Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Oppsigelse med ferie til gode

slinki

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært ansatt i en bedrift i fire år og skal nå si opp min stilling. Jeg har i følge arbeidskontrakten en måneds oppsigelsestid. Dersom jeg sier opp innen utgangen av mai, jobber jeg dermed ut juni. Jeg har imidlertid ikke tatt ut noe ferie i år, og lurer derfor på hvordan det vil ordne seg. I juni er det ingen lønn, kun feriepenger.

* Dersom jeg ikke får tatt ut noen ferie innen oppsigelsestiden, skal jeg da ha lønn for juni måned i tillegg til feriepengene?

* Kan jeg i stedet foreslå at jeg er ansatt ut juli, og at jeg da tar ut all ferien i juli (slik at min siste arbeidsdag fortsatt blir siste dagen i juni)?

I såfall, hvordan skal jeg formulere dette i oppsigelsen?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et googlesøk hadde gitt deg:

Kan arbeidstaker kreve å få avvikle ferie i oppsigelsestiden?

Hvis oppsigelsestiden faller sammen med ferieperioden, som gjør at det ikke er tid til å avvikle ferien fra 1. Juni til 30. September, kan arbeidstakeren kreve å få avvikle sin ferie i oppsigelsestiden. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren har ferie til gode som han ikke vil få avviklet i ferieåret med mindre ferien legges til oppsigelsestiden. Dersom arbeidstaker selv sier opp etter 15. august, kan han imidlertid ikke kreve at ferien legges til ferieperioden fra 1. Juni til 30.september.

Du er fri til å foreslå hva du vil.

Du kan f.eks skrive:

Jeg, (Ditt navn) født (fødselsdato), sier med dette opp min stilling som (stillingsbeskrivelse) i (firma) fra 1. juni 2011. Jeg ønsker å fratre min stilling etter endt oppsigelsesperiode, (dato). Jeg vil gjerne få be om mulighet til å ta ut opparbeidet ferie på (antall) uker i oppsigelsestiden fra (dato) til (dato).
Endret av CAT0
Lenke til kommentar

* Dersom jeg ikke får tatt ut noen ferie innen oppsigelsestiden, skal jeg da ha lønn for juni måned i tillegg til feriepengene?

* Kan jeg i stedet foreslå at jeg er ansatt ut juli, og at jeg da tar ut all ferien i juli (slik at min siste arbeidsdag fortsatt blir siste dagen i juni)?

I såfall, hvordan skal jeg formulere dette i oppsigelsen?

Til det første; Du skal ha lønn for arbeidet tid. Normalt vil jeg anta bedriften vil avregne og utbetale overskudd i etterkant av at du slutter, og at livet i mellomtiden er som vanlig.

Til det andre; Klart du kan foreslå det. Du har ikke noe krav til å få det innvilget da det er tid for å avvikle ferie i den nye stillingen din, selv om det er 'dumt' å begynne i ny jobb og gå rett på ferie.

Orjanp har et veldig bra forslag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...