SR13 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hei, trenger hjelp til en drøftingsoppgave i morgen. Jeg vipper mellom to karakterer, som i dette tilfelle er 5 og 6. For og få 6ern må jeg fremføre en drøftingsoppgave om rik og fattig Kan dere hjelpe meg med dette? Dette er til i morgen, fikk så kort varsel pga det er siste samfunnsfag time i morgen. Jeg skal fremføre dette på grupperom. Dette vil si kun for læreren. Hun ville at det skulle vare i 3 minutter. Hun ville også at jeg skulle sammenligne ting. Jeg kunne si alt så lenge det handler om rik og fattig. Hun sa spesielt at jeg var svak når det gjelder å "drøfte" derfor trenger jeg litt hjelp og eksemepler. Takk Srrkid. Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Du kan jo ta for deg to litt forskjellige nasjoner... USA og Uganda for eksempel. Lenke til kommentar
SR13 Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Du kan jo ta for deg to litt forskjellige nasjoner... USA og Uganda for eksempel. Ja det er sant, men trenger litt hjelp med hva jeg kan si. Usa er rikt og uganda fattig ... hva mer? Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 - Forhold - Økonomi - Levestandar Tror nok det dekker de tre minuttene. Lenke til kommentar
Nokkefeita Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Kanskje Norge er lettere siden du bor i Norge? Sammenlign Norge med ett afrikansk land, spørsmålet er: Hvorfor er Norge et vellstående land mens det andre er fattig. Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Kanskje Norge er lettere siden du bor i Norge? Sammenlign Norge med ett afrikansk land, spørsmålet er: Hvorfor er Norge et vellstående land mens det andre er fattig. Velger du dette burde du ta med koloniseringen i Afrika. Veldig nyttig informasjon som kan gi deg en god karakter. Lenke til kommentar
SR13 Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Kanskje Norge er lettere siden du bor i Norge? Sammenlign Norge med ett afrikansk land, spørsmålet er: Hvorfor er Norge et vellstående land mens det andre er fattig. Ja sant, så kan jeg vel utdype litt Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Kan også gå tilbake i historien, vise skille mellom fattige, middelklassen og de rike i 1800talles europa for eksempel. Eller sammenligne to land. Du kan også ta forskjellen mellom fattige, middelklasse og rike i USA siden det er ganske store forskjeller mellom rike og fattige der selvom det er et rikt land. Utover det så må du komme med levestandar, BNP(hvis du sammenligner land feks.), politiske ideologier(feks: sosialisme vokste frem på 1800tallet pga det og det, eller at de under den og den grenser har en tendens til å stemme det og det partiet). Masse du kan få frem, bare husk å trekk paralleler, reflekterer og vise at du har god bredde i faget og at du ikke bare konsentrerer deg om en ting, men drar inn historie sammfunkunnskap etc. Lenke til kommentar
SR13 Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Digg, Fikk 6ern ! Takk for hjelpen alle sammen, borsett fra MicGrez 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå