Gå til innhold

Tips til bryllupsfotografering


Anbefalte innlegg

Jeg fikk en tlf nå i stad, og fikk spørsmål om jeg kunne ta bilder av et brudepar. Altså kun oppstilte bilder av paret. Det er min aller første gang jeg kommer til å gjøre det. Vet ikke helt datoen enda, men det er nok noen uker til. Fotograferingen skal skje utendørs.

 

Objektivene jeg har er 35mm f/1.8, 18-105mm og 70-300mm. Sistenevnte blir uaktuell å ha med. Men hvordan er de andre to egentlig? Egner de seg bra? Hvis ikke, kom med tips til hvilke objektiver som er gode! Kameraet mitt er D3000.

 

Kom med de tipsene dere har, og hvis dere har noen gode inspirasjonssider på nettet så legg ut dem også! :) Jeg trenger alt jeg kan få.

Endret av cen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du takket ja til oppdraget allerede?

 

Det er et stort ansvar å ta brudebilder. Går noe galt så vil brudeparet bli sure på deg, samme hva de sier på forhånd. Mister du kameraet i bakken og det blir ødelagt, det blir feil på minnekortet, eller noe annet går galt så ligger du tynt an selv om det ikke er din feil.

 

Men over til oppgaven: 35-millimeteren har best kvalitet, men den kan bli litt i videste laget. Proprosjonene kan virke litt rare. Det kan du forbedre ved å stå såpass langt unna at du får mye luft rundt paret. Så kan du beskjære bildet ned så det tilsvarer f.eks 50 mm.

 

Ellers så ville jeg nok brukt 18-105-objektivet rundt 50-70 mm. Du får se hvor stor blenderåpning du får bruk for.

 

Hvis dere skal ta bilder innendørs, lån deg en ekstern blits og vinkle den mot taket eller veggen.

 

Innendørsbilder/studiobilder synes jeg kan bli litt kjedelig. Prøv gjerne litt utendørs om dere har tid og du vet om en plass i nærheten med god bakgrunn og riktig lys.

 

Få paret engasjert i poseringen. Ha gjerne med deg noen som kan varte de opp og foreslå positurer, bakgrunner og hjelpe til. Musikk kan også hjelpe godt på.

 

Ta MANGE bilder. Ta backup av minnekortet og backup av backupen.

 

Bruk alltid råformat. Dette er svært viktig fordi hvit brudekjole og sort dress er vanskelig/umulig å eksponere riktig samtidig.

 

Bruk ISO 100.

 

Etterbehandling av bildene er et must. Prøv sort/hvitt eller sepia på bilder som ikke fungerer godt fargemessig.

 

Redigert: Jeg ser av bildene i fotobloggen din at noen av rådene mine er i enkleste laget, men jeg lar det stå.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Denne type fotografering handler mest av alt om noe annet enn selve kamerautstyret og tilhørende herligheter.

 

Ta med paret til lokasjon og finn egnede steder for fotograferingen. tenk hele tiden lys og bakgrunn, så det er en fordel om du kan dra dit på samme tidspunkt som den reelle fotograferingen skal skje. Finn deg to alternativer, et utendørs hvis dere ønsker det, og et innendørs hvis det skulle bli regn.

 

Dernest bør du alliere deg med hennes forlover. Hun kan hjelpe deg med å holde orden på bruden (hår/makeup/kjole/andre detaljer). Brudgommens forlover kan være en fotoassistent som holder reflektorer og lignende. Begge to kan brukes til å holde en god og lett atmosfære.

 

Du bør også ha med deg binderser/sikkerhetsnåler/tape for å sikre bekledningen til spesielt bruden hvis det blåser. Ta også med et lite, hvitt håndkle/teppe hun kan stå på hvis fotograferingen skjer utendørs. Så blir ikke de fine skoene hennes møkkete.

 

Skal du ta gruppebilder med hele slekta/foreldre, ta disse først. Få de unna når du er ferdig, da er de bare i veien. Alle "liksomfotografer" som også vil ta bilder må du være streng med. De skal bort...

 

 

Når det gjelder det fototekniske så går det sikkert greit. Jeg ville tatt bildene i RAW, og brukt så lite utstyr som mulig. Husk å sjekke histogrammet i ny og ne så du er sikker på at eksponeringen sitter. Ikke glem at det ofte er en stressa situasjon, så din ro smitter over på paret. Skal du da holde på med for mye utstyr kan dette kanskje skap unødvendig stress...

 

 

Til slutt er vel mitt aller beste råd å takke nei til dette hvis du føler deg usikker. Ikke noe er verre enn å kødde til de offisielle bryllupsbildene...

 

 

Lykke til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar :) Jeg har verken sagt ja eller nei.

 

En ting jeg tror dere ikke helt har fått med dere er at fotograferingen kun skal skje utendørs. De vil ha bilder ved stranda eller på en gård i byen, nærmere bestemt Gjøvik Gård. Og det er bare dem to jeg skal ta bilde av.

