Gå til innhold

Hva er hensikten på høye krav til Politihøgskolen...

Anbefalte innlegg

Eg er enig i at svømmekravet som politiet har eigentleg er heilt vekkasta. For det første er kravet berre å kunne svømme 100 meter, noke som alle som har lært å svømme klarer med glans.

Slik eg ser det er kravet meir retta mot å sikkre seg at ein politimann som faller i sjøen ikkje skal drukne en at politimannen er svømmedyktig nok til å kunne redde nokon i vatn.

Eg vil også tørre påstå at dei fysiske og psykiske krava i politiet burde være funksjonsbasert. Eg ser f.eks ikkje noken objektiv grunn til at person som f.eks sitter i rullestol ikkje skal kunne utdanne seg til politi og gjere ein super jobb som saksbehandler til tross for at vedkommande ikkje kan gjennomføre dei fysiske krava.

Eg trur at politiet i norge går glipp av mange personer som kunne gjort ein veldig god jobb på grunn av desse firkanta krava som blir stillt.

På tilsvarande måte så kan det tenkast at nokon som er dårlige i teorien og har dårlige karakterer kan være i super fysisk form og den fødte diplomat. Ein person som kan snakke folk til fornuft og samtidig være sterk nok til å bruke vold om det er nødvendig vil kunne gjere ein mykje betre jobb i feltet en ein person som ikkje har diplomatiske eigenskaper men som kan ramse opp nøyaktig kva slags paragrafer som vedkommande kan straffast etter.

Du skal ikke bare svømme 100 meter. Du skal svømme det på tid, og du skal også svømme 25 meter på rygg. Det er heller ikke meningen at de fysiske kravene skal være uoverkommelige. Enhver med normalt god form skal kunne klare dem.

En som jobber som saksbehandler i politier er antakelig ikke politi. Det er mange sivilt ansatte i politiet som ikke er politi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke sikker på om jeg liker høye karakterkrav til politihøyskolen, heller ikke fysiske krav. Man kan heller benytte seg av krav ETTER utdannelse, slik at politietatene selv siler ut de som er sterke nok og store nok til å være med på oppdrag, der det trengs.

Karakterkrav er med på å gi oss flere damer i politiet, og jeg mener bestemt at damer ikke har noe å gjøre i politiet. Damer som har autoritets og markeringsbehov, samt er pliktoppfyllende, er noe av det mest skremmende og ekleste som fins. Det er allikevel for mange som vil bli politi, men karakterkravene er ikke måten å sile på. Man bør heller sile etter studiet, og la de arbeidsløse politidamene få jobb som byråkrater, hvor de kan gjøre livet surt som kompensasjon for f.eks utlendiner som trenger dagpenger.

Sile ut etter opptak? Det hørtes ekstremt lite gjennomtenkt ut. Omtrent som det andre avsnittet ditt.

Ikke alle politifolk brukes til å ri inn i folkemengder.

Ta inn flere, send hver enkelt dit hver enkelt viser lyst og evner til å jobbe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg skjønner ikke helt hva det du skriver har med saken å gjøre. Man må sile før skolen, da det er altfor mange søkere på altfor få plasser.

Dessuten skal norsk politi bestå av generalister, og fordypning eller spesialisering skjer etter at man har har utdannet seg som generalist (PHS).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...