FrozenFish Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 For studiet "Petroleumsteknologi - Master i teknologi, 5-årig" ved Univ. i Stavanger, kreves det "1/2FY og Matematikk R2/3MX/3MN" for å komme inn. En venn fra utlandet har fått avslag pga "manglende kompetanse i matematikk og fysikk", dette til tross for at han studert disse fagene i 2 år (meg topp karakterer) ved et universitet. Så, da lurer jeg: hvordan får studenter denne kompetansen i Norge? Er dette fag som blir tatt på videregående skole eller høyskole/univ.? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Vennen din skulle kanskje ha funnet en måte hvor han/hun dokumenterte hva pensumet i fagene faktisk var? Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Vennen din skulle kanskje ha funnet en måte hvor han/hun dokumenterte hva pensumet i fagene faktisk var? Dette ble jo selvfølgelig dokumentert med vitnemålutskrifter (oversatt, selvfølgelig) fra både videregående og univ. Problemet ligger vel i at de ved universitetet går etter en liste fra Samordna Opptak som er basert litt generellt, alt etter hvilket land man har studert i tidligere. Jeg tror de rett og slett har sett på "Videregående" biten og funnet at han ikke kvalifiserer kun ut fra dette, men så ha unnlatt å vurdere individuelt universitetsutdannelsen, slik det kreves at de gjør. Sikkert mange søkere, så for å komme gjennom alle tar de "minste motstands vei". Tror jeg..... I den engelske presentasjonen av faget står det kun: "extra knowledge of mathematics and/or physics". Jeg trenger bare å vite hvor norsk ungdom får disse fagene (valgfag på vdg.?) slik at jeg kan argumentere for at univ. umulig kan ha vurdert hans utdanning individuelt. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Vi har fysikk 1 (tidligere 2FY) på VG2 og R2 på VG3. Programfag (valgfag) på videregående. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Vi har fysikk 1 (tidligere 2FY) på VG2 og R2 på VG3. Programfag (valgfag) på videregående. Takker, stifa! Var det jeg ville ha bekreftet! Lenke til kommentar
V_B Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Husk at de også kan tas som privatist. Om interessert Pensum: R1 og R2 Pensum: FY1 og FY2 Vil også legge til at UIS ikke har krav om FY2, men anbefaler det. Burde gjøre det enklere for vennen din mtp søkingen. Generell studiekompetanse + FYS1 (fysikk) og R1+R2 (matematikk). Endret 26. mai 2011 av Vegpeg Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 Husk at de også kan tas som privatist. Om interessert Pensum: R1 og R2 Pensum: FY1 og FY2 Vil også legge til at UIS ikke har krav om FY2, men anbefaler det. Burde gjøre det enklere for vennen din mtp søkingen. Generell studiekompetanse + FYS1 (fysikk) og R1+R2 (matematikk). Takker for svar! Vi har klart å nøste litt opp i saken. Han har kompetansen, men har etter hva jeg skjønner, allikevel ikke sendt med alle vitnemål. Så, da er det bare å vente til neste år Lenke til kommentar
V_B Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Nå antar jeg at vennen din ikke krysset av for ettersending, men UIS har ettersendingsfrist til 1 juli. Hvis han brenner for å starte studiet så kunne det vært verdt å kontakte opptakskontoret og spørre om det finnes mulighet for å ettersende papirer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå