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg mistet nylig mitt Nikon D7000 og Nikon 35mm f/1.8 AF-S i gulvet. Annet enn at fokusringen bare går evig rundt og ikke stopper, har jeg ikke lagt merke til andre problemer (ennå).

Noen som vet hva som er typisk å skje med kamera/objektiv når det detter i bakken?

Bør jeg sende inn objektivet på reperasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utenom de åpenbare og synlige skadene så kan sensoren komme noen mikrometer ut av posisjon. Det er nok til at autofokusen kan bomme litt (statisk fokusfeil).

Prøv deg litt frem med et objektiv som har størst mulig blenderåpning (minst mulig dybdeskarphet) og fokuser nært nærgrensa. Bruk gjerne et makroobjektiv om du har.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar. Virker som om huset har greid seg bra, men objektivet har tatt i mot skader.

Fokusringen bare snurrer evig rundt, den stopper ikke. Kan virke som om ting ikke kommer helt i fokus heller, verken når jeg bruker AF eller M..

Lenke til kommentar

Da er nok ødelagt og verdiløst. Du kan jo prøve å se om du får reddet det fra skraphaugen ved å ta fram skrujernet og åpne det. Det er jo verdiløst så det eneste du risikerer er at det mot formoding kan bli i orden igjen. Det er lov å håpe.

Lenke til kommentar

Sjekk fokus nøye med et annet objektiv. Sannsynligvis har kameraet klart seg. thumbup.gif

Jeg har et 35/1.8, fokusringen på det kan også snurres rundt uten å stoppe, dvs at det er vanskelig å kjenne når den når enden og begynner å "skli".

Uansett griseflaks hvis du bare ryker på å måtte bytte ut 35mm'en ettersom det er ca. det billigste objektivet som er mulig å oppdrive...

Som generell kommentar vil jeg si at det i det lange løp blir bedre bilder av å ha med seg kameraet på risikable steder fremfor å alltid beskytte det i sekken etc.

Min erfaring er at det er ekstremt skjelden noe faktisk blir skadet.

Lenke til kommentar

Hmm. Kan virke som om det ikke er så ille jeg tror. Kan slenge ut et test bilde litt senere, så kan dere få se... Takk for hjelp og råd!

Noen som vet om jeg kunne sendt inn kamera/objektiv for en sjekk, om at alt er i orden? Og hva dette evt. koster?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...