Gå til innhold

Snåsamannen skal bevise sine evner!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor får han lov til å dukke opp i media og si "jeg skal bevise evnene mine", så komme litt senere om at "jeg er så gammel, folk får tro hva de vil", for så nå å komme "jeg skal bevise evnene mine. Forresten, det er i en bok, som dere må betale for".

Hvorfor kan han ikke kontakte Randi om han er så sikker?

• Liker 1
Lenke til kommentar

herregud..

Det som var med snåsamannen er det at han aldri tok betalt for det som han "utførte"

Etter at han hadde hjelpt en del kjente personer så blei det litt oppstyr rundt han, noke han ikkje på noken måte har oppsøkt skjøl.

Han nekter fortsatt og ta betalt for ting, og har jo neppe gjort noken tvstunt.

Folk meiner at han tok feil, ja greit Argentina vant ikkje VM, men at blekkspruten på en pub klarte og ete den riktige muslingen er just how it is.

At det kanskje har blitt litt PR kåthet i etterkant av den store bølgen som kom for noken år siden er jo naturlig. Men og begynde og snakke om at han har gjort et PR stunt for også svindle folk og bli rik, mannen er jo faen meg mange og 80 år.

Det med tru og finne litt indre kraft (også kalt Javis av enkelte) har jo hjelpt folk før, og mirakel skjer jo i fra tid til anna.

Men at snåsamannen har "magiske" evner kan en jo ta med ei nype salt, men at han har hjelpt folk som gjerne har hatt problemer; ingen tvil!

Mannen har vell neppe magiskeevner han er vell heller ingen som kan snakke med engler eller kan spå dommedag, men en mann som kan få folk til og tru litt på at ting kan gå bra.

Av og til så skjer mirakler uten at noken gjør noke, folk har blitt kurrert aids, kreft, fyllesyke og pungsvede som leger og alt hadde gitt opp, uten at noken mann opp i trøndelag har svinga på tryllestaven.

Men at mannen burde få fortsette sånn som han gjør?

Ser ingen problemer.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Sitat fra en ny artikkel i Dagbladet i dag av Tor K. Larsen Professor dr. med.

"Bettina fikk sykdommen da hun var seks år og ville med stor sannsynlighet ha blitt frisk selv om hun ikke hadde møtt Snåsamannen. Hun skrev et takkebrev til ham da hun var 14 år hvor det tydelig kommer frem at hun ikke er informert om at den sjeldne sykdommen hun led av før skolealder uansett hadde god prognose. Å villede et barn på denne måten er i grenseland til et psykisk overgrep.

http://www.dagbladet.no/2011/05/30/kultur/debatt/debattinnlegg/snasamannen/helse/16720671/

--

Møtet med snåsakvakksalveren hadde altså null å si for "helbredelsen" hennes, ikke engang som placebo. Mannen burde skamme seg, og folk som lar seg lure, må lære å bruke sin kritiske sans, eller skaffe seg en hvis de mangler den.

Lenke til kommentar

Snåsagalningen er for så vidt en ting, for uten den medieoppmerksomheten som er rundt ham hver gang han gnir henda sammen og slipper en fjert hadde han bare vært en sær gammel gubbe på trøndelagsbygda.

Er det noe som virkelig er kritikkverdig, er det medias dekning av fyren.

Artikler om denne karen hadde passet seg bedre på nyhetsspeilet, hvor de hører hjemme.

• Liker 3
Lenke til kommentar

"Bettina-tilfellet» - ei jente som var uhelbredelig syk, som legene hadde gitt opp. Etter et møte med Gjerstad kunne hun gå igjen. Sletten Kolloen har selv vært i kontakt med overlegen ved Akershus sykehus som hadde behandlet jenta, som ble svært overrasket over hennes møte med «Snåsamannen»."

Så lenge Snåsamannen tror på sine evner, de som oppsøker ham tror (eller prøver å tro) på hans evner, og folk visstnok i stort antall blir bedre, kan jeg altså ikke se hva problemet er

Problemet er at Bettina aldri var uhelbredelig syk. De som fortsetter å si det ljuger, og det er stygt å ljuge.

Så kan man spørre seg hvor mange andre mirakler som er basert på slike uetterretteligheter.

