Gå til innhold

hjelp til ny stasjonær pc. Gaming. 11000kr


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe ny pc. Jeg har ingen erfaring med å bygge den selv, men jeg har lyst til å prøve og har noen venner som har gjort det før. Første spørsmål: Er det å frarådes i og med at jeg ikke har noen erfaring? Jeg planlegger å kjøpe en nokså dyr pc, og da er det veldig dumt om jeg ødelegger noen deler. Er det risikofylt og vanskelig å montere den selv?

 

Mitt andre spørsmål er hvilken PC jeg bør kjøpe. Jeg har funnet noen deler jeg ønsker å ha, men vet ikke om de vil passe sammen, om det er plass i kabinettet og om det finnes billigere eller bedre alternativer.

 

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl pris: 699,-

 

EEkstra vifter: 1x Fractal Design 140mm Silent Vifte pris: 159,-

 

Strømforsyning: SEASONIC X-760 760W MODULAR pris: 1269,-

 

SSD monteringsramme: OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA pris: 49,-

 

SSD-disk: CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC pris: 1799,-

 

Ekstra Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB pris: 429,-

 

CPU-kjøling: NOCTUA NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3 pris: 649,-

 

Skjermkort: MSI GeForce GTX 570 1280MB PhysX pris: 2695,-

 

Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX pris: 1329,-

 

Prosessor: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K pris: 1595,-

 

Minne: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) pris: 649,-

 

Optisk leser: LG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK BLACK pris: 169,-

 

Totalpris: 11490,-

 

Skjermkortet er ikke det dyreste, men jeg tenkte å kjøpe et til etterhvert og sette det i SLI. Er det å anbefale? Eller bør jeg kjøpe gtx580 med en gang?

 

Jeg kommer til å plassere viftene slik: 1x120mm foran og 1x120mm bak. De blåser inn i kabinettet. 1x140mm på toppen som blåser ut. Er dere enige? Føler jeg trenger å flytte luft ut av kabinettet fort når CPU-kjøleren er en vifte og ikke et lukket vannsystem.

 

Tusen takk hvis dere kan komme med innspill!

Endret av wholmen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns oppsettet ditt ser veldig bra :) Men du kan gått spare noen kroner ved å gå for i5 2500K istedenfor i7'en du har satt opp. Forskjellen på disse ligger i at i7'en har noe som heter hyperthreding(HT), som ikke er gjeldene i spill(renger med at det er det du skal bruke den til), så derfor vil i5 yter tilsvarende, men er en del billigere. I denne testen fra guru3d kan du se hvor marginale forskjellene er.

 

8gb ram er greit, siden prisen for ram er veldig lav nå, men strengt tatt holder det lenge med 4gb til spilling hvis du ser etter steder å spare inn. Anbefaler også å handle alt fra dustinhome.no, oftest billigere enn komplett på det meste.

 

Når det kommer til byggingen så ta deg god tid, og du skal være veldig uforsiktig hvis du skal klare å ødelegge noe. Kan være uheldig å utsette komponentene for statisk elektrisitet, men det skal gå fint hvis du passer på å ta i stålet på kabinettet regelmessig under bygging for å lade deg ut. Eller så selger de fleste nettbutikker et antistatisk armbånd, som skal forhindre at dette skal skje.

Lenke til kommentar

Ville også valgt Seasonic X-760 på dutsin.no istedet for HX 850W på komplett, billigere og bedre. 750W går fint med to GTX 570

 

Er det for å spare 100kr eller fordi det er en mer stabil PSU? Jeg tenkte det kunne være lurt å ha 850W i tilfelle jeg ville gjøre store oppgraderinger i fremtiden. Er det unødvendig? Vil Strømforsyningen ryke før hardwaren min?

Lenke til kommentar

Et spørsmål til: Er skjermkortet mitt et godt valg?

Hva er forskjellen på ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618935)og ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB AMP! ® http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619396?

