Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

1/2FY og Matematikk R2/3MX/3MN

Anbefalte innlegg

For studiet "Petroleumsteknologi - Master i teknologi, 5-årig" ved Univ. i Stavanger, kreves det "1/2FY og Matematikk R2/3MX/3MN" for å komme inn. En venn fra utlandet har fått avslag pga "manglende kompetanse i matematikk og fysikk", dette til tross for at han studert disse fagene i 2 år (meg topp karakterer) ved et universitet.

Så, da lurer jeg: hvordan får studenter denne kompetansen i Norge? Er dette fag som blir tatt på videregående skole eller høyskole/univ.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vennen din skulle kanskje ha funnet en måte hvor han/hun dokumenterte hva pensumet i fagene faktisk var?

Dette ble jo selvfølgelig dokumentert med vitnemålutskrifter (oversatt, selvfølgelig) fra både videregående og univ.

Problemet ligger vel i at de ved universitetet går etter en liste fra Samordna Opptak som er basert litt generellt, alt etter hvilket land man har studert i tidligere. Jeg tror de rett og slett har sett på "Videregående" biten og funnet at han ikke kvalifiserer kun ut fra dette, men så ha unnlatt å vurdere individuelt universitetsutdannelsen, slik det kreves at de gjør. Sikkert mange søkere, så for å komme gjennom alle tar de "minste motstands vei". Tror jeg.....

I den engelske presentasjonen av faget står det kun: "extra knowledge of mathematics and/or physics".

Jeg trenger bare å vite hvor norsk ungdom får disse fagene (valgfag på vdg.?) slik at jeg kan argumentere for at univ. umulig kan ha vurdert hans utdanning individuelt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Husk at de også kan tas som privatist.

Om interessert

Pensum: R1 og R2

Pensum: FY1 og FY2

Vil også legge til at UIS ikke har krav om FY2, men anbefaler det. Burde gjøre det enklere for vennen din mtp søkingen.

Generell studiekompetanse + FYS1 (fysikk) og R1+R2 (matematikk).

Takker for svar! Vi har klart å nøste litt opp i saken. Han har kompetansen, men har etter hva jeg skjønner, allikevel ikke sendt med alle vitnemål. Så, da er det bare å vente til neste år :(

Lenke til kommentar

Nå antar jeg at vennen din ikke krysset av for ettersending, men UIS har ettersendingsfrist til 1 juli. Hvis han brenner for å starte studiet så kunne det vært verdt å kontakte opptakskontoret og spørre om det finnes mulighet for å ettersende papirer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...