Kilde

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

Sitat fra en ny artikkel i Dagbladet i dag av Tor K. Larsen Professor dr. med.

"Bettina fikk sykdommen da hun var seks år og ville med stor sannsynlighet ha blitt frisk selv om hun ikke hadde møtt Snåsamannen. Hun skrev et takkebrev til ham da hun var 14 år hvor det tydelig kommer frem at hun ikke er informert om at den sjeldne sykdommen hun led av før skolealder uansett hadde god prognose. Å villede et barn på denne måten er i grenseland til et psykisk overgrep.

http://www.dagbladet.no/2011/05/30/kultur/debatt/debattinnlegg/snasamannen/helse/16720671/

Det må jo i tilfelle være legene som har sviktet her, hvis de ikke har opplyst henne/foreldrene om at sykdommen har såpass god prognose? :roll:

Lenke til kommentar

Det må jo i tilfelle være legene som har sviktet her, hvis de ikke har opplyst henne/foreldrene om at sykdommen har såpass god prognose? :roll:

Det du sier er at snåsamannen kan lyve og bedra barn, fordi andre voksne ikke forteller barn sannheten?

Ja jeg er enig i at noen voksne burde fortalt om prognosen, men jeg synes ikke det er fritt frem for alle kvakksalvere å lure barn av den grunn.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ja jeg er enig i at noen voksne burde fortalt om prognosen, men jeg synes ikke det er fritt frem for alle kvakksalvere å lure barn av den grunn.

Burde fortalt? Lurt? Det sies at "legene hadde gitt henne opp", det antar jeg er foreldrenes ord.

I tillegg er foreldrene åpenbart ikke informert fra sykehuset om den gode prognosen. Og så er det plutselig Snåsa-mannen som har handlet feil? Snakk om å rette baker for smed :no:

Lenke til kommentar

Burde fortalt? Lurt? Det sies at "legene hadde gitt henne opp", det antar jeg er foreldrenes ord.

I tillegg er foreldrene åpenbart ikke informert fra sykehuset om den gode prognosen. Og så er det plutselig Snåsa-mannen som har handlet feil? Snakk om å rette baker for smed :no:

Som sagt, det er ikke fritt frem for svindlere og kvakksalvere å lure barn kun fordi andre voksne ikke gjør jobben sin!

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette åpenbart? Et tilstrekkelig alternativ-fokusert foreldrepar vil, som de fleste dogmatikere, høre nøyaktig hva de vil høre om du forklarer dem en ting.

Ikke ulikt hvordan enkelte kreasjonister tolker evolusjonsteorien til fordel for intelligent design.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er ikke fritt frem for svindlere og kvakksalvere å lure barn kun fordi andre voksne ikke gjør jobben sin!

På hvilken måte har Snåsa-mannen lurt henne?

Det blir egentlig bare spekulasjon hvorvidt hun ble frisk "av seg selv" eller om det var Snåsa-mannens helbredene evner som spilte inn.

Jeg tolker din "aggresive holdning" til det at du generellt er imot religion og bønn/helbredelse etc., og her så du plutselig et snitt til å gyve på mannen og ikke under noen omstendighet gi ham credit for noe bra som skjedde.

Jeg for min del synes det er frekt av leger/sykehus å komme i efterhånd å liksom bagatelisere. Det var i tilleg en grov feil hvis de har unnlatt å fortelle om (god) prognose. Shame

Snåsa-mannen +1 * Leger 0

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk litt vondt i halsen i sted. Sikkert kreft, men heldigvis har jeg en magisk tekanne som helbreder vonde halser. Føler meg mye bedre nå etter et par kopper.

Mr. M; Bortforklaringer, stavefeil og en merkelig blanding av norsk og engelsk gjør det vanskelig å ta deg seriøst. Når du klynger deg til Bettina-saken selv når du blir fortalt at det ikke er en uhelbredelig sykdom men derimot en sykdom som mange blir friske av blir det bare tragisk. Tenk litt over hvorfor du aksepterer ting du leser og om du muligens er litt for lite skeptisk til overnaturlige forklaringer. Når du leste at legene hadde gitt henne opp og at sykdommen var uhelbredelig, men Joralf reddet henne hva gjorde du da? Tok du det for god fisk med en gang, eller undersøkte du i det hele tatt hvilken sykdom det dreide seg om?

http://www.youtube.com/user/QualiaSoup#p/u/4/T69TOuqaqXI

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du klynger deg til Bettina-saken selv når du blir fortalt at det ikke er en uhelbredelig sykdom men derimot en sykdom som mange blir friske av blir det bare tragisk. Tenk litt over hvorfor du aksepterer ting du leser og om du muligens er litt for lite skeptisk til overnaturlige forklaringer. Når du leste at legene hadde gitt henne opp og at sykdommen var uhelbredelig, men Joralf reddet henne hva gjorde du da? Tok du det for god fisk med en gang, eller undersøkte du i det hele tatt hvilken sykdom det dreide seg om?

Jeg betviler ikke fakta om sykdommen og at 60-70 prosent av de som rammes angivelig har god prognose.

Men unge "Bettina" må åpenbart ha fått hørt fra lege-hold at hun uheldigvis tilhørte den 30-40 prosent-andelen som ikke blir frisk! Det er det springene punktet i denne saken! Det er basic psykologi at hvis du er fratatt "alt håp" så skal det ikke så mye til for at noe posistivt kan hjelpe, som f.eks. Snåsa-mannen som tror på det han gjør og det forteller han, og dermed bragte håpet tilbake hos jentungen. Håp ER viktig hos alle som er plaget med et eller annet.

Med andre ord så påstår jeg ikke han har brukt hokus-pokus, det kan selvsagt ha sammenfalt i tid med at hun alikevel tilfrisknet, men jeg tror fullt på at han har "hatt en virkning" for å si det sånn. Og som sagt frekt av legene som tok fra henne håpet, plasserte henne i "uhelbredelig statistikken" for nå i ettertid å liksom si hun hadde blitt frisk uansett.

Lenke til kommentar

Nei, hør nå her, folkens... Vi har ikke hørt alle fakta i historien, og vi har allerede konstatert at Joralf Gjerstad og Sletten Kolloen vrir på sannheten eller rett og slett lyver for å få det til å virke som om Gjerstad har magiske evner.

Da er det rimelig å anta at det er flere fakta her som de har underslått. Hvis jeg skal fabulere litt over hva som kan ha skjedd....

Sykdommen kan ikke helbredes som sådan, men den forsvinner ofte av seg selv. Altså kan man teknisk sett si at legene "hadde gitt opp" og at sykdommen var "uhelbredelig", men det er likevel en grov fordreining av virkeligheten. Det jeg har funnet ut, er at sykdommen behandles ved at pasienten bruker krykker/stokk mens sykdommen pågår for å redusere belastningen på hoften, samt øvelser som svømming og sykling.

Men vi vet ikke nøyaktig hva legene har fortalt, og vi kan definitivt ikke stole på at Gjerstad/Kolloen forteller den hele og fulle sannhet om det. Det må en grundigere granskning til for å finne ut av dette. Legene kan meget godt ha fortalt sannheten til jenta eller foreldrene. Eller hvis de mente hun hadde liten sjanse til å bli frisk, så kan de rett og slett ha tatt feil! Vi har ikke hørt legenes versjon av saken, bare versjonen til folk som har en agenda om å få Gjerstad til å fremstå som en magiker.

Og et annet poeng: Det står i artikkelen at legen ble svært overrasket over møtet med snåsamannen. Ja vel, men det står ikke at legen ble overrasket over at jenta ble frisk!

Her driver man tydeligvis med ordspill og vrir og vrenger på ting for å tillegge Gjerstad overnaturlige evner.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Finner det litt skuffende at så mange i moderne Norge tror på "magisk helbredelse", detter neppe noe mer enn placebo effekt.

Men jeg tror ikke han er noen kynisk bløffmaker, og så vidt meg bekjent tar han ikke betalt for hokus pokuset sitt?

Så.. eh, bryr meg ikke så mye.

Lenke til kommentar

Jeg tar heller ikke betalt for å ligge skeptisk på sofaen min, men av en eller annen grunn selger Joralf flere bøker enn meg.

I tillegg så er alternativ medisin livsfarlig. Kanskje ikke Joralf per se, men det legitimerer andre såkalte healere og øker dermed sjansen for at noen velger bort ordentelig legehjelp til fordel for slikt tull, enten for seg selv eller barna sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...