 

Er det en reell forskjell? Bør jeg kjøpe en annen fabrikants verson av kortet?

 

Når det kommer til byggingen så ta deg god tid, og du skal være veldig uforsiktig hvis du skal klare å ødelegge noe. Kan være uheldig å utsette komponentene for statisk elektrisitet, men det skal gå fint hvis du passer på å ta i stålet på kabinettet regelmessig under bygging for å lade deg ut. Eller så selger de fleste nettbutikker et antistatisk armbånd, som skal forhindre at dette skal skje.

 

Takk! Det var en oppløftende kommentar! Da satser jeg på at jeg og youtube klarer jobben :)

Lenke til kommentar

Ville også valgt Seasonic X-760 på dutsin.no istedet for HX 850W på komplett, billigere og bedre. 750W går fint med to GTX 570

 

Er det for å spare 100kr eller fordi det er en mer stabil PSU? Jeg tenkte det kunne være lurt å ha 850W i tilfelle jeg ville gjøre store oppgraderinger i fremtiden. Er det unødvendig? Vil Strømforsyningen ryke før hardwaren min?

 

Det er mest fordi X-760 er en bedre strømforsyning med bedre effektivitet, spenningsregulering, rippelmåling og byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Synes det er drøyt å svi av 1300 på en Strømforsyning...

En TX650 V2 til 677 kroner må vel gjøre nytten?

http://www.dustinhome.no/pd_5010586850.aspx

 

Så kan du heller legge de 800 kronene i et bedre skjermkort..

 

X-760 er en strømforsyning som gruser TX V2 650W. Denne tåler langt mer av varme, belastning og antall kWh før den tar kvelden og kan fint kjøre en maskin med GTX 570 SLI full load i fem år uten problemer.

 

650W er heller ikke nok til GTX 570 SLI.

Lenke til kommentar

X-760 er en strømforsyning som gruser TX V2 650W. Denne tåler langt mer av varme, belastning og antall kWh før den tar kvelden og kan fint kjøre en maskin med GTX 570 SLI full load i fem år uten problemer.

 

650W er heller ikke nok til GTX 570 SLI.

 

Takk :) Vil ha en litt fremtidsrettet PC, så jeg kjøper en 750W. Tusen takk for hjelpen!

Endret av wholmen
Lenke til kommentar

Flott tråd. :) Holder på å sette sammen en pc selv, og har endt opp med et oppsett som er nesten helt likt. Hovedforskjellen er vel at jeg går for et Radeon kort, mest sansynlig HD 6950. Mest for å kunne kjøre eyefinity.

 

Når det gjelder SSD'en. Er det verdt og gå opp 200-300 kroner fra OCZ Agility 3 til OCZ Vertex 3?

 

Skal mest sansynlig kjøpe det meste på dustinhome, noen som vet om brackets for 2.5" til 3.5" disker der?

Lenke til kommentar

Når det gjelder ssd disker som er ute på markedet akkurat nå, så har Corsair lansert sin nyeste med SF-2281 som heter Force 3 Series som finnes i 120gb of 240gb størrelse. Denne er hakket kvassere enn OCZ Vertex sin, med 85,000 iops som er det høyeste på brukermarkedet idag.

 

OCZ har derimot den raskeste 60gb disken, som heter Agility.

 

Her har du den beste på 60gb og her har du den beste på 120gb.

Lenke til kommentar

Når det gjelder ssd disker som er ute på markedet akkurat nå, så har Corsair lansert sin nyeste med SF-2281 som heter Force 3 Series som finnes i 120gb of 240gb størrelse. Denne er hakket kvassere enn OCZ Vertex sin, med 85,000 iops som er det høyeste på brukermarkedet idag.

 

OCZ har derimot den raskeste 60gb disken, som heter Agility.

 

Her har du den beste på 60gb og her har du den beste på 120gb.

 

Takk :) da bytter jeg disk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...