 

Fotograferingen skal visstnok skje føre de gifter seg. De er fra et annet land og det er vanlig å gjøre det på denne måten. Så jeg og de jeg skal fotografere bestemmer en dato sammen. Det er det samme om det skjer i neste uke eller om 5 uker liksom, bare den kommende bruden har en halv dag og ordne seg på.

 

Jeg er ingen proff fotograf - og det er noe de vet. Jeg kommer ikke til å ta mye betalt, og hvis dem skulle bli misfornøyde så er det ikke verre enn at de slipper og betale. Men samtidig får jeg prøvd meg. Siden dette ikke skjer på dagen dems så vil det ikke bli verdens undergang om dem skulle blitt misfornøyde? Det er jo veldig dumt hvis dem blir misfornøyde, men dere skjønner vel hva jeg mener. De ville heller ha meg enn en proff fotograf som skal ha flere tusen. De er veldig unge.. Bruden er bare 17 år, så jeg regner med at de ikke har så god økonomi. Men men, jeg får se hva jeg gjør ;)

 

Søstera mi(som kjenner paret) skal være med som assistent isåfall ;)

Endret av cen
Lenke til kommentar

Vær obs på store kontraster.

Blå himmel med sol gir lett utbrente høylys, igjengrodde skygger og lite flaterende uttrykk generelt.

Med sola i øynene er det lett å myse/lage ufrivillige grimaser.

Mitt tips er å finne en jevn skygge (trær, en mur, et romantisk hus etc.). Prøv å finne rolige steder med enkle scener og få farger.

 

Har du tilgang på et par blitser for utfyllingslys? (helst trådløst).

Tenk igjennom noen situasjoner/positurer og kompisisjoner.

Tenk både tradisjonelt og nytt.

Ta mange bilder. Bruk RAW, evt. RAW + JPEG.

Få til et samspill med paret. Hvordan får og holder du på oppmerksomheten? Finn på noe uventet.

 

Gjør det mest mulig enkelt. Da er det mindre som går galt.... :blush:

Lenke til kommentar

Et tips til: Surf bryllupsbilder på nett og skriv ut et ark eller to med f.eks 4x4 av de beste du finner. Da har du en "jukselapp" om du går tom for idéer til positurer osv. Spør paret hvilket av bildene de vil prøve å kopiere.

 

Pass på å få detaljene til å stemme. F.eks at ikke en sko stikker merkelig ut fra kjolen eller at kjolen har en forstyrrende fold bakerst/nederst.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ettersom det er et par fra et annet land, så er det mulig at de også har ønsker ut i fra hva som er tradisjonelt i hjemlandet deres. Det kan være en ide å undersøke på forhånd.

 

Som dags nevner, pass på at lyset ikke er for skarpt. Pass også på at du har iike har stilt inn kamera på noe idiotisk (feil hvitbalanse, liten jpeg størrelse e.l.).

 

Ta mange pauser - ta med nok å drikke på (vann er nok lurest ;))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det største problemet med bryllups-fotografering er og få eksponert hvit kjole og sort smoking riktig i samme bilde, med dette blir vel ikke et tradisjonelt Norsk bryllup med bruk av tradisjonelle klær, men er det store kontraster så kan det by på litt problemer.

 

Siden du har med deg en assistent burde du skaffe deg en reflektor, de får du på eBay forholdsvis billig, ville også vurdert en 85mm f1.8 men er ikke helt sikker på om den har innebygget fokusmotor eller noe tilsvarende.

 

Det er og anbefale en brennvidde på rundt 80mm "crop" til portrettbilder da proporsjonene ikke blir forvrengt.

 

Du kan også bruke den innebygde blitsen som "fyll-inn blits" hvis det er sollys.

 

Det er også viktig og teste ut litt på forhånd brennvidde,lys og sånt så man får en ide om hva man burde gjøre.

 

Etterbehandlingen kar redde endel feileksponeringer så det kan være lurt og bruke raw-filer og undereksponere litt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Med rene og lite forstyrrende bakgrunner trenger man ikke å blure ut bakgrunnen med f/1,8 for å få det bra. Da kan man like gjerne bruke 18-105-objektivet på rundt 85 mm og f/5,6. Med helfigur blir det fort en liten avstand å springe og rope over så jeg ville nok gått ned til rundt 50-70 mm.

 

Mulig noen i Gjøvikområdet(?) kan låne deg en 50 eller 85 mm for anledningen? Hør med Gjøvik fotoklubb.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-imMmrOha

fotografen i vårt bryllup var også nybegynner innen feltet.

jeg kan i alle fall si at det vi/ jeg savnet var kommunikasjon.

man vil jo at fotografen skal være litt "sjefete" slik at man får litt tiltro til at denne personen vet hva h*m gjør, og at man ikke blir usikker på hvordan man skal posere.

 

vår fotograf bare sto der og knipset bilder, men kom ikke med noe forslag til noe som helst. heldigvis var svigersøster og noen venner som hoppet til der og kom med ideer og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...