Remlow Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) SLETTET Endret 24. oktober 2011 av Remlow Lenke til kommentar
pakini Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Riktig det de sier på Nav, du har ikke rett på noe fra de! Går du på skole har lånekassen! Og du bor hjemme? Eventuelt kan du søke sosialstønad, men så lenge du bor hjemme, får du nok ikke noe! Jeg selv går hjemme, det har jeg valgt selv, ergo ingen penger fra Nav. ( Er hjemme med små barn da, og har en mann som er i jobb) Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) SLETTET Endret 24. oktober 2011 av Remlow Lenke til kommentar
darket Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 du har tid til å jobbe, alle har tid til å jobbe. døgnet har 24 timer, du får bare sove mindre slik alle andre gjør. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Du kan søke om stipend og studielån for å gå på skole, i alle fall du som er 18 år om jeg ikke tar helt feil. Du har rett på 4 år på vgs. innen du er 23+/- år Jeg ser ikke helt problemet. Du mister penger fra NAV og får penger fra lånekassen. Studielånet er mer eller mindre garantert at du får, stipend er det litt verre med. Slik er det for alle. Dog får du penger fra NAV om du er på attføring mener jeg å huske. Jeg gikk i alle fall i klasse med en som fikk penger fra NAV mens han var på skolen, men det var pga. en yrkesskade han fikk i forrige yrke som gjorde at han måtte få et annet yrke. Endret 26. mai 2011 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hvis det er sannheten er det jo helt tåpelig. NAV skal strø om seg med penger til utlendinger som ikke vil jobbe, mens jeg som velger skole fremfor ingenting skal måtte gå uten penger. Og hvis jeg bor hjemme trenger jeg vel fortsatt penger utenom husleie. Det er vel ingen som nekter deg å søke stipend og studielån. Jeg kunne forøvrig også tenke meg å gå på skole 30 timer i uka og bli forsørget av staten istedet for å legge inn de (gjennomsnittlig) 45 timene i uka jeg jobber nå. Det er 15 timer forskjell det. Om du går på videregående og må gjøre lekser tre timer for hver skoledag sliter du. Jeg tipper at du nok har kapasitet til å ta en deltidsjobb ved siden av skolen, som veldig mange andre gjør. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Man har dessverre ikke noe krav på noe fra NAV mens man går skole, utentaket er visse enkeltepersoner som går gjennom NAV for å få seg jobb. Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Vel, tror nok NAV har rett her. Attføring som er nevnt, får du neppe med mindre du har en skade eller lyte som gjør at du stiller vesentlig dårligere enn andre. Det er dessuten et krav at du enten aktivt jobber/søker jobb.... eller er i utdanning (i og med at målet med attføring eller Arbeidsavklaringspenger som det heter idag er at du faktisk skal kunne klare å komme deg ut i arbeidslivet) Du sier du skal studere, hva med lånekassen? (men da er det en forutsetning at du altså IKKE bor hjemme). Lånekassen gir ca. 6000,- i måneden.. Hvis du faktisk kan dokumentere skikkelig (erklæring fra lege.... etc.) at du ikke kan jobbe ved siden av skolen, har du rett til mer støtte fra lånekassen (nytt i år). Endret 29. mai 2011 av Asbjørn T. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Frem til du begynner på skolen har du jo krav på sosialhjelp vil jeg tro. Nekter de deg dette så klag på vedtaket du får i posten. Lever inn en søknad om penger til livsopphold og en for nødhjelp, så må de ta tak i søknaden umiddelbart. Du trenger jo ikke å si at du skal på skole til høsten. Si du søker jobber så snart du finner noe du er kvalifisert til. Når høsten kommer og du er på skolen igjen så er det bare å la være å søke om sosialhjelp videre, men heller søke lånekassen. 2 Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 For å få sosialhjelp må "Dersom du oppfyller vilkårene i Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen og ikke har andre muligheter til å forsørge deg, har du krav på økonomisk sosialhjelp. Før du kan få økonomisk stønad må du ha vurdert alle andre muligheter til selvforsørgelse, som lønnsinntekter, trygderettigheter, sysselsettingstiltak, studielån, bruk av formue eller reduksjon av utgifter. " Bostøtte kan man få, om man har lav inntekt. MEN... dette gjelder ikke dersom du er student og har rett til lån fra lånekassen (med mindre du er i et arbeidsrettet tiltak (les: Arbeidsavklaringstiltak/attføring)) Så med mindre du oppfyller noen av kriteriene her, så har nok kundebehandleren hos NAV rett i det han sier, du har ikke krav på noe. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Er det ikke sånn at foreldrene må forsørge deg så lenge man går på vgs da? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 For å få sosialhjelp må "Dersom du oppfyller vilkårene i Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen og ikke har andre muligheter til å forsørge deg, har du krav på økonomisk sosialhjelp. Før du kan få økonomisk stønad må du ha vurdert alle andre muligheter til selvforsørgelse, som lønnsinntekter, trygderettigheter, sysselsettingstiltak, studielån, bruk av formue eller reduksjon av utgifter. " Bostøtte kan man få, om man har lav inntekt. MEN... dette gjelder ikke dersom du er student og har rett til lån fra lånekassen (med mindre du er i et arbeidsrettet tiltak (les: Arbeidsavklaringstiltak/attføring)) Så med mindre du oppfyller noen av kriteriene her, så har nok kundebehandleren hos NAV rett i det han sier, du har ikke krav på noe. Bostøtte er vel beregnet til familier med barn og lav inntekt, ikke hvem som helst. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Bostøtte er vel beregnet til familier med barn og lav inntekt, ikke hvem som helst. Bostøtte fra Husbanken kan alle få, emn hvor mye du får varierer veldig. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hvis det er sannheten er det jo helt tåpelig. NAV skal strø om seg med penger til utlendinger som ikke vil jobbe, mens jeg som velger skole fremfor ingenting skal måtte gå uten penger. Og hvis jeg bor hjemme trenger jeg vel fortsatt penger utenom husleie. Hvis du tror at NAV strør om seg med penger så må du tro om igjen. I ditt tilfelle så har du ikke krav på noe siden du bor hjemme og det er da mor og far som er din forsørger(e). Hadde du bodd for deg selv så hadde ting vært litt annerledes da du ikke hadde hatt noen forsørger. Det å leve på trygd er alt annet enn fett, trygd og sosialstønad er ment å få mennesker i vanskelige situasjoner gjennom kneika for å si det sånn. Hovedmålet er alltid at folk skal bli selvforsørgende. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Bostøtte er vel beregnet til familier med barn og lav inntekt, ikke hvem som helst. Bostøtte fra Husbanken kan alle få, emn hvor mye du får varierer veldig. Han skal på skole, ergo må han ha barn for å kunne søke bostøtte. Sjekk det ut selv om du tror det er feil Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hvis du tror at NAV strør om seg med penger så må du tro om igjen. I ditt tilfelle så har du ikke krav på noe siden du bor hjemme og det er da mor og far som er din forsørger(e). Hadde du bodd for deg selv så hadde ting vært litt annerledes da du ikke hadde hatt noen forsørger. ... Så lenge man går skole driter NAV i levestandarden din enten det er sånn eller slik. Stipend, studielån og foreldre er det du skal leve av. En deltidsjobb er heller ikke å forakte. Som nent over blir det bare litt mindre fritid. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hvis du skal begynne på skole til høsten jobber du fram til da og legger opp litt penger. Å ta seg to måneders ferie og så forvente at du skal få penger synes jeg høres ... rart ut. Mens du går på skole har du rett på lån/stipend fra lånekassen og det skal gå greit å leve av dette hvis du dropper unødvendig pengebruk. Hvis du vil ha mer penger mens du går på skole, eller vil ha mindre studielån når du er ferdig kan du jobbe ved siden av. Alle jeg har studert sammen med har jobbet litt - eller mye ved siden studiene. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Sorry ass, men jeg har liten medlidenhet. Det er som Darket sier, alle har tid å jobbe. Jeg går på skole nå, så 33 timer uken der + jeg har denne måneden jobbet 35timer i uken. Ja, slitsomt er det, men er det et problem? Nei